Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

folo

Medlem
Håller med. Skulle bli bättre balans mot *A inom Europa om inte annat. KLM/AF är fruktansvärt dyra (i business) inom Europa jmf med Lufthansa-gruppen.
Har reflekterat över samma sak men en killgissning är ju att AF/KLM-priserna kommer sjunka och avgångarna ökar när vi blir en intressantare (matar)marknad.

Sen kanske det inte blir C-biljetter för ~5 000 kr med 200% intjäning (TAP) till FNC/PDL/LPA som det är idag. :)
 

Thornado

Medlem
Denna podcast innehåller en inspelning av en intervju med Anko och CCO Paul Verhagen från någon resemässa.

Det mesta är ju inget nytt, men det som var lite intressant är att det sägs att de kommer fortsätta (och att avtalen typ är klara) ha bilaterala avtal med vissa av sina gamla Star Alliance-partners. Att de skulle ha olika typer av code share-samarbeten och liknande med vissa bolag inom *A är väl inte förvånande, men som jag tolkade kommentaren i intervjun (start ca 15 minuter in) att det även ska gälla samarbeten kopplade till Eurobonus. Vi får väl se...
 
Denna podcast innehåller en inspelning av en intervju med Anko och CCO Paul Verhagen från någon resemässa.

Det mesta är ju inget nytt, men det som var lite intressant är att det sägs att de kommer fortsätta (och att avtalen typ är klara) ha bilaterala avtal med vissa av sina gamla Star Alliance-partners. Att de skulle ha olika typer av code share-samarbeten och liknande med vissa bolag inom *A är väl inte förvånande, men som jag tolkade kommentaren i intervjun (start ca 15 minuter in) att det även ska gälla samarbeten kopplade till Eurobonus. Vi får väl se...
Det enda som är positivt är att Air France är SkyTeam. Hoppas det dröjer innan SAS lämnar Star Alliance.
 

Hachans

Medlem
Denna podcast innehåller en inspelning av en intervju med Anko och CCO Paul Verhagen från någon resemässa.

Det mesta är ju inget nytt, men det som var lite intressant är att det sägs att de kommer fortsätta (och att avtalen typ är klara) ha bilaterala avtal med vissa av sina gamla Star Alliance-partners. Att de skulle ha olika typer av code share-samarbeten och liknande med vissa bolag inom *A är väl inte förvånande, men som jag tolkade kommentaren i intervjun (start ca 15 minuter in) att det även ska gälla samarbeten kopplade till Eurobonus. Vi får väl se...

Ja, det är väl inte helt otänkbart. En grej som man har i Flying Blue som Eurobonus inte har är ju att t.ex. poängintjäning och lounge sträcker sig utanför alliansen om man bokar codeshare. Exempelvis går det att tjäna poäng på Copa och Qantas om man bokar flyg som är codeshare (alltså inget på Copas egna flygnummer efter 1:a april i år). Vilket ju är rätt nice. Jag vet inte om det är hela Skyteam som har så, men det är ju rimligt att man sätter upp såna avtal om man vill underlätta en övergång till Flying Blue så småningom.
 
Ja, det är väl inte helt otänkbart. En grej som man har i Flying Blue som Eurobonus inte har är ju att t.ex. poängintjäning och lounge sträcker sig utanför alliansen om man bokar codeshare. Exempelvis går det att tjäna poäng på Copa och Qantas om man bokar flyg som är codeshare (alltså inget på Copas egna flygnummer efter 1:an april i år). Vilket ju är rätt nice. Jag vet inte om det är hela Skyteam som har så, men det är ju rimligt att man sätter upp såna avtal om man vill underlätta en övergång till Flying Blue så småningom.
Positivt men blir trist om man har transfer på Frankfurt/München utan Senator lounge.
 
Toppen