Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

Det funkar ganska bra t.ex. i HEL så varför inte göra likadant i ARN också och samla verksamhet till en och samma terminal för respektive bolag. Genom denna förändring skulle SAS vara den största vinnare tror jag.

Screenshot20130522_4.jpg
(Skiss: Swedavia)

Källa:
Stockholm Arlanda Airport
(sida 21)

På pendlarmötet idag fick vi vet att det inte är möjligt att flytta alla SAS flygningar till Termial 5 då det inte finns tillräckligt med gater. Detta gäller även om man flyttar alla andra flygbolags flygningar (förutom de utanför EU).

Men man tittar på andra lösningar på detta, t.ex. bygga en gångtunnel med rullband i luften utanför sky city.

Terminal 1 är väl Bromma?

Svar nej, när terminalerna namngavs så var det planerat att byggas en terminal 1 före terminal 2 på Arlanda.

Att Bromma kallar sig för Stockholm Arlanda terminal 1 är en lika stor lögn som att det skulle finnas ett sjustjärnigt hotell när det inte finns något klassificeringssystem som går över fem....

Och vet ni, lögnen blir faktiskt inte mer sann om man upprepar den tillräckligt mycket... :)

Mvh
/NotRyan

På pendlarmötet idag fick vi vet att det inte är möjligt att flytta alla SAS flygningar till Termial 5 då det inte finns tillräckligt med gater. Detta gäller även om man flyttar alla andra flygbolags flygningar (förutom de utanför EU).

Men man tittar på andra lösningar på detta, t.ex. bygga en gångtunnel med rullband i luften utanför sky city.
och inlägg från en annan tråd:
Först delar jag drömmen om T5 som en *A-terminal.

På pendlarmötet i Göteborg, som det rapporterades om här, utlovades renovering och utbyggnad av T4-loungen och dessutom en airside-gång T4-T5, utanför SkyCity.

Jag fick en känsla, utan att minnas att några detaljer gavs att även utbudet skulle öka i någon form.
Har det bekräftats av Swedavia?
Jag kunde inte hitta någon information om detta på Swedavias webbsida.

4 år gammal tråd, förutsättningarna för en flytt har kanske ändrats?
blir det US pre-clearande kanske det kommer att ta upp mycket utrymme.

OneWorld och SkyTeam skulle flytta till T2, men så blev det ju bara delvis
Qatar, Iberia och Delta är ju fortfarande kvar på T5.

Toppen