Senaste nytt

SAS introducerar bekräftade uppgraderingar på interkontinentala flygningar

Ursäkta min okunnighet, hur ska jag toka bokningen enligt expert flyer?

De olika bokningsklasserna för SAS är följande

Business A, C, D, J, Z
Economy Extra Y, S, B
Economy M, H, Q, E, W, U, K, L, T, G, O, V

Sen om vi tittar på bokningsklasserna i business så står det att på ditt flyg finns A0 C2 D2 J2 Z0. Detta betyder att det finns två platser till salu just nu i business. Man lägger alltså inte ihop 0+2+2+2+0 utan man tittar vilken bokningsklass som har den högsta siffra.
Tittar vi istället på hur det ser ut i extra ser vi Y9 S9 B0. Detta betyder att man fortfarande säljer minst 9 platser i extra, det kan vara fler för man skriver inte högre siffror än 9.

Och likaså finns det minst 9 platser till försäljning i vanlig Economy. Men det innebär inte automatiskt att det finns 9 lediga fysiska platser kvar utan det kan vara så att man säljer mer platser än vad man har tillgång till (överbokning) och sedan flyttar man upp någon eller några resenärer till en högre kabinklass (eller betalar kompensation för vägrad ombordstigning om det blir överbokat på hela planet). Troligen kan ingen här på detta forum säga om planet är överbokat och med hur många i så fall då det krävs intern åtkomst till bokningssystemen.

Man kan vidare inte dra slutsatsen av hur många platser det finns kvar genom att titta på seat maps eftersom det förkommer blockade säten som ser upptagna ut men enbart allokeras av flygplatspersonalen.

Just nu ser bokningsläget ut så här

SK997 CPH-PVG: A0 C5 D5 J0 Z0 R0 Y9 S0 B0 E9 M9 H9 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 G9 N0

så visst borde du ha en chans att få igenom din uppgradering om du redan inte fått det. Trevlig resa!

Och likaså finns det minst 9 platser till försäljning i vanlig Economy. Men det innebär inte automatiskt att det finns 9 lediga fysiska platser kvar utan det kan vara så att man säljer mer platser än vad man har tillgång till (överbokning) och sedan flyttar man upp någon eller några resenärer till en högre kabinklass (eller betalar kompensation för vägrad ombordstigning om det blir överbokat på hela planet). Troligen kan ingen här på detta forum säga om planet är överbokat och med hur många i så fall då det krävs intern åtkomst till bokningssystemen.

Man kan vidare inte dra slutsatsen av hur många platser det finns kvar genom att titta på seat maps eftersom det förkommer blockade säten som ser upptagna ut men enbart allokeras av flygplatspersonalen.

Just nu ser bokningsläget ut så här

så visst borde du ha en chans att få igenom din uppgradering om du redan inte fått det. Trevlig resa!

Man kan dra slutsatser om planet är överbokat eller inte. Även om specifika kabinklasser tom. 100% kan man inte vara men jag anser mig iaf kunna göra relativt bra bedömningar på LH, LX och SK.

Försöker få till en uppgradering på CPH-EWR via SAS hemsida men har bara utgråade fält där man ska bocka för att requesta. Mycket konstigt. Ringer customer care där en ointresserad tjej säger (exakt citat) "jamen då finns det väl inga platser lediga där".

Surfar in direkt på Experflyer och får följande för flighten. A0 C9 D9 J9 Z9 R0 Y9 S9 B9 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L9 T0 G9 N0

Tack för servicen SAS! :mad:

Hej,

Kan någon berätta vad bokningsklasserna G, N, R, X, I, P är för några.

Tänkte (försöka) uppgradera mig vid min nästa flygning till EWR/ORD alt och har på Flygresor.se hittat bra mycket billigare biljetter med SAS än på deras egen hemsida. Finns det risk att dessa biljetter som jag hittat är i någon av ovan bokningsklasser?

Hej,

Kan någon berätta vad bokningsklasserna G, N, R, X, I, P är för några.

Tänkte (försöka) uppgradera mig vid min nästa flygning till EWR/ORD alt och har på Flygresor.se hittat bra mycket billigare biljetter med SAS än på deras egen hemsida. Finns det risk att dessa biljetter som jag hittat är i någon av ovan bokningsklasser?

Välkommen till BusinessClass.se, Sthlm!

Bokningsklasser X, I, P används för bonusresor och G används för gruppresor. Jag kan inte svara på om vad N och R klass används för.

Toppen