Jag har funderat en del på detta, och jag antar (och hoppas verkligen) att SAS mäter NPS hos de kunder som har varit i kontakt med kundtjänst. Om så är fallet så borde de ju ha sett en dramatisk nedgång den senaste tiden. Customer Service är oftast långt ner i ett företags medvetande, då man inte sysslar med sälj eller cool utveckling. Dock, gör man ett bra jobb där, kan man bygga lojalitet och i slutändan skapa merförsäljning.
Uppdatering:
Efter att ha tillbringat några timmar i kö under veckan utan att ha fått hjälp, var det när jag ringde nyss bara 1 person före i kön, och mitt ärende tog inte mer än 3 minuter att ordna. Trevlig service av någon som pratade typisk Sveg-dialekt.
Jag kan inte låta bli utan måste kommentera. På grund av service nivån varierar alldeles för mycket under dag tid när samtalen hamnar till Sveg så jag har börjat ringa på kvällar att det är TLL som svarar. De är jätte duktiga och hjälpt mig många gånger.
Samtidigt vet jag att de som jobbar i Sveg kan inte få ihop tillräckligt kunskap att skulle kunna hantera oss EBG/EBP. Vi har ju ganska höga förväntningar om service och jag vet hur frustrerande det är att jag som kund får förklara att CPH och HEL finns ej på samma tidzon eller South African är medlem i *A osv.
Kanske borde jag åka till Sveg och erbjuda några dagar kundservice utbildning som gratis konsultuppdrag för de som jobbar där.
Jag kom fram direkt idag och fick prata med en L**** som var hjälpsam. Tyvärr kunde han inte göra något åt att den bonusplats jag hittat försvann medan jag ringde, så det blev inget av det hela idag. Men L hade inga problem att söka *A awards iaf.
Idag ringde jag deras kundtjänst och skulle lägga in min dotters Eurobonus nr i bokningen. Kvinnan som svarade visste inte hur man gjorde detta. Mer utbildning till personalen på kundtjänst!
Samma sak här. Mina föräldrar hamnade hos något riktigt stolpskott i Sveg, la på luren och tänkte att alla arbetsplatser har en som borde byta jobb. De ringde tillbaka bara för att telefonköa tills ett nytt stolpskott behagades lyfta luren. De nådde inte fram till någon som helst lösning och SAS-personen verkade inte ha några som helst bekymmer med att avsluta ett samtal med olöst problemställning och besviken kund som resultat. Tvärtom om verkade personen ifråga redan från start vara mer angelägen om att avsluta samtalet än att försöka lösa frågan. De verkar ha gått kurs i att säga nej till allt direkt för att slippa anstränga sig det minsta...
Man kan inte låta bli att fråga sig om SAS Kundtjänst anstränger sig för att ge så usel service de bara kan eller om det kommer naturligt för de?!
Har också nyligen råkat ut för outbildad slö personal på kundtjänst vid bokning av bonusresa. Noterade även att in-knappningen av EB nummer bara fungerade 1 av 4 ggr.
Det är i slutändan vi (kunder) som orsakar detta. Med att vi medvetet väljer det billigaste så måste företaget spara pengar någonstans i kedjan. Lösning: Kundservice outsourcas till bemanningsföretag.
Ingångslöner på 90 kr i timmen, låg OB och mål som sätts på hur många samtal du tar och hur länge samtalen är per minut.
Man värnar inte om arbetsklimatet, vilket medför till att den genomsnittliga tiden då man överlever ett sånt jobb är mellan 6 - 12 månader.
Detta är gjort hos alla telefonleverantörer och har visat sig vara väldigt kostnadseffektivt.