Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Hachans

Medlem
Tro jag uttryckte mig oklart, jag ska resa i USA - inte till/från USA. Jag ska alltså köpa några helt vanliga inrikesbiljetter men vet alltså inte om mitt SAS guld kommer ge fördelar med United eller med Delta..

Aha, ja, det var lite otydligt. :) Ja, du kan nog boka tryggt med United skulle jag säga.

Observera de vanliga disclaimersen gäller. Det är bara min bedömning så slå mig inte om de skulle få ändan ur vagnen och byta innan dess, men det är osannolikt.
 

mha321

Medlem
Jag har en resa i USA i slutet av maj där jag väntat med att köpa flyg eftersom jag inte vet om jag ska flyga United eller Delta för att kunna ha SAS-partner. Med tanke på att det nu är mindre än tre månader kvar vågar jag nog nu köpa United. Någon här som tycker annorlunda?
Med mindre än tre månader skulle jag definitivt gå på United.

Som bonus så får du ju faktiskt lounge med United på domestic om SAS är kvar i Star - det får du ändå inte med Delta om de har bytt. Men i båda fallen får du ju priority boarding (nog så viktigt på US domestic) och snabbspår i security om det finns på din flygplats...
 
Jag har en resa i USA i slutet av maj där jag väntat med att köpa flyg eftersom jag inte vet om jag ska flyga United eller Delta för att kunna ha SAS-partner. Med tanke på att det nu är mindre än tre månader kvar vågar jag nog nu köpa United. Någon här som tycker annorlunda?
Jag förstår dig men maj borde vara säkert och jag bokar *A till 100% innan sommaren. Men jag står inför samma dilemma men det gäller resor under hösten där det idag står mellan Lufthansa och KLM. Jag kommer sakna alla Lufthansa lounger i framtiden......
 

Gnopps

Medlem
AFKL VD Ben Smith säger nu att bytet till Skyteam troligen kommer kommuniceras inom kort och troligen kommer ske nästa kvartal, dvs. senast sista juni.

– Hvis ting går fremover som ventet, og det tror jeg det gjør, så venter vi at deres «exit» fra Star Alliance vil skje i andre kvartal.

Han sier dermed at bruddet trolig vil skje i perioden fra april til juni i år, altså før sommerferien.

– Da vil SAS gå inn i Skyteam umiddelbart. En dato vil bli kommunisert i løpet av kort tid.
Källa: https://www.dn.no/luftfart/sas/air-...rede-for-sommeren-det-styrker-oss/2-1-1605648
 

mha321

Medlem
Det är onekligen uselt kort varsen. Bokar man en resa i april eller maj nu kan man alltså bli helt utan förmåner och poäng. Tack för den...
 

guwonder

Medlem
Det är onekligen uselt kort varsen. Bokar man en resa i april eller maj nu kan man alltså bli helt utan förmåner och poäng. Tack för den...
If SAS wants to be generous, SAS could make a transitional period or other conditional arrangement to at least give status points to those members who will have already booked regular paid flights with Star Alliance carriers before the announcement of a firm transition date. But my expectations are low for even that happening.

But this transition does have me thinking about what kind of other possibilities there may be to take advantage of the pending alliance swap — beside the likelihood of there being status match/challenge opportunities with other programs.
 

eddo

Medlem
AFKL VD Ben Smith säger nu att bytet till Skyteam troligen kommer kommuniceras inom kort och troligen kommer ske nästa kvartal, dvs. senast sista juni.


Källa: https://www.dn.no/luftfart/sas/air-...rede-for-sommeren-det-styrker-oss/2-1-1605648
När man sitter med en bokning över nästa nyår med TK blir man lite orolig för vad som händer vid ev ändringar efter alliansbytet. Men ingen idé att gräma sig över saker som inte hänt så försöker tänka att det blir spännande med något nytt och så får man ta tag i eventuella problem om/när de uppstår. :)
 
Toppen