Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Låter tråkigt att säga,men jag tror detta först och främst handlar om att få ned SAS kostnader.Rickard Gustafsson har ju sagt att han vill ha lugn och ro ett tag och låta programmen verka och genomföra förändringar i verksamhet .Jag som är inköpschef för en person mig själv.Ser ju lägre pris på biljetter som ren vinst för mitt företag.servicenivå kontra pris blir ju då en intressant fråga detta nya Plus och Go.Flexibilitet betyder mycket vissa gånger för mig.Då får jag betala extra för det även om det svider.I juni när man börjar kunna boka resor får jag se hur den nya klasserna fungerar för mig.

Lyssnade igenom filmen idag igen och konstaterar att mannen med den märkliga dialekten nämner att man har tillgång till SAS Lounges vid resa med SAS Plus.

Skall man tolka det bokstavligen tror ni? För i så fall är det väl inte så många ställen detta kommer gälla på i Europa:

CDG, BRU, LHR

Är det några fler lounger i Europa som drivs i SAS regi?

Lyssnade igenom filmen idag igen och konstaterar att mannen med den märkliga dialekten nämner att man har tillgång till SAS Lounges vid resa med SAS Plus.

Skall man tolka det bokstavligen tror ni? För i så fall är det väl inte så många ställen detta kommer gälla på i Europa:

CDG, BRU, LHR

Är det några fler lounger i Europa som drivs i SAS regi?

I Sales info står det "The lounge access policy for contracted lounges shall be the same as for SAS lounges as well as for lounges by Star Alliance partner carriers."

Det borde väl innebära att villkoren för SAS Lounge och partnerlounge fortsättningsvis ska vara likadana. och så det här:
[h=3]
Distribution short haul
[/h]
  • * Booking class C on short haul will be distributed in GDS as business. Customer offer SAS Plus

Vad det nu innebär.

Hmmm? Undrar om det inte blir så att man måste ha en C-kodad biljett (vilket kommer kallas för Business class i GDS:erna även om service konceptet är SAS Plus) för att komma åt lounger som inte SAS själva driver? Men hoppas att jag har fel...

Ser nu att Business inte längre går att boka för resor till sommaren. Bara Economy och Economy Extra. Priserna för Sas Plus verkar vara samma som för Extra. Tex: GOT-LHR 6400 kr, GOT-ATH 6300 kr. Om det nu är så att Plus kommer ge 200% EB-poäng, lounge access etc, så känns det som en bättre deal än dagens Extra. Än så länge visar dock systemet enbart 150% intjäning...

Ser nu att Business inte längre går att boka för resor till sommaren. Bara Economy och Economy Extra. Priserna för Sas Plus verkar vara samma som för Extra. Tex: GOT-LHR 6400 kr, GOT-ATH 6300 kr. Om det nu är så att Plus kommer ge 200% EB-poäng, lounge access etc, så känns det som en bättre deal än dagens Extra. Än så länge visar dock systemet enbart 150% intjäning...

Jag sitter precis och kikar på en resa GOT-CPH-SVG ToR 14-15 aug och där finner jag Businessalternativ.

Jag sitter precis och kikar på en resa GOT-CPH-SVG ToR 14-15 aug och där finner jag Businessalternativ.

Intressant. Efter en snabb sökning på lite olika destinationer under sommaren kommer jag fram till att HEL, BGO, SVG, AAL fortfarande har priser i Business, medan CDG, ATH, GDN, FRA, DUS, LHR inte har det. Kanske systemet bara har uppdaterat Europadestinationer och inte Nordendestinationer än.

Vad SAS har gjort är att blocka klasserna D, J och Z samt satt "waitlist" på C enligt ExpertFlyer. De har inte ändrat några som helst prisklasser. Under ytan finns alla klasser kvar och till samma priser som tidigare.

Så jag tror INTE det är helt säkert att dra några slutsatser på detta. Troligtvis vill SAS mest säkerställa att kunder inte blir mer än lovligt irriterade och kan hävda att de köpt något som SAS inte kunnat leverera.

Om du söker på anslutningsflyg till USA kommer du se att Business dessutom finns tillgänglig även på europa-segmentet...

Bokat GOT-CPH-SVG i augusti nu, allt i C. Får se vad det blir när det är dags :)

Är det för poängen eller loungen du bokat C? Idag finns ju ändå bara Economy Extra på dom flighterna. Det torde ju räcka med att boka Y/B/S för att få lounge och 200% poäng efter 9 Juni....

Mvh
/NotRyan

Toppen