Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

B79

Medlem
Jag vet inte om det är hela Skyteam som har så, men det är ju rimligt att man sätter upp såna avtal om man vill underlätta en övergång till Flying Blue så småningom.
Jag tror att det är samma inom hela SkyTeam (och också Oneworld), att det är marketing carrier (so flygbolaget i flygnumret) som driver t.ex poängintjäning, och inte operating carrier (so flygbolagat som faktiskt flyger maskinen).

Inom Star Alliance är det istället alltid operating carrier som gäller.
 

Hachans

Medlem
Jag tror att det är samma inom hela SkyTeam (och också Oneworld), att det är marketing carrier (so flygbolaget i flygnumret) som driver t.ex poängintjäning, och inte operating carrier (so flygbolagat som faktiskt flyger maskinen).

Inom Star Alliance är det istället alltid operating carrier som gäller.

Ja, jag trodde det men var inte helt hundra på om det faktiskt var så då jag bara har erfarenhet av Flying Blue.
 

guwonder

Medlem
The KLM AMS non-Schengen lounge — if it is not too packed and if not too picky about food — is not considerably worse than the SAS lounges. It's fine by me, if lucky to find it not packed.

With regard to KLM's AMS Schengen lounge, in terms of food it feels like it's a contract lounge on the cheap. But can’t really complain about it as I have come to expect too many lounges not being anything worth going out of way to use.

Can't comment about the alcohol section in the lounges, as I am a water drinker.
 

Gnopps

Medlem
Jag tror att det är samma inom hela SkyTeam (och också Oneworld), att det är marketing carrier (so flygbolaget i flygnumret) som driver t.ex poängintjäning, och inte operating carrier (so flygbolagat som faktiskt flyger maskinen).

Inom Star Alliance är det istället alltid operating carrier som gäller.
Jag har flugit DL-kodat flyg utfört av AA och AF-kodat flyg utfört av AY och tjänat Skyteam-poäng (till Czech Airlines). Detta var dock för många år sedan och jag tror det är mer restriktivt nu. Fortfarande är detta en klar fördel med Skyteam - som resenär är det mest logiskt att poäng tjänas enligt det jag köper (marketing carrier) och inte den som utför flyget (operating carrier).
 

ARN01

Medlem
Var väl redan halvkänt men publicerades idag av någon anledning. Vet inte om det är möjligt men kanske blir tidigare majoritetsägande(?)
”Vi är väldigt, väldigt nöjda med hur det slutade med SAS och vår exklusiva möjlighet att gå upp till majoritetsandel senare. Vi är redan i djupa förhandlingar”
 

Hachans

Medlem
Var väl redan halvkänt men publicerades idag av någon anledning. Vet inte om det är möjligt men kanske blir tidigare majoritetsägande(?)
”Vi är väldigt, väldigt nöjda med hur det slutade med SAS och vår exklusiva möjlighet att gå upp till majoritetsandel senare. Vi är redan i djupa förhandlingar”

Det var känt att det var ambitionen men experterna på forumet hade avskrivet det som långt avlägset i framtiden. Nu verkar det ju vara högprioriterat.
 
Toppen