Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

Finns det en tråd om Arlandas historia? Annars kanske man kunde bryta ut en del av inläggen härifrån, jag tycker det är väldigt intressant och förtjänar en egen diskussion. Själv kan jag inte så mycket: jag minns projekt Arlanda 2000 (eller vad det hette) med tredje banan, F-piren och sen de ambitiösa planerna för Arlanda Syd som aldrig blev av. Vet nån varför man stannade halvvägs? Sen vet jag också att T2 byggdes för SAS, men när den var klar ville SAS inte ha den, lite märkligt. Nån som vet mer?

Det är ju just det som är på väg: Driftomrde - Swedavia Extranet

Efter det, om det behövs mer utrymme så är det två pirer på T2, en som ersätter T3 och en i andra kanten, som ligger i planerna. Efter det vete tusan var man ska få in något mer. Flytta hangarerna och förlänga pir G, kanske. Eller möjligtvis flytta en massa saker för att kunna göra en pir H som går söderut från F/G-navet. Kan ju tänkas att man bygger en LCC-terminal helt självstående borta vid långtidsparkeringarna också, eller nära Halmsjön i anslutning till bana 4 när den nu kommer.

Jag kom på en möjligthet för att kanske kunna göra det lite snarare i tid, om det skulle räcka till. När väl pir G blir klar med betydligt fler platser för stora plan kanske man kan damma av de gamla planerna på att bygga om hörn-gaterna på pir A+B från en stor plats till två små. Men det ger ju bara +4 gater, och det är väl ca 8-12 som man skulle behöva hitta vid högrafik för att kunna flytta SAS inrikes.
Är planen som de här skisserna?

Bilder från @airbus380.se :s inlägg i tråden: Arlanda Terminal 6? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

img_0459-jpg.39842

img_0458-jpg.39845

Intressant att se hur de har tänkt med upplägget och designen av Pir F + G och sedan jämför man bilden på Terminal 2 med dess två pirer.
Terminal 2 kommer bli en kraftfullare och smidigare terminal som får fler gater då vinkeln mellan F och G minskar antalet gater till skillnad från T2's design där de maximerar antalet gater som är möjligt på ytan.
Men kul att få se första skisserna (även om de är gamla) om hur de har tänkt. :)

Nu tänker jag på rum som inte ligger mitt emot vilobalkongen. Om jag får ett sådant rum ikväll ska jag posta bild åt dig.

Do it! Det är inte många platser på Arlanda som jag inte har varit på både landside och airside men hotellrummen har jag inte klämt in än.
Btw, av ren nyfikenhet... Vad ligger ett rum på? Inte för att jag har behov av det men ändå.

Är planen som de här skisserna?

Ja, precis den planen! Min länk har en lite nyare skiss som då troligtvis ligger lite närmare hur det kommer att se ut när det är klart med pir G, men då bara en detaljbild.

Jag har försökt hålla mig lite uppdaterad med det som nu Swedavia presenterar pubikt (vilket är rätt lite och sällan). Det är första etappen som börjar bli lite konkret, min länk var för delprojektet att flytta undan saker för att göra plats för pir G. Den skillnad jag har sett är att först så var planen att flytta driftområdet till bredvid brandstationen vid bana 3, nu verkar det som att de bara utökar området där det är och flyttar runt saker och komprimerar för att få plats för pir G.

Jag har inte sett några tecken alls på att de närmar sig något konkret kring utbyggnad av terminal 2, fast det är väl klart, om vi skärper oss och bara reser "lite" mer via Arlanda så att passagerarantalet går upp med en 10% per år istället för 3% så händer det nog snabbare. ;)

Från och med i juli kommer nu Swedavia börja med försök med att ta emot vissa ankommande SAS- och Norwegian-inrikesflighter på T5. Detta kommer bara gälla ett fåtal, och endast ankommande. Alltid något!
Menar du att man även får gå av på T5? Redan idag landar en del inrikesplan på T5 (SK005 LLA-ARN gör det rätt ofta). Dock får man inte gå av på T5 utan man bussas till T4. Ytterst irriterande då denna procedur tar tid.

Toppen