Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Frågan är om inte de reseansvariga varit mest intressanta för SAS i detta arbete, och att döma av min sådan så känns inte förändringen konstig... Troligen tankegångar som "Vi reser ändå inte i C eftersom priset styr, därför finns det inget behov av en sådan kabin".

Jag instämmer i det. Likaväl har jag förespråkat en annan lösning. Allt fler kunder vill ha exklusivitet, i ordets rätta betydelse, d.v.s. separeras från de tilltagande massorna, att få resa bland gelikar, långt fram i kabinen. Det finns därför många goda skäl för de som flyger mycket. Svenne Banan på lustresa med vänner har andra behov än en trött arbetstagare som återigen vänder hem en fredag eftermiddag och (som jag själv) ligger på mellan 140 och 180 flygningar per år.

SAS' C-koncept var totalt felaktigt prissatt, och orsaken till det var i huvudsak E-flex-produkten som förhindrade dem att göra något med priset. Hade de nu istället tagit bort E-flex, och infört långt mer flexibla priser i C, på linje med LX, d.v.s. under LH's C-pris, ja då hade jag köpt det konceptet. Nu har det istället blivit LX och BA i C, mycket komfort och sparade pengar för mig! Det där fria klämsätet är värt Guld många gånger! Men nu erbjuder SAS inte det längre. Big mistake - me think.

Jag tror så här... Nu står det inte "Business" på fakturan från SAS eller resbyrån men SAS "Plus". Många storföretag har strikt policy med "icke affärsklass". Skälet att Y+ fanns var för att hantera storkunder med sådan policy, men ge lite flexibilitet. Så länge det inte står "Business" på fakturan kommer plötsligen en rad resenärer som har ekonomiklasspolicy, men inte nödvändigtvis "billigast möjligt" att utan problem få resa SAS "Plus".

Sedan glömmer vi alldeles för ofta här inne att en stor del av resande på SAS är storkunder med avtalspriser som vi inte ser. Jag är helt övertygat att det är inköpschefer och Travel Managers bland SAS Topp 10 kunder (Statoil, några banker, statliga myndigeter etc) som har drivit fram detta tillsammans med SAS. När SAS säger man lyssnar på kunder, är det inte den trogna skara på 2 500 resenärer på Businessclass.se man talar om, men kunder som handlar hos SAS för 100MSEK och upp per år. "That's how they roll my friends".

Jag tror så här... Nu står det inte "Business" på fakturan från SAS eller resbyrån men SAS "Plus". Många storföretag har strikt policy med "icke affärsklass". Skälet att Y+ fanns var för att hantera storkunder med sådan policy, men ge lite flexibilitet. Så länge det inte står "Business" på fakturan kommer plötsligen en rad resenärer som har ekonomiklasspolicy, men inte nödvändigtvis "billigast möjligt" att utan problem få resa SAS "Plus".

Sedan glömmer vi alldeles för ofta här inne att en stor del av resande på SAS är storkunder med avtalspriser som vi inte ser. Jag är helt övertygat att det är inköpschefer och Travel Managers bland SAS Topp 10 kunder (Statoil, några banker, statliga myndigeter etc) som har drivit fram detta tillsammans med SAS. När SAS säger man lyssnar på kunder, är det inte den trogna skara på 2 500 resenärer på Businessclass.se man talar om, men kunder som handlar hos SAS för 100MSEK och upp per år. "That's how they roll my friends".

Helt klart så. Det var det jag lite taffligt försökte få fram. Jag jobbar på en av SAS topp 10-kunder så därför tror jag att vår reseansvarige haft en hel del att säga till om nämligen.

Helt riktigt - tyvärr. Money rules. Fördelen med BA är ju att det fula ordet inte syns! Därför borde SAS ha gjort detsamma. Nu försvinner både det fula ordet och produkten.
LX är lika fiffigt om man flyger P, en biljett som dock bara är för resande med lång framförhållning och en flexibel kalender. Men OK, på ARN-CPH får man också i framtiden trängas med banknissarna eller med en ung kille i hängjeans, bakåtvänd keps men med ett TP betat av Statoil i handen på ARN-OSL.

Här har vi alltså fokusgrupperna:

"Vi har haft fokusgrupper med agenter og med rejseansvarlige hos vores erhvervskunder. "

Knappast dom som värdesätter Champagne och andra bekvämligheter som vi gör...

Mvh
/NotRyan

Nej,

men å andra sidan är det nog de som ligger bakom rätt många av bokningarna så deras åsikt väger tungt.

Nej,

men å andra sidan är det nog de som ligger bakom rätt många av bokningarna så deras åsikt väger tungt.

Som sagt, det vore bättre om vi som flyger får mer inflytande. Reseansvariga i all ära, de har nog viktiga synpunkter också, men när det gäller flygningarnas innehåll, så borde vi bestämma. BA har så vitt jag vet en referensgrupp av (very) Frequent Flyers för sådan syften!

Nåja, i GDSerna (som de flesta storföretag använder) kommer det enligt uppgift stå Business för C, Premium Economy för övriga klasser inom SAS Plus och Economy för SAS Go.

Säga vad man vill om Travel Managers men de är medvetna om vad som gömmer sig bakom klassbeteckningar som Club Europe, SAS Plus och annat smått och gott. Däremot kanske man kan "lura" en och annan omedveten kund om man själv bokar, betalar och vidarefakturerar biljetterna. Etiskt kan man förvisso fråga sig om det är korrekt...

Utöver vad som diskuterats tidigare, kan inte en delförklaring vara att SAS är medvetna om att de inte kan upprätthålla en konsistent servicenivå som håller C-standard?

Toppen