Senaste nytt

SAS introducerar ny Business Class i januari 2015

I princip alla bolag säljer upgrades på något sätt. (En del gör det dock bara från outstations och kanske inte helt officiellt) OT är bara ett sätt att lösa detta lite mer organiserat.

Antar att man vill försöka konkurrera om premiumkunder från andra bolag, då det knappast är hållbart att fylla stolarna med award-pax och upgrades som man gör idag. Likaså finns det färre stolar i den nya kabinen, så det bör nog inte bli så svårt att fylla den.

Fyller inte övriga Star, SkyTeam & Oneworld flygbolag också på sina stolar med ett visst antal award-pax och upgrades?

Som sagt, det där ser trevligt ut.

SAS C till tex Nordamerika är väl inte direkt billigt i dag heller?
Så jag tror inte att det kan bli några stora höjningar.

OT blir nog kvar som ett alternativ att chasha in lite extra när kapacitet finns.

Fyller inte övriga Star, SkyTeam & Oneworld flygbolag också på sina stolar med ett visst antal award-pax och upgrades?

De gör de givetvis. Men genom att erbjuda OT så försvinner ju köpmotivet till att boka Business. "Varför betala fullpris, när man kan uppgradera för en bråkdel av kostnaden?". Ser man på listan över bolag som använder OptionTown, så är det ganska tydligt att det i stort sett bara är "B-list airlines". Malaysia Airlines drog sig ur OT i samband med att A380 lanserades, så det förvånar mig inte om SAS gör samma sak.

Intressant att SAS tog bort inlägget om sin nya Business kabin på FB sidan. Det må nog ha brutit mot jantelagen, då det uppstod en del gnäll i kommentarerna :p

Som sagt, det där ser trevligt ut.

SAS C till tex Nordamerika är väl inte direkt billigt i dag heller?
Så jag tror inte att det kan bli några stora höjningar.

OT blir nog kvar som ett alternativ att chasha in lite extra när kapacitet finns.

Tror inte det blir några höjningar alls på SAS, de ligger högt i pris redan, iaf för oss som flyger utan avtal. Om du tänkte på det jag skrev så menade jag att OT skulle bli dyrare.

En fågel (SAS-anställd) viskade i mitt öra att de nya kabinerna dyker upp i februari.
Då pratar vi alltså redan förseningar.. Är det någon som kan bekräfta/dementera detta?
Jag har just bokat till SFO i slutet av februari för att vara bland de första att pröva den nya businesskabinen ;)
Vet att det är en riktig chansning, men det troliga är väl att de 340 som blir först ut, går på den längsta rutten i Amerika...
(Va, menar ni att jag bara spekulerar... hmm, ni har rätt, det gör jag!)

En fågel (SAS-anställd) viskade i mitt öra att de nya kabinerna dyker upp i februari.
Då pratar vi alltså redan förseningar.. Är det någon som kan bekräfta/dementera detta?
Jag har just bokat till SFO i slutet av februari för att vara bland de första att pröva den nya businesskabinen ;)
Vet att det är en riktig chansning, men det troliga är väl att de 340 som blir först ut, går på den längsta rutten i Amerika...
(Va, menar ni att jag bara spekulerar... hmm, ni har rätt, det gör jag!)

Nu är jag inte helt 100 på exakt hur dessa plan används men slingas de inte mot Asien efter att ha varit i USA?
Har också hört rykten om att första flight ska vara i mitten på januari, men kan ju som sagt redan ha blivit förseningar.

Att de går vidare och betjänar Asien är väl bara "bättre" De vill väl få ut dess kärror även på den marknaden.
SAS kommer trots allt vara typ 1 år efter t ex Skandinavienkompisen Finnair gällande dessa nya kabiner i Asien.. Eller är det troligast att de vill "testköra" på en annan/kortare sträcka..?
Ge mig era fina spekulationer!
Men bekräfta gärna att jag valt rätt rutt/tidpunkt ;)

Att de går vidare och betjänar Asien är väl bara "bättre" De vill väl få ut dess kärror även på den marknaden.
SAS kommer trots allt vara typ 1 år efter t ex Skandinavienkompisen Finnair gällande dessa nya kabiner i Asien.. Eller är det troligast att de vill "testköra" på en annan/kortare sträcka..?
Ge mig era fina spekulationer!
Men bekräfta gärna att jag valt rätt rutt/tidpunkt ;)

Jag syftade mest på ditt "antagande" att de börjar flyga den nya kabinen på längsta sträckan till USA? Även om den flyger dit så kommer inte varje avgång att vara med samma plan.
Det är nog inte helt otänkbart att de kommer köra detta plan inom europa för att testa först, det gjordes åtminstone med den A340 som plockats in extra från LAN. Den var upp till Stockholm och vände minst 1 gång.

Toppen