Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

1. Gruppreseförsäkring med SAS EuroBonus American Express Card
VIKTIGT ATT VETA (Gäller alla förmåner i gruppreseförsäkringen)
1. Läs definitionerna på sidan 3.
2. Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.
Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

min fetning..
OT svar.

Jag har bokat bonusresor otaliga gåner med bmi miles och betalat skatterna med SAS Diners Club kort.
Försäkringen vid försening(både för person och för bagage) gällde varje gång det blev sådant fall.

Jag ser på de nyheter som kommit idag som GODA nyheter för SAS. Som jag ser det pekar det mesta på att SAS går mot ljusare och ljusare tider.

Jag ser på de nyheter som kommit idag som GODA nyheter för SAS. Som jag ser det pekar det mesta på att SAS går mot ljusare och ljusare tider.

Om det klarar sig igenom det här, ABSOLUT! 15-25% lönesänkning. Försäljning av SGH och kanske Wideroe.... Varsel av 1000 man, inkl 300 administratörer.

Detta skulle gjorts för länge sedan... Om det löser sig imorgon ser SAS starkare ut än på måånga år, det har du helt rätt i.

Om det klarar sig igenom det här, ABSOLUT! 15-25% lönesänkning. Försäljning av SGH och kanske Wideroe.... Varsel av 1000 man, inkl 300 administratörer.

Detta skulle gjorts för länge sedan... Om det löser sig imorgon ser SAS starkare ut än på måånga år, det har du helt rätt i.

Är det inte pensionsavtalet som de måste se över?
De flesta amerikanska flygbolag som har varit Chapter 11 har lyckats att skriva om pensionsavtalet för anställda under Chapter 11.
Jag vet inget om hur siffrorna ser ut på SAS anställdas pensionsavtal men jag har trott att det var en av de största boven i räkenskapet.

Är det inte pensionsavtalet som de måste se över?
De flesta amerikanska flygbolag som har varit Chapter 11 har lyckats att skriva om pensionsavtalet för anställda under Chapter 11.
Jag vet inget om hur siffrorna ser ut på SAS anställdas pensionsavtal men jag har trott att det var en av de största boven i räkenskapet.

Det är det. Vet inte vad man kan göra åt det dock, förutom att försätta sig i konkurs. Antar att försäljninga roch sparpaket är till för att kunna klara bokslutet av pensionen nästa år :)

Försäljning för säg 4-5 miljarder och sparpaket på lika mycket. Då visar de banker och stater att de kan och vill. Då kommer bankerna ge lån för de ca 4miljarder som fattas, med staterna som garanti

Jag tar för givet att de pensionsavtal man som anställd får idag inte ser ut som för 20år sedan på SAS

Last edited:
Det är det. Vet inte vad man kan göra åt det dock, förutom att försätta sig i konkurs. Antar att försäljninga roch sparpaket är till för att kunna klara bokslutet av pensionen nästa år :)

Försäljning för säg 4-5 miljarder och sparpaket på lika mycket. Då visar de banker och stater att de kan och vill. Då kommer bankerna ge lån för de ca 4miljarder som fattas, med staterna som garanti .

Vid Japan Airlines(JAL) rekonstruktion gick både tidigare JAL anställda och befintlig JAL anställda med på att sänka pensionen.
Det var ett av kraven från statens sida för att staten skulle kunna ge JAL garanti till nödlån från statens finansinstitution. Annars hade lånepengarna gått till betalning av pensionen.

Varsel 1000 man Palazzi, vilka ska ta hand om oss EBGare sen då när vi behöver proffsig hjälp som idag (jag får det) av bl.a deras fantastiska människor på ex globalsupport? Säger bara det Heja SAS - utan er blir det tomt och tråkigt. Vilka ska vi då diskutera och skvallra om :cool:.

Last edited:
Toppen