Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Vad jag vet så får man oftast igen pengarna om man har betalat med kreditkort. Tappade några flybe biljetter när de konka, gjorde en reklamation på att jag inte fick nån vara... Pengarna kom tillbaka på nån vecka. Har för mig att jag betalade med Eurocard. Var det unikt, hade jag bara tur eller?

Nej, enligt Konsumentkreditlagen 29 § kan du ställa samma krav på kreditgivaren som säljföretaget, så har du betalat med kreditkort så skall du vara skyddad...

Mvh
/Notryan

ja jag tror det är utan orsak. (distansköplagen antagligen)

Kopierar in från deras sida.

F4: Kan jag avbeställa eller returnera en beställning?
S4: Om ingenting annat uttryckligen sägs tillämpar försäljarna 14-dagars ångerperiod från den dag då du mottar produkten. Under denna period har du rätt att ångra köpet genom att meddela försäljaren och returnera oanvända och oskadade produkter i originalförpackning till försäljarens adress. För produkter som återlämnas efter denna period gäller inte längre någon återbetalnings- eller utbytesrätt om inte detta uttryckligen anges.Kontakta vänligen din försäljare på telefonnumret angivet på din orderbekräftelse ifall du har frågor.

Nej, enligt Konsumentkreditlagen 29 § kan du ställa samma krav på kreditgivaren som säljföretaget, så har du betalat med kreditkort så skall du vara skyddad...

Mvh
/Notryan

EDIT. Jag läste fel. Läste paragrafen om resegaranti, inte den om konsumentkreditlagen...

Last edited:
Ja det har jag läst och borde därmed vara täckt om jag t.ex får en baggageförsening eller blir sjuk på plats. Menade mer att den spelar ju ingen roll att jag är täckt av en försäkring om jag har betalt med poäng (som vid en konkurs ändå inte är något värd) Man lär ju inte få tillbaka ett pengavärde utav en bonusbiljett.

Jobbar på resebyrå och vId Spainair/Cimber konkursen hänvisade vi till kreditbolagen om våra kunder inte bokat en paketresa. Som du själv sa är man skyddad av paketreselagen om man bokar flyg+hotell eller flyg+bil. Vad jag minns så gällde det även VISA och Mastercard.

Jobbar på resebyrå och vId Spainair/Cimber konkursen hänvisade vi till kreditbolagen om våra kunder inte bokat en paketresa. Som du själv sa är man skyddad av paketreselagen om man bokar flyg+hotell eller flyg+bil. Vad jag minns så gällde det även VISA och Mastercard.

Den gäller alla köp, paketreselagen. Den faller under resegarantilagen..

Vid kortköp ska man kunna hävda konsumenkreditlagen, men är inte lika säkert i realiteten. Kan bli tvister i frågan, som det blivit många gånger.

När det handlar om poäng känner jag mig mer osäker på vilka rättigheter man kan hävda

Resan avbokad och poängen är direkt inne på kontot igen. Håller tummarna att SK håller sig i skinnet. Vågar inte gambla med 90000 poäng i poängshoppen för att det sen ska kludda med ev retur. Trevlig kväll alla på BC så hoppas jag att vi vaknar med positiva nyheter i morgon.

Expressen blåser på stort men Aftonbladet som var så pigga på att kladda ned Sk för någon vecka sedan ligger lågt och skriver motsats till Expressens skriverier.

1. Gruppreseförsäkring med SAS EuroBonus American Express Card
VIKTIGT ATT VETA (Gäller alla förmåner i gruppreseförsäkringen)
1. Läs definitionerna på sidan 3.
2. Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.
Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

min fetning..

Expressen har verkligen gått igång..sent om sider. De flesta andra medier verkar hålla sig till att SAS senaste sparplan med neddragningar bland personal skall rädda SAS från konkurs?

Toppen