Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Hachans

Medlem
Hur är det med andra bolag( bara Korean?)?

Vet ej! Har aldrig bokat annat än rena AF/KLM awards för de har flugit dit jag behövt åka.

Men jag sökte nu på exempelvis FRA-ICN på random datum i maj och får fram exempelvis dessa rimligt prissatta alternativ i business med AF, China Eastern eller Etihad.

Alternativen från Stockholm var bara med KLM/AF så därför sökte jag från FRA. Men det går ju att pussla ihop en egen itinerary även hos Flying Blue om man vill.

IMG_5355.jpeg
 

Hachans

Medlem
För övrigt noterade jag just detta när jag försökte provocera fram Garudas första klass.

Hade inte en aning om att det gick att boka JAL med Flying Blue. Det kostar skjortan på det datum jag hittade men ändå.

IMG_5356.jpeg
 
På Award fares finns denna sammanfattning om tillgång på First på SkyTeam:

The good, the bad, and the status​

Now, here’s the reality check: award availability in these First Class havens can be elusive. Let’s break it down:

  • Air France La Première: Only Flying Blue Platinum members can unlock this secret menu (though some award seats open up closer to the flight date).
  • Korean Air and Saudia: Sadly, their First Class remains a no-fly zone for Flying Blue redemptions.
  • The Rest: Technically open to everyone, but finding award space feels like winning the lottery – rare and exhilarating.
Flying Blue Sky Team First
 

ARN01

Medlem
På Award fares finns denna sammanfattning om tillgång på First på SkyTeam:

The good, the bad, and the status​

Now, here’s the reality check: award availability in these First Class havens can be elusive. Let’s break it down:

  • Air France La Première: Only Flying Blue Platinum members can unlock this secret menu (though some award seats open up closer to the flight date).
  • Korean Air and Saudia: Sadly, their First Class remains a no-fly zone for Flying Blue redemptions.
  • The Rest: Technically open to everyone, but finding award space feels like winning the lottery – rare and exhilarating.
Flying Blue Sky Team First
Ok! Trodde inte alls det var så många bolag som hade First… fick som sagt för mig att det bara var Korean och AF
 

Maxxan

Medlem
Om man har en Star Alliance-bonusresa bokad med resdatum efter alliansbytet, där en ombokning senare (när SAS lämnat) krävs pga schemaändring, vet vi om man då kan byta ut endast den delresan mot en SkyTeam-flygning, eller om det kräver att man bokar om hela resan?

Och om sista delresan hem är IST-ARN, där Turkish som jag förstått det ofta lägger om schemat och ställer in ens flygning, kan man ändå genomföra resan fram till Istanbul och betala för sista flyget hem eller kräver SAS att hela bokningen är sammanhängande?
 

Sir Lemon

Medlem
Om man har en Star Alliance-bonusresa bokad med resdatum efter alliansbytet, där en ombokning senare (när SAS lämnat) krävs pga schemaändring, vet vi om man då kan byta ut endast den delresan mot en SkyTeam-flygning, eller om det kräver att man bokar om hela resan?

Och om sista delresan hem är IST-ARN, där Turkish som jag förstått det ofta lägger om schemat och ställer in ens flygning, kan man ändå genomföra resan fram till Istanbul och betala för sista flyget hem eller kräver SAS att hela bokningen är sammanhängande?
Bra fråga
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen