Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Men vad är som egentligen skiljer dagens SAS Business Class jämfört med SAS Plus?
Man får fortfarande lounge access, fast track, en extra väska, mat på planet, dubbla poäng...

Problemet är att vi inte vet men vad jag läser in (kanske felaktigt) är att SAS Plus kommer att vara mer som economy extra plus lite godis än en riktig businessprodukt.

Jag uppfattar att det kommer att vara i princip samma markprodukt som dagens business class men att ombordprodukten mer blir som en "premium economy" (economy extra), visserligen med mat och dryck och placering längst fram i planet men utan den lite "lyxigare" servicen med försök till finare business class-catering, blockat mittsäte, varm handduk och en tendens till känsla av avgränsad exklusivare avdelning av kabinen. Stämmer det?

Jag kommer personligen att i stor utsträckning välja andra flygbolag framöver för resor inom Europa eftersom SAS riktiga business class försvinner, t ex Lufthansa, Swiss och British Airways där jag är beredd att betala upp till ca 7000-8000 SEK för en ToR. Jag kan nog emellanåt välja SAS Plus om priserna är på nuvarande Economy Extra-nivå kring 5000-6000 SEK. Bland de fördelar jag är villig att betala för kommer jag då att få flexibiliteten, fast track security, lounge och mat/dryck ombord, men inte den lite finare servicen eller (framför allt) blockat mittsäte som jag värdesätter mycket.

Du tror inte att SAS skulle ha skrivit om blockat mittsäte ingick i konceptet??? Återbetalning av biljetter skreks det hej vilt om stämningar m.m. när DY meddelade att man ofrivilligt tvingas leasa in andra flygplan under en period. Det jag efterfrågar är ungefär samma reaktion när nu SAS gör en liknande förändring av redan sålda resors innehåll! Man har sålt något man nu inte längre har för avsikt att leverera. Hade SAS erbjudit full återbetalning hade det nog framgått.
Jag håller med. Och andra sidan liknande saker hände när SAS avskaffade Business class på vissa linjer inom Europa och började flyga med tvåkabinskonfiguration (Economy Extra och Economy).
Jag undrar om hur SAS hanterade förra gången.

En grej som jag inte verkar hitta svaret på som i alla fall för mig är viktigt är, försvinner gratis frukost före kl 09 inrikes nu?

En grej som jag inte verkar hitta svaret på som i alla fall för mig är viktigt är, försvinner gratis frukost före kl 09 inrikes nu?

Dette kan da minne om Braathens fiasko på slutten av 90-tallet med å innføre klasseskille om bord i Best og back?

- Absolutt ikke! Her skal alle fortsatt få gratis frokost, kaffe og te hele dagen, gratis aviser og bagasje i billetten, svarer informasjonssjef Knut Morten Johansen og minner om at det heller ikke blir noe fysisk deling av kabinen – gardinen som skiller klassene skal vekk!

SAS jekker seg ned en klasse - fvn.no

Skynket skall bort och eftersom SAS Plus resenärer får borda först är chansen stor att de får sitta bredvid varandra. Låter mer och mer som "free seating" eller åtminstone att du som SAS Plus-resenär kan hamna på 31E (och fortfarande få din smörgås utan avgift)...

Eller?

Skynket skall bort och eftersom SAS Plus resenärer får borda först är chansen stor att de får sitta bredvid varandra. Låter mer och mer som "free seating" eller åtminstone att du som SAS Plus-resenär kan hamna på 31E (och fortfarande få din smörgås utan avgift)...

Eller?

Nu måste jag ge mig in i diskussionen. Jag har inte sett det som ett stort problem med det nya om man ser det som att PLUS och GO likställs med eko och extra. Men! Free seating är det värsta som finns i flygbranchen (nåja..)! Jag hoppas innerligt att SAS inte inför free seating!

Toppen