SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

guwonder skrev:Ska SAS frekvens på CPH-ORD-rutten minska i höst? Onsdagen inställd i november redan.Klicka för att utvidga...
De hade planerat 4 avgångar i veckan till från november och utökar snarare till 5.



Mindre frekvens än ifjol men den uppmärksamme har sett att det nu är A350 på den rutten. Alltså inte stor skillnad på antal säten gentemot förra vintern.
 
Mohamed Yassin Hassan skrev:De hade planerat 4 avgångar i veckan till från november och utökar snarare till 5.Mindre frekvens än ifjol men den uppmärksamme har sett att det nu är A350 på den rutten. Alltså inte stor skillnad på antal säten gentemot förra vintern.Klicka för att utvidga...
Trodde SAS skulle fasa ut ORD till förmån för ATL?
 
Mohamed Yassin Hassan skrev:De hade planerat 4 avgångar i veckan till från november och utökar snarare till 5.Mindre frekvens än ifjol men den uppmärksamme har sett att det nu är A350 på den rutten. Alltså inte stor skillnad på antal säten gentemot förra vintern.Klicka för att utvidga...
Högst troligt går planet långt ifrån fullt över vintern. Dessa avgångar har ofta legat på omkring 25% beläggning vintertid vissa dagar. Spelar med andra ord ingen roll hur stort planet är då det är långt ifrån fullt.

Det är cargo som håller uppe denna linje och inget annat.
 
palmen skrev:Högst troligt går planet långt ifrån fullt över vintern. Dessa avgångar har ofta legat på omkring 25% beläggning vintertid vissa dagar. Spelar med andra ord ingen roll hur stort planet är då det är långt ifrån fullt.Det är cargo som håller uppe denna linje och inget annat.Klicka för att utvidga...
Cargo och troligen vissa evenemang eller så. Det kan ibland vara knökfullt till sista stol en dag för att sedan ligga på 25% under ett par dagar. Så det är inte bara cargo, men det är garanterat cargo som gör att den överlever över genomsnittet.



Frågan är ju sedan hur mycket av passagerarna (särskilt de som betalar bra) dom är transfer pax de dagar det är fullt. Är det locals är det ju lugnt, men är det transfer så är Chicago mindre bra för skyteam passagerare...
 
palmen skrev:Högst troligt går planet långt ifrån fullt över vintern. Dessa avgångar har ofta legat på omkring 25% beläggning vintertid vissa dagar. Spelar med andra ord ingen roll hur stort planet är då det är långt ifrån fullt.Det är cargo som håller uppe denna linje och inget annat.Klicka för att utvidga...
Yes okay, jag är med dig. Lade bara till lite kontext i diskussionen då det just nu ser ut som att den lever ett tag till.



Sen skulle jag gissa att fler Delta hubbar tillkommer när de där två A350s anländer inom 1,5 år, snarare än att SK ersätter ORD med SEA/MSP.
 
Hachans skrev:De kan ju göra körningar och hitta folk som rest mycket på betalda biljetter men krediterat till EuroBonus.Klicka för att utvidga...
Knappast. Skulle Lufthansa/Miles&More göra det pratar vi en klockren otillåten personuppgiftsbehandling enligt GDPR. För marknadsföring får SAS affärspartners endast använda uppgifter från Eurobonus för att samordna särskilda erbjudanden och aktiviteter med SAS/Eurobonus - en matchningskampanj är motsatsen till detta. Men oavsett det juridiska sparas väl inte uppgifter om genomförda resor särskilt länge, typ ett halvår har jag för mig.
 
SK989 skrev:Knappast. Skulle Lufthansa/Miles&More göra det pratar vi en klockren otillåten personuppgiftsbehandling enligt GDPR. För marknadsföring får SAS affärspartners endast använda uppgifter från Eurobonus för att samordna särskilda erbjudanden och aktiviteter med SAS/Eurobonus - en matchningskampanj är motsatsen till detta. Men oavsett det juridiska sparas väl inte uppgifter om genomförda resor särskilt länge, typ ett halvår har jag för mig.Klicka för att utvidga...


Jaså? Lufthansa gör ju redan idag riktade utskick till folk som har godkänt det i sina bokningar. På vad sätt skulle detta vara så dramatiskt annorlunda jämfört med att annonsera billiga flyg till destinationer jag rest till tidigare?



Sen förstår jag inte heller vad EuroBonus har med detta att göra. Numret finns ju sparat hos Lufthansa. Man behöver inte blanda in någon annan?
 
Hachans skrev:Jaså? Lufthansa gör ju redan idag riktade utskick till folk som har godkänt det i sina bokningar. På vad sätt skulle detta vara så dramatiskt annorlunda jämfört med att annonsera billiga flyg till destinationer jag rest till tidigare?Sen förstår jag inte heller vad EuroBonus har med detta att göra. Numret finns ju sparat hos Lufthansa. Man behöver inte blanda in någon annan?Klicka för att utvidga...
Du pratade om att Lufthansa Miles&More skulle göra en generell körning av ALLA som köpt revenuebiljetter med LH och krediterat till Eurobonus. Då inkluderas följaktligen även de som bokat via t.ex. SAS eller en resebyrå och som inte lämnat något samtycke direkt till Lufthansa. I och med det måste man se till vad Eurobonusmedlemmen samtyckt till för personuppgiftsbehandling i villkoren för Eurobonus.
 
palmen skrev:Högst troligt går planet långt ifrån fullt över vintern. Dessa avgångar har ofta legat på omkring 25% beläggning vintertid vissa dagar. Spelar med andra ord ingen roll hur stort planet är då det är långt ifrån fullt.Det är cargo som håller uppe denna linje och inget annat.Klicka för att utvidga...


I more or less live on the ORD-CPH route. Except during the Covid-19 restriction period, I have very rarely seen any of my November ORD-CPH flights being at 25% in economy class. If it was often at 25%, I would stick to doing poor person’s business class, but I haven’t been that lucky with savings (in money and miles/points).



Cargo is definitely important for this route and what kept ORD-CPH going when it was more like literally 25 passengers or less with me on ORD-CPH. UA feed (in passengers and cargo) wasn’t that critical to make the cargo demand work for those ORD-CPH flights then or before.



Not surprised that SAS is reducing its frequency on the ORD-CPH route but surprised that SAS are doing it so soon with the switch to SkyTeam. Will be interesting to see how SAS ends up doing with air cargo overall on TATL routes while cutting back with ORD frequency. The shift to SkyTeam will change the TATL cargo game for SAS, and maybe not be all good for the SAS cargo game.
 
mha321 skrev:Cargo och troligen vissa evenemang eller så. Det kan ibland vara knökfullt till sista stol en dag för att sedan ligga på 25% under ett par dagar. Så det är inte bara cargo, men det är garanterat cargo som gör att den överlever över genomsnittet.Frågan är ju sedan hur mycket av passagerarna (särskilt de som betalar bra) dom är transfer pax de dagar det är fullt. Är det locals är det ju lugnt, men är det transfer så är Chicago mindre bra för skyteam passagerare...Klicka för att utvidga...


ORD-originating catchment area for travelers on this route has been very big because of the late departure. The number of people who could possibly leave work or school at 2/3pm or later and drive drive directly to reliably make this ORD-CPH flight is something that can’t be replicated with MSP-CPH. It could be replicated by DTW-CPH with a late enough departure and even take a bite out of Air Canada.



MSP can’t replicate ORD for cargo. DTW has a better chance in that regard.
 
guwonder skrev:I more or less live on the ORD-CPH route. Except during the Covid-19 restriction period, I have very rarely seen any of my November ORD-CPH flights being at 25% in economy class. If it was often at 25%, I would stick to doing poor person’s business class, but I haven’t been that lucky with savings (in money and miles/points).Cargo is definitely important for this route and what kept ORD-CPH going when it was more like literally 25 passengers or less with me on ORD-CPH. UA feed (in passengers and cargo) wasn’t that critical to make the cargo demand work for those ORD-CPH flights then or before.Not surprised that SAS is reducing its frequency on the ORD-CPH route but surprised that SAS are doing it so soon with the switch to SkyTeam. Will be interesting to see how SAS ends up doing with air cargo overall on TATL routes while cutting back with ORD frequency. The shift to SkyTeam will change the TATL cargo game for SAS, and maybe not be all good for the SAS cargo game.Klicka för att utvidga...
Nu syftade jag itne direkt på november som "vintertid" för denna linje utan januari/februari då denna linje går extremt tunn med passagerare, framförallt när de hade både CPH och ARN samma dag. Blir helt klart mer nu när det bara är en linje, men antalet avgångar med full beläggning (så att det gör skillnad med större plan) under vintern (januari/februari) är nog extremt lätträknade.
 
SK989 skrev:Du pratade om att Lufthansa Miles&More skulle göra en generell körning av ALLA som köpt revenuebiljetter med LH och krediterat till Eurobonus. Då inkluderas följaktligen även de som bokat via t.ex. SAS eller en resebyrå och som inte lämnat något samtycke direkt till Lufthansa. I och med det måste man se till vad Eurobonusmedlemmen samtyckt till för personuppgiftsbehandling i villkoren för Eurobonus.Klicka för att utvidga...


De flesta förstod nog att det inte var så intressant exakt vem den juridiska personen är utan konceptet som sådant. Men vi kan fortsätta diskutera om det är Miles and More GmbH eller någon annan juridisk person som sköter utskicken istället för det som är mer intressant.
 
Det är inte så det går till. Lufthansa har samarbete med statusmatch.com. Man kommer ut med en generell länk dit man anmäler sig och får exakta riktlinjer för vad man ska skicka in för underlag för att få statusmatch. Så gick det till när Alitalia gick omkull och LH erbjöd FT och SEN status till motsvarande nivåer.

Det är enkelt för LH att kontrollera i Star Alliance databasen att visst SAS EB nummer med aktuellt status hör till visst namn och genomföra statusmatch.

Numera är alla statusnivåer drygt ett år så statusmatch i september 2024 där gäller ny LH nivå till sista februari 2026. Under den tiden gäller det att återkvalificera sig med 2000 QP på ett år under 2025 för att få förlängt kortet till sista februari 2028.

Det jag hört från officiell källa som arbetar på LH Skandinavien är att EBS kommer erbjudas FTL och EBG och EBD SEN status.

Detta kommer säkert igång inom det närmaste.
 
ELOS skrev:Det jag hört från officiell källa som arbetar på LH Skandinavien är att EBS kommer erbjudas FTL och EBG och EBD SEN status.Detta kommer säkert igång inom det närmaste.Klicka för att utvidga...
Hur mycket är du villig att sätta på att detta stämmer? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
ELOS skrev:Den person som uppgivit detta arbetar på LH och jag känner denna person sedan drygt 10 år så det förvånar mig om inte detta stämmer."Den infon som finns just nu är att det kommer att bli en status match med SAS GOLD mot SEN

Men inte mot Diamond-HON"
Om du är intresserad så kan du läsa hur det gick till vid senaste LH status match:https://loyaltylobby.com/2021/12/15...a-mille-miglia-members-through-march-31-2022/Klicka för att utvidga...
1000 kr, 10 000 kr? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
ELOS skrev:Det är inte så det går till. Lufthansa har samarbete med statusmatch.com. Man kommer ut med en generell länk dit man anmäler sig och får exakta riktlinjer för vad man ska skicka in för underlag för att få statusmatch. Så gick det till när Alitalia gick omkull och LH erbjöd FT och SEN status till motsvarande nivåer.Det är enkelt för LH att kontrollera i Star Alliance databasen att visst SAS EB nummer med aktuellt status hör till visst namn och genomföra statusmatch.Numera är alla statusnivåer drygt ett år så statusmatch i september 2024 där gäller ny LH nivå till sista februari 2026. Under den tiden gäller det att återkvalificera sig med 2000 QP på ett år under 2025 för att få förlängt kortet till sista februari 2028.Det jag hört från officiell källa som arbetar på LH Skandinavien är att EBS kommer erbjudas FTL och EBG och EBD SEN status.Detta kommer säkert igång inom det närmaste.Klicka för att utvidga...


Och kommer de sätta en prislapp på det hela som AF/KLM gjorde?
 
Hachans skrev:De flesta förstod nog att det inte var så intressant exakt vem den juridiska personen är utan konceptet som sådant. Men vi kan fortsätta diskutera om det är Miles and More GmbH eller någon annan juridisk person som sköter utskicken istället för det som är mer intressant.Klicka för att utvidga...
Jag förstår inte alls vad du pratar om. Oavsett vem den juridiska personen är skulle den körning du nämnde vara en otillåten personuppgiftsbehandling. D.v.s. oavsett om Lufthansa eller Miles&More skulle göra den körning som du pratade om skulle den vara otillåten personuppgiftsbehandling. Med andra ord dina spekulationer om ett riktat matchningserbjudande från Lufthansa/M&M till de som rest på betalda biljetter och krediterat till Eurobonus kan avfärdas, av de skäl som nämnts. Det var min poäng, och det är det som är det intressanta. Och det tror jag alla inklusive du förstår.
 
Back
Top