Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Ricci

Medlem
Intressant att de hur det påverkar hur många pax som kommer besöka loungen i SAS-loungen i CPH.
Det de tappar stora långlinjer med *A och de får enbart in lite kortlinjer från AF/KL, dvs om de inte gör avtal med TG/SQ etc...
Det skulle vara intressant att få en siffra på hur många pax idag som resor med *A och utnyttjar SAS-loungen i CPH.
 

mha321

Medlem
Intressant att de hur det påverkar hur många pax som kommer besöka loungen i SAS-loungen i CPH.
Det de tappar stora långlinjer med *A och de får enbart in lite kortlinjer från AF/KL, dvs om de inte gör avtal med TG/SQ etc...
Det skulle vara intressant att få en siffra på hur många pax idag som resor med *A och utnyttjar SAS-loungen i CPH.
På sikt ökar väl chansen att det istället kommer skyteam bolag som flyger till Köpenhamn - mer delta och korean tex. Om de vill åt transfer med sas när de väl är med. Men under en övergångsperiod borde det ju bli lugnare.

En annan intressant fråga är vilken av de andra loungerna som får ta över dessa pax...
 

guwonder

Medlem
Ben är inte VD, han är chef/ansvarig för Flying Blue vilket då gör hans uttalande mer sannolikt än om VD surrade något om bonusprogrammet.
You are thinking of Ben Lipsey who is the head of FlyingBlue. He was heavy into playing the miles and points game himself too.

Ben Smith is the CEO of AF-KLM. Don’t recall Smith being heavy into the miles and points game.
 

guwonder

Medlem
JV:t är ju räddningen för SAS. Helt avgörande för framtiden.

That JV expansion will be a bad thing for consumers in the aggregate. And it will be bad for frequent flyer program users as well.

A change in alliance to Skyteam can be achieved by SAS without getting any governmental waivers and favors allowing it into the revenue-sharing transatlantic JV that DL and AF-KL basically run.

Smith seems to know that there are some people quite eager to stop an expansion of these revenue-sharing airline JVs. Delta’s government relations folks aren’t sure they have the clout to pull it off currently, and that is even as AA and UA will also be happy to collect the fruits from SAS being assimilated into any one of the three big revenue-sharing TATL JVs.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant att de hur det påverkar hur många pax som kommer besöka loungen i SAS-loungen i CPH.
Det de tappar stora långlinjer med *A och de får enbart in lite kortlinjer från AF/KL, dvs om de inte gör avtal med TG/SQ etc...
Det skulle vara intressant att få en siffra på hur många pax idag som resor med *A och utnyttjar SAS-loungen i CPH.

Det är väl inte helt omöjligt att Lufthansa Group fortsätter köpa loungeplats hos SAS på de tre skandinaviska hubbarna. Sådan avtal förekommer ju lite överallt, exempelvis verkar Air France nyttja Qantas lounger i bland annat Los Angeles trots att det är olika allianser.
 
Toppen