Frågan är om inte de reseansvariga varit mest intressanta för SAS i detta arbete, och att döma av min sådan så känns inte förändringen konstig... Troligen tankegångar som "Vi reser ändå inte i C eftersom priset styr, därför finns det inget behov av en sådan kabin".
Jag instämmer i det. Likaväl har jag förespråkat en annan lösning. Allt fler kunder vill ha exklusivitet, i ordets rätta betydelse, d.v.s. separeras från de tilltagande massorna, att få resa bland gelikar, långt fram i kabinen. Det finns därför många goda skäl för de som flyger mycket. Svenne Banan på lustresa med vänner har andra behov än en trött arbetstagare som återigen vänder hem en fredag eftermiddag och (som jag själv) ligger på mellan 140 och 180 flygningar per år.
SAS' C-koncept var totalt felaktigt prissatt, och orsaken till det var i huvudsak E-flex-produkten som förhindrade dem att göra något med priset. Hade de nu istället tagit bort E-flex, och infört långt mer flexibla priser i C, på linje med LX, d.v.s. under LH's C-pris, ja då hade jag köpt det konceptet. Nu har det istället blivit LX och BA i C, mycket komfort och sparade pengar för mig! Det där fria klämsätet är värt Guld många gånger! Men nu erbjuder SAS inte det längre. Big mistake - me think.