Senaste nytt

SAS intra-Europa i business class

Jag lyckades få en Pommery för ett par veckor sedan CPH-DBV i Extra...Har de tagit bort denna från sortimentet också? Eller säljs den i Economy?

Last edited:
Jag lyckades få en Pommery för ett par veckor sedan CPH-DBV i Extra...Har de tagit bort denna från sortimentet också? Eller säljs den i Economy?

Hej Marcus,
se mina bilder nedan från Cloud Shop. Denna tog jag på vägen hem igår från BCN till ARN så fanns inte ens möjlighet för att köpa Pommery.
//Tommy

Min alldeles ovetenskapliga slutsats, baserad enbart på egna erfarenheter, är att SAS C inom Europa har rasat ihop helt senaste kvartalet. Aldrig skynke, trängsel till toan, trångt mellan stolarna. Oexklusivt på alla sätt. Vad hände? #avgå

Jag brydde mig egentligen inte om denna diskussion tidigare. Min enda upplevelse i SK C intra-Europa är från OSL-KEF 1,5 år tillbaka, vilket jag tyckte då var helt ok, specielt då jag jämförde med Economy, och någon enstaka Extra upplevelse.

...men på söndag åkte jag hem till HEL från BUD med AY i C (uppgraderat med poäng).

Wow! Vi var 4 i samma sällskap, och vi var de enda i C. 3 rader för oss själva på en A321. Två toaletter som inte Economy passagerare fick använda, utan de blev direkt visade till de bakre toaletterna. Skynke, och faktiskt en riktigt lugn flygning. Utmärkt service, god mat, ingenting var för mycket begärt. För 10k AY Plus poäng!

Nu förstår jag varför ni som klagar på SK C intra-Europa gör det. Det är en economy extra produkt. C skall vara, och är tydligen på andra bolag, något helt annat.

Förresten, varför erbjuder inte SK uppgraderingar med EB poäng inom Europa?

Man kan uppgradera från Economy Extra till Business med SAS, men inte från Economy. (10000 poäng). Ingen kanondeal som det framgår i denna tråd.

Min alldeles ovetenskapliga slutsats, baserad enbart på egna erfarenheter, är att SAS C inom Europa har rasat ihop helt senaste kvartalet. Aldrig skynke, trängsel till toan, trångt mellan stolarna. Oexklusivt på alla sätt. Vad hände? #avgå

Du glömde den sänkta poängintjäningen :(

Just att SAS låter C-klass produkten falla totalt inom Europa är ju astråkigt. Speciellt med de priser som de kör i C-klass så förväntar man sig lite extra.
Att ha dividern på plats kostar ju dem inget extra och när de så väl behöver få in bättre TB på sina produkter så är inte lösningen att låta dem förfalla.

Än så länge håller ju long-haul C bra klass, men börjar den falla också så känns det ju mindre meningsfullt att försöka välja SAS för USA/Asien-resor. Det finns ju en hel del alternativ och som det brukar låta från amerikanska bolag när man flyger: "We appreciate your business and understand that you have a choice when choosing your carrier".

Fattar ärligt talat inte hur SAS låter detta hända - det är ju varumärkesurvattning på högsta nivå.

LN-RMS, Njal Viking (MD-81) idag OSL-CPH. Skynke efter C (som ju egentligen inte finns intra-Skandinavien) och Y!

Jag gissar fortfarande på att Business Class försvinner inom Europa snart på SAS. Och vad hände med Economy Extra inrikes egentligen?

Toppen