Senaste nytt

SAS konkurs nära förestående?

Läget är lugnt! SAS överlever och bolaget har inte ens någon faktiskt konkurshot över sig i detta skede. Det här handlar om att lösa kommande problem vilka verkar vara lösta och presenteras i morgon. Att ett jättesparpaket skulle komma har vi alla känt till länge och nu skall det presenteras. Då sätter mediadrevet igång med sina ryktesspridningar (AB, DI, Exp) vilket endast skadar bolaget och genererar massavbokningar. Själv har jag inte rört en enda av varken mina 8 bokade resor eller mina bokade bonusbiljetter. Detta eftersom jag anser mig säker på att det inte föreligger andra direkta problem än de vi redan kände till för ett par veckor sedan. Det var dessutom med glädje vi såg SAS leverera ett hyfsat resultat för Q3.

Jag håller med dig Traveller. Alla artiklar påminner mer och mer den hysterin som var runt om kring SAAB Automobile några år sen. Tyvärr då satt inte rätta personer på rätta positioner att klara jobbet.

Lönesänkningar har nu skrivits och det har varierat DI.se's 25% till Expressen.se's 15%. Det är så mycket rykten som pågår just nu att jag vill inte lita på något längre. SAS presenterar imorgon slutgiltig Q3/12 resultat och sin sparpaket så vi kan sätta locket på alla dessa rykten.

Länge lever SAS!

Håller med Traveller och känner mig fullständigt trygg med de framtida resor jag bokat med SK. Intressant är dock att fackföreningar inser att det är allvar och skarpa åtgärder krävs.Blir trevligt att följa måndagens presskonferens.
Förövrigt var CPH-BKK-CPH i C förra veckan alldeles utmärkt. Tranbärsjuice duger bra före takeoff.......

Det är just det faktum att facken inser att det är allvar som är allvarligt!

Nödlån i detta läge är som ett plåster på en skottskada.

Varför?? Bara att boka och betala med Amex. Då har du ju en försäkring på resan...

Har inte Amex. Skriver en masteruppsats för tillfället, så min deklarerade inkomst är för låg.

VISA har tyvärr inte en försäkring som täcker konkurser, men nästan alla andra händelser. Det enda som kunnat ge mig pengarna tillbaka vore om mina resor var bokade i ett paket med hotell etc.

Enkom reguljära flygbokningar är undantaget reseskyddsförsäkrinen på "vanliga" kort.

Har inte Amex. Skriver en masteruppsats för tillfället, så min deklarerade inkomst är för låg.

VISA har tyvärr inte en försäkring som täcker konkurser, men nästan alla andra händelser. Det enda som kunnat ge mig pengarna tillbaka vore om mina resor var bokade i ett paket med hotell etc.

Enkom reguljära flygbokningar är undantaget reseskyddsförsäkrinen på "vanliga" kort.

Hur är det med Diners vet någon det vid ev konkurs? Om man läser om hur de hanterar Climber kkn verkar det inte självklart att de betalar tillbaka...

Nej, det gör det inte. :( Enda undantaget är de som har anställt under senaste 2 åren via Proffice Aviation till ARN basen.

Jag menar inte rent teoretiskt. Men vad jag förstår så beror en del av konflikten på att SAS toppskikt kommunicerar dåligt med personalen om vad som händer i den här ekonomiska soppan. Jag känner tre personer på SAS, varav en Pilot. De letar ständigt nya jobb, ifall något skulle hända.. Det tycker inte jag känns som en trygg anställning, även om villkoren säger något annat.

Själv bokat så sent som idag 3 biljetter. :) Det bästa som vi resenärer kan göra nu är att fortfarande köpa resor med SAS.

Jag har inte ekonomin att förlora dessa pengar. Som jurist/ekonom känns det dessutom som ekonomiskt självmord. Jag har ingen försäkring som täcker en potentiell konkurs.

Då betala jag faktiskt hellre julklappar till mina nära och kära, än att mina pengar ska gå till att lösa en likvidation gentemot de SAS har skulder till.

Även om jag gillar SAS så tar jag inte sådana risker med min privatekonomi.

Nu hoppas jag dock att SAS klarar sig.

Bokade för några dagar sen två bonus resor med SK i december. OM (stort OM) det nu skulle bli en konkurs i morgon eller innan avresa gör det någon skillnad att ha bonuspoängen kvar på kontot (alltså avboka bonusresan) eller ha dom bokade? Innestående poäng ryker väl men så gör väl även bonusresor som redan är bokade men ej fullförda? Har dessutom betalat med Amex men det blir väl inget ersättning för en sådan resa då jag inte betalt pengar för resan (mer än några få hundralappar)?

Det finns en tråd om Force Majeure försäkring där en medlem skrev om det finns försäkring som täcker även på eventuella flygbolagskonkurs.

Det finns en tråd om Force Majeure försäkring där en medlem skrev om det finns försäkring som täcker även på eventuella flygbolagskonkurs.

Men den är separat va? Säkert dyrare premie än de 1.800SEK jag kan förlora (inte säkert dock). Det är nog en bra försäkring för de som ligger ute med mer pengar.

Toppen