Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Efter att ha läst ikapp med den här tråden från New York blir en ganska konfunderad över en del av inläggen. Flög för övrigt in med SAS till JFK vilket var toppen!

Tänker att alla som fortsatt vill ha ett skandinaviskt fullservicebolag med ett gott regionalt, europeiskt och internationellt linjenät borde vara glada idag.

Fakta är att SAS aldrig kunde stå på egna ben. Hela branschen i västvärlden genomgår en konsolidering. Att vara en mellanstor spelare med för hög kostnadsmassa var aldrig något alternativ.

Att lyckas få en industriell investerare, som om allt går vägen, kommer att kontrollen var det absolut bästa utfallet. Det finns ett stort kommersiellt värde i att integreras i KLM/AFs försäljningskanaler och dra nytta av deras globala närvaro.

Men vad med Star Alliance? Visst kan det finnas emotionella skäl till att det känns ledsamt, men på riktigt? Lufthansa har sedan det misslyckade uppköpet av SAS 2009 behandlat SAS som en sur konkurrent. Stängt ute SAS från det framgångsrika JVet över Atlanten, avslutat kommersiellt samarbete på matning till Frankfurt/Munich och effektivt skurit av SAS från uppsidorna osv osv. United har också gradvis avskärmat sig från SAS.
Om det är någon som ska vara oroad idag är det nog LH som förlorar stora delar av sitt fotavtryck i Skandinavien.

Det finns en kommersiell logik. KLM/AF är i behov av tillväxt om de vill fortsätta ha en ledande position i Europa. CPH kan fungera som en tredje hub med bäring på Skandinavien, norra Tyskland och Polen. Potential för nya rutter till Seoul, Atlanta, Dallas och Sydamerika.

KLM har redan en bra marknadsandel i Norden som nu kan växa betydligt. Blir intressant att se om AF också vill ha större del av den kakan. Att Castlelake, som är stora på flygplansleasing kommer in är också kommersiellt intressant.

Är det lätt att byta allians? Nej! Verkligen inte. Allt point-to-point fungerar enkelt (regionalt och Europa) men att flytta 6 avgångar från EWR till JFK i New York är ingen lätt operation. Att integrera Eurobonus, att byta cosharesamarbeten, kanske bryta JV (Singapore till CPH och Air Canada), göra en total ombranding och mycket mer kommer att ta år.
Men i slutet av dagen är det bättre att samarbeta med några som är intresserade av just det.

Men att som vissa här verkar tro - att SAS skulle strunta i sina mest lojala kunder? Glöm det. Värdet i SAS ligger i de över 7 miljoner som är eurobonusmedlemmar. Kreditkort, fringisar, medlemsnivåer och annat kommer säkert förändras över tid, som det alltid gjort.

Slutligen. SAS alternativ hade varit en avveckling efter årskiftet. Men nu kanske kan man äntligen staka ut en hållbar väg framåt och stärka erbjudandet. Hatten av för teamet på SAS som satsat allt.
 

RimaZ

Medlem
Jag är försiktigt hoppfull trots allt och håller mig SAS och EB trogen så gott det går, men har varit nyfiken på FB sista åren då deras priser och rutter har lämpat sig bättre för mitt arbete ändå. Återstår att se vad som händer med allt.

Är jag pesimistisk när jag läser nedan och speciellt utelämnandet av "Star Alliance Partners"? Känner att det kan innebära att man kan glömma loungetillgång och fast track med *A ganska omgående.

"
  • Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.
"
 

frli

Medlem
IMG_9267.jpeg
 

imartin

Medlem
Jag är försiktigt hoppfull trots allt och håller mig SAS och EB trogen så gott det går, men har varit nyfiken på FB sista åren då deras priser och rutter har lämpat sig bättre för mitt arbete ändå. Återstår att se vad som händer med allt.

Är jag pesimistisk när jag läser nedan och speciellt utelämnandet av "Star Alliance Partners"? Känner att det kan innebära att man kan glömma loungetillgång och fast track med *A ganska omgående.

"
  • Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.
"

Strax innan står det

You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines
 

imartin

Medlem
Må vara, men ändå delvis motsägelsefullt gentemot sista meningen. Har övriga *A verkligen någon skyldighet att ge EB-medlemmar tillträde för en lämnande partner - är ju enbart utgift för övriga medlemmar.
Det finns avtal och kontrakt. Allians-medlemmarna kan inte bara göra hur de vill i dessa frågor. Dessutom betalar SAS ett annat bolag inom alliansen om du använder fast track eller lounge genom din EB status, under en flygning med ett partnerbolag.
 
Toppen