Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Finner det hela väldigt överdramatiserat, speciellt när diverse "experter" ingen tidigare hört talas om börjar uttala sig i varenda tidning om det ena och det andra - ibland så snurrigt och fel så man bara suckar. Lätt att glömma andras (och medias) egenintressen i att uttala sig negativt och allmänt märkligt, speciellt om man aldrig lärt sig att ifrågasätta sanningshalten i dagens informationsflöde. Situationen må vara knepig, men att bolaget går i konkurs och försvinner över en natt kommer inte att hända. Hur den långsiktiga utvecklingen ter sig återstår att se och det jobbas säkerligen med det, men någon pang på konkurs rakt upp och ned blir det inte. Res på bah!

Rätt intressant vad styrelsen gör om man nu får nej från facken, vilket ju är en uppenbar risk.
Man har ju valt att ställa det på sin spets och fått konkurs att framstå som enda alternativet.

Men man har ju faktiskt fortfarande drygt 2 mdr i kassan, och alltså inga som helst problem att betala sina löpande kostnader.
Man redovisar en god vinst för Q3 och en mindre vinst för Q1-3 om jag minns rätt.
Det egna kapitalet är än så länge intakt med god marginal.
Långivarna har än så länge inte begärt förtidsbetalning av junikrediterna.

Frågan är om det överhuvudtaget går att försätta bolaget i konkurs i närtid, jag har svårt att förstå vad man skulle åberopa.
Begäran om företagsrekonstruktion kan ju gå, men man förlorar ju oerhört i trovärdighet efter att ha spelat så högt på konkurshotet, och det lär ju inte underlätta biljettförsäljning.
Gör man ingenting lär väl facken aldrig ta styrelsen på allvar igen.

Med den höga svansföringen som vd har nu så måste han, om han får nobben ex.vis i Danmark, nyttja sin rätt att leda och fördela arbetet genom att fördela den danska trafiken på ARN/OSL. Kreditfaciliteten är villkorad med att man klarar förhandlingarna med PO. Om då SAS skall finnas kvar om CAU säger blankt nej så kan man lösa det med att man lägger all trafik från ARN med lägre kostnader och har ett gäng övertaliga CAU-människor. Frågan är bara, har styrelse och vd "balls" att göra det ?

Mvh
/NotRyan

Man måste komma ihåg att SAS krediter hänger på att man får ner kostnaderna omgående, annars gäller inte ägarstaternas kreditfacilitet. Och då lär bankerna säga upp krediterna illa kvickt innan kassan tar slut. Det vill säga kk. Personligen hoppas jag verkligen att Rickard Gustavsson lyckas. I annat fall får vi hålla tillgodo med en massa lågservicebolag och en och annan LH/LX flight. Hemska tanke!

Man måste komma ihåg att SAS krediter hänger på att man får ner kostnaderna omgående, annars gäller inte ägarstaternas kreditfacilitet. !
Så enkelt är det inte.
De får visserligen inte den nya kreditfaciliteten som ska gälla till 2015, men faktum är att de knappast behöver den idag.
Långivarna till junikreidterna kan bara säga upp i förtid om man brutit mot lånevillkoren, och det har än så länge inte talats ett ljud om att så är fallet/kommer att ske i närtid.
Till juni skulle man dessutom kunna skaffa fram pengarna genom utförsäljningar samt det som är kvar av kassan.
Kassan kan ju t o m fyllas på om den positiva resultattrenden från Q3 består.

Känns som att SAS och VD Rickard Gustafson spelar ett högt spel i och med detta ultimatum, speciellt när han i prime time i SvT i princip säger att det INTE är säkert att boka en resa med SAS. Ponera att facken säger nej till förslaget, då känns det ändå märkligt om SAS skulle sätta sig själva i konkurs, för ingen annan kan göra det förrän i juni när krediterna faller. Man gick ju plus 600 miljoner kronor Q3 och har eget kapital på cirka 2 miljarder kronor. Men konstigare saker har ju hänt ...

Jag flyger från Chicago med SAS i slutet av december. Tror ni resan kommer bli av?

Det är alltså allas pengar. Jag är också anställd i staten men jag ser min budget som _min_ och förhandlar alltid stenhårt med leverantörer och skulle aldrig ha en likgiltig attityd gentemot eventuella förluster.

Min humor är lite svårbegriplig ibland. Ursäkta.

Jag hittade några artiklar om Swissair och Sabena innan och när de gick i konkurs.

Swissair

Sabena

2001-01-23
Sabena crisis splits shareholders.(Herman de Wulf/Brussels Sabena call meeting of shareholders)(Brief Article) | HighBeam Business: Arrive Prepared

2001-02-28
SABENA's survival under threat

2001-10-03
European airlines in crisis - CNN

CNN skrev:
The Sabena board met on Tuesday to discuss the consequences of the Swissair Group announcements.

In a statement on the company's Web site, Chairman Fred Chaffart said: "Swissair hasn't lived up to any of their commitments.

"We'll hold them accountable for the situation we're in. The claims against Swissair will be reactivated."

In a statement, Sabena said: "Sabena has the necessary cash to guarantee normal activities for the time being.

"But in order to secure future operations as well as the interest of every creditor, the company has filed today a petition" for protection from creditors."
*fetmarkerad av AHO

2001-11-05
Belgian airline to suspend operations | Business | guardian.co.uk

Det var intressant att Sabenas styrelse sa att det fanns tillräcklig med pengar för daglig operation, men två dagar senare blev de "grounded".

Toppen