Får mitt handbagage vägt ibland. Väger alltid alla väskor hemma innan avfärd så att det inte blir några obehagliga överraskningar. Just bagagereglerna är ju ganska väldokumenterade, så att flygbolaget har synpunkter på att man bryter mot dem måste nog anses som högst rimligt.
Jag brukar också kontrollväga då möjlighet finns (i.e. vid avresa från Sverige). Jag har fått mitt handbagage vägt ett fåtal gånger vid flygning med icke-lågprisbolag - visst händer det. Har hänt mig på ca 1% av mina flighter. Dock tycker jag att det ofta brukar vara konsekvent (t.ex. vägning vid gate av allas eller vägning av allas vid incheckning).
Det är inget i det SAS gjorde idag som är tekniskt fel, men det är inte en bra soft product. En av de stora fördelarna normalt tycker jag just är att SAS soft product brukar vara bra - något kilo extra bagage spelar ingen roll, ibland fixas ombokningar som inte nödvändigtvis ska gå, personal som ger en extra chokladkaka då man just köpt för 250kr av dryck/mat etc. Små saker som ger ett bra intryck och kostar väldigt lite. Detta gör normalt att jag väljer SAS även om kanske andra bolag serverar lite mer gratis i ekonomi shorthaul (likvärdigt pris etc.)
Om man ser till vad mitt 'problem' skulle kostat idag (för mig som har två väskor gratis med alla biljetter på dessa bolag) med andra bolag:
BA (£80 eller £68 vid onlinebokning) - två overweight luggage
Swiss (€150 för en overweight (50) och en extra AND owerweight (100))
Finnair (€120=€40x3 two overweight och en extra)
SAS tar €280 - ca dubbelt så dyrt som alla andra. De tjänar alltså bra med pengar här.
Prisdiskussion är naturligtvis inte det jag ville komma till, men jag tycker det är inflexibelt och dyrt att som guldkortshavare betala €280 för att få ca 80kg HEL-STO (speciellt så jag kan få 8+23+23+23=77kg för €80 med 'rätt' distribution). I de flesta fall är bolagen flexibla med reglerna, men nästan alla andra bolag verkar erbjuda en bättre lösning här - dessutom har jag erfarenhet av att speciellt BA är minst lika flexibla som SAS har varit.
Nästa gång tar jag taxi till finska posten och skickar hem sista vikten till halva kostnaden.
Jag hade ett liknande irritationsmoment på ARN för ett tag sedan då jag åkte CE med BA och jag möts av 'det blir 400 kronor' då jag hade en väska som vägde 27kg. Då sade jag 'men då packar jag väl ur lite och checkar in mitt handbagage', vilket snabbt ledde till en kommentar att det inte var nödvändigt. Detta är första gången på säkerligen 50+ flighter med BA ARN-LON som de försökt ta betalt för överviktigt bagage (annat än extraväska, men det får man räkna med att betala för), vilket jag ofta har på rutten (även om det normalt går att fördela om så att det blir enligt reglerna).