Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Dbodenfo

Medlem
Okej, vilka andra bolag kör utbredd longhaul från Europa? Korean Air? För mig är Alliansen väldigt anonym jämfört med Star Alliance. Jag hoppas du har rätt och jag fel.
Min tabke är nu att SAS går från att vara en av mitten bolagen i en allians där ANA, EVA, Swiss och LH är "bättre".

Till att nu bli ett av de bästa i alliansen.

Sky Team är kanske inte den mest framhävda alliansen och hade jag fått välja hade SAS varit kvar i Star Alliance.
 
Väldigt många här inne verkar leva i föreställningen att allt är statiskt och ska fortsätta vara som det är.
Men så behöver det ju inte alls vara. Om jag hade gått in och satsat en väldans massa pengar så hade jag gjort det för att utveckla verksamheten.
Vad är det som säger att de eventuella destinationer som idag saknas inom hos AF/KLM eller Skyteam inte kommer att startas upp? Det kanske t o m blir SAS som får äran att göra det. Tanken måste ju vara att utveckla, inte avveckla. Hade man velat avveckla så hade man bara låtit SAS gå i konkurs och sparat sina miljarder, och kanske sedan tagit tillfället i akt att fylla några av de luckor SAS skulle lämnat efter sig.

Men så har man ju inte gjort. Det måste ju betyda att man har en plan för att utveckla SAS på ett sådant sätt att det gynnar både SAS, dess ägare och kanske till och med Skyteam.

Detsamma gäller Skyteam som allians. SAS kanske faktiskt kommer in som en vitamininjektion som kan dela med sig av sina erfarenheter från Star Alliance.

Jag har svårt att förstå allt det svartmålande som görs.

Jag kan inte heller förstå den sammanblandning som hela tiden görs av Eurobonus, Flying Blue, Star Alliance och Skyteam.

Varför skulle Eurobonus helt plötsligt försvinna och alla poäng bli värdelösa? Varför skulle inte kreditkort knutna till Eurobonus längre existera, inklusive de förmåner man får på SAS? Det är ju helt irrationellt att tro det. Eurobonus existerade i 5 år innan Star Alliance bildades och det gick alldeles utmärkt.

Att därför i affekt boka bonusresor nu för att inte poängen ska försvinna, eller att ge upp tankarna på LTG etc. är för mig helt främmande. Jag kan inte se varför det inte skulle kunna fortsätta som vanligt. Det enda som eventuellt måste fixas till på sikt är hur förhållandet mellan Flying Blue miles, Eurobonuspoäng, Skymiles etc. ska se ut så att man kan prissätta bonusresor men det har ju ingenting med förmånerna på SAS att göra. Jag ser inte ens några hinder för att 2-4-1 ska kunna leva vidare eftersom det ju handlar om att man bara betalar hälften av poängkostnaden, vilket är en SAS förmån, som betalas av SAS, eller möjligtvis kortutgivaren. Alltså har inte heller det någonting med Skytema eller Flying Blue att göra.
 

Hachans

Medlem
Heathrow ja. Då blir det Terminal 4 framöver.
Eller 3. Förbindelserna mellan 3 och fyra ska vara kraftigt förbättrade.

Sky Team loungen är väl stängd?
Flaggskeppet på Heathrow är Virgin Clubhouse, där kommer man bara in om man flyger minst Premium Economy


Alitalias/ITA har ju en fin lounge* som numera heter "Piazza di Spagna"
och där kommer man bara in om man flyger ex Schengen


Rome Fiumicino Airport Terminal 3


* Casa Alitalia Signal New Lounge Direction For Airline – TheDesignAir
[EXCLUSIVE] Casa Alitalia @ Malpensa | FlyerZ Blog

Det finns en lounge som Skyteam använder. Är förvisso tredjepartslounge men ska vara okej. AF/KLM använder ju fortfarande såna.

Alla erbjudanden kan flyttas till Flying Blue. AMEX Flying Blue och så vidare. Realistiskt? Inte en aning.

Jag utesluter inget i det här läget inklusive att det inte händer mer än det vi redan vet(dvs att SAS byter allians).

Klart det är realistiskt. Amex behöver bara bestämma sig för att erbjuda samma kort i Norden som de har i Frankrike/Nederländerna.

Tror du det? Enormt mycket färre avgångar per dag från Europa (longhaul) totalt sett. Ska alla eurobonusmedlemmar resa på AF/KLM och Delta? Känns som det kommer blir sämre tillgänglighet. Varför tror du det skulle bli tvärt om?
Jag har svårt att tro att det är mycket färre avgångar. Du tittar enbart på AF/KLM och glömmer helt bort Virgins alla avgångar till framförallt USA eller Air Europa till Latinamerika. Och SAS avgångar såklart.

Eller hur har du räknat?
 

Homer

Medlem
Poäng till den som kan matcha alla namnen på de olika Skyteam bonusprogrammen med rätt bolag ;)

Flying Blue
Eastern Miles
Volare
Suma
SkyMiles
Aerolíneas Plus
Dynasty Flyer
SKYPASS
Flying Club
Lotusmiles
Egret Miles
Al Fursan Loyalty
GarudaMiles
Asante Rewards
Cedar Miles
OK Plus
Salón Premier

Jag tror att många gissat rätt på Aeroflot

 
  • Gilla
Reactions: hco

Homer

Medlem

Rebel

Medlem
Raden precis ovanför det citerade:

Until we complete the transaction, we remain part of Star Alliance. You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines, and you will be able to accrue and redeem points on Star Alliance partners - just like today. Award bookings with our partners remain valid.

Den andra var mycket mera tydlig undrar om det finns en anledning ??
 
Toppen