Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

Jag har alltid en ihopfällbar bag (liknande ikea family bagen) i min väska. I de få fall som jag har råkat ut för att de säger att väskan är "överviktig" så har det varit rätt skönt att slippa betala per kilo och betala för ett kolli till.

Jag glömmer aldrig när en incheckningsagent sa till mig att jag skulle betala för 9 kilo och jag kontrade med frågan vad kostar en väska till och börjar packa över och "trollar fram en väska till". Minen var priceless :cool:

Skulle checka in SYD-BNE med Qantas för ett par veckor sedan och hade en incheckad väska på 27kg när limit var 23kg. Den tyska damen bakom disken påpekade att det var övervikt men ville inte att jag skulle betala för det utan hellre lasta ur i en liten kasse hon tog fram bakom disken. Det resulterade i att jag fick tre handbagage istället men det var tydligen helt ok. :)

De två andra incheckningarna jag gjorde de nästkommande 7 dagarna blev en orange tagg med heavy och inte ett ord om någon ompackning, jag hade dock förberett en färdigpackad liten väska som låg redo att plockas ut ifall även de ville att jag skulle ha tre handbagage.

Åker alltid med en liten bag (Asiana First Class onboard gift) ifall det skulle shoppas lite mycket men nu var hon så snäll och plockade fram en kasse. :)
 
Men jag förstår inte vad du är upprörd över..? SAS följde sina regler för en gångs skull. Det var ju faktiskt så att du inte var lite över gränsen utan rätt rejält över gränsen både med ditt incheckade bagage och ditt handbagage. Gillar man inte SAS bagageregler så är det fritt fram att flyga med någon annan.

Det jag blev irriterad på var vägning av handbagage (som uppenbarligen håller dimensionerna) när detta knappast är praxis. Har aldrig varit med om det på SAS. Hon säger att planet är nästan fullt som ursäkt för detta. Jag säger något i stil med 'den är över', men det är väl lika bra att checka den också då. Visar sig sedan i kabinen att det är minst ett tjugotal säten tomma, och ser att de flesta har fullstor väska plus laptopväska (vilket jag också ofta har, och SAS aldrig brukar säga något om även om det väl formellt inte är korrekt). En större laptopväska+typ Rimova eller liknande väger i princip aldrig under 8 kilo. Således borde de väga allas och tvinga incheckning (?).

Överviktsavgiften är som den är (även om jag absolut förordar flexibilitet), men att godtyckligt försöka straffa mig lite extra med att väga ett handbagage, när jag ser både de före och efter ej få sina handbagage vägda samt att det i övrigt ser ut som vanligt i kabinen (de flesta med en väska plus mindre handväska/portfölj/laptopväska). Det ger konstiga signaler...
 
Det jag blev irriterad på var vägning av handbagage (som uppenbarligen håller dimensionerna) när detta knappast är praxis. Har aldrig varit med om det på SAS. Hon säger att planet är nästan fullt som ursäkt för detta. Jag säger något i stil med 'den är över', men det är väl lika bra att checka den också då. Visar sig sedan i kabinen att det är minst ett tjugotal säten tomma, och ser att de flesta har fullstor väska plus laptopväska (vilket jag också ofta har, och SAS aldrig brukar säga något om även om det väl formellt inte är korrekt). En större laptopväska+typ Rimova eller liknande väger i princip aldrig under 8 kilo. Således borde de väga allas och tvinga incheckning (?).

Läser man på SAS.se om handbagage så står det att man får ha en laptopväska/handväska utöver det handbagage man har så det är typ ok så länge det inte är något mer än datorutrustning i laptop väskan kan man säga.

Det är inte ofta de väger handbagage men har sett att de gjort det förut om de misstänker att det är för tungt när man flyger med sas.
 
Får mitt handbagage vägt ibland. Väger alltid alla väskor hemma innan avfärd så att det inte blir några obehagliga överraskningar. Just bagagereglerna är ju ganska väldokumenterade, så att flygbolaget har synpunkter på att man bryter mot dem måste nog anses som högst rimligt.
 
Får mitt handbagage vägt ibland. Väger alltid alla väskor hemma innan avfärd så att det inte blir några obehagliga överraskningar. Just bagagereglerna är ju ganska väldokumenterade, så att flygbolaget har synpunkter på att man bryter mot dem måste nog anses som högst rimligt.
Jag brukar också kontrollväga då möjlighet finns (i.e. vid avresa från Sverige). Jag har fått mitt handbagage vägt ett fåtal gånger vid flygning med icke-lågprisbolag - visst händer det. Har hänt mig på ca 1% av mina flighter. Dock tycker jag att det ofta brukar vara konsekvent (t.ex. vägning vid gate av allas eller vägning av allas vid incheckning).

Det är inget i det SAS gjorde idag som är tekniskt fel, men det är inte en bra soft product. En av de stora fördelarna normalt tycker jag just är att SAS soft product brukar vara bra - något kilo extra bagage spelar ingen roll, ibland fixas ombokningar som inte nödvändigtvis ska gå, personal som ger en extra chokladkaka då man just köpt för 250kr av dryck/mat etc. Små saker som ger ett bra intryck och kostar väldigt lite. Detta gör normalt att jag väljer SAS även om kanske andra bolag serverar lite mer gratis i ekonomi shorthaul (likvärdigt pris etc.)

Om man ser till vad mitt 'problem' skulle kostat idag (för mig som har två väskor gratis med alla biljetter på dessa bolag) med andra bolag:
BA (£80 eller £68 vid onlinebokning) - två overweight luggage
Swiss (€150 för en overweight (50) och en extra AND owerweight (100))
Finnair (€120=€40x3 two overweight och en extra)

SAS tar €280 - ca dubbelt så dyrt som alla andra. De tjänar alltså bra med pengar här.

Prisdiskussion är naturligtvis inte det jag ville komma till, men jag tycker det är inflexibelt och dyrt att som guldkortshavare betala €280 för att få ca 80kg HEL-STO (speciellt så jag kan få 8+23+23+23=77kg för €80 med 'rätt' distribution). I de flesta fall är bolagen flexibla med reglerna, men nästan alla andra bolag verkar erbjuda en bättre lösning här - dessutom har jag erfarenhet av att speciellt BA är minst lika flexibla som SAS har varit.

Nästa gång tar jag taxi till finska posten och skickar hem sista vikten till halva kostnaden.

Jag hade ett liknande irritationsmoment på ARN för ett tag sedan då jag åkte CE med BA och jag möts av 'det blir 400 kronor' då jag hade en väska som vägde 27kg. Då sade jag 'men då packar jag väl ur lite och checkar in mitt handbagage', vilket snabbt ledde till en kommentar att det inte var nödvändigt. Detta är första gången på säkerligen 50+ flighter med BA ARN-LON som de försökt ta betalt för överviktigt bagage (annat än extraväska, men det får man räkna med att betala för), vilket jag ofta har på rutten (även om det normalt går att fördela om så att det blir enligt reglerna).
 
Alla flygbolag har sina bagageregler. Bara att gilla läget och välja annat alternativ när man har mycket bagage. Jag har många gånger överskridit maxvikten på SAS men aldrig någonsin har de begärt extra betalt för det. De har någon enstaka gång påpekat att det är några kilo för mycket men sen satt dit en orange heavy tag och skickat iväg väskorna. Hur som helst har jag varje gång varit förberedd på att behöva packa om alternativt betala övervikt. Man kan ju inte räkna med att de ska tänja på sina bagageregler.

Om man är missnöjd med SAS bagageregler och reser mycket på USA så vill jag gärna slå ett slag för mitt favoritflygbolag när det kommer till bagage: United!! De tillåter hela 3 väskor á 32kg som UA*G i EKONOMI!! och 4 väskor á 32kg i business/First! Självklart gäller bagagereglerna även på eventuella anslutningsflyg med t.ex. SAS inom Europa. Med de generösa gränserna har inte ens jag lyckats uppnå övervikt i monkey class. :eek:
 
Alla flygbolag har sina bagageregler. Bara att gilla läget och välja annat alternativ när man har mycket bagage. Jag har många gånger överskridit maxvikten på SAS men aldrig någonsin har de begärt extra betalt för det. De har någon enstaka gång påpekat att det är några kilo för mycket men sen satt dit en orange heavy tag och skickat iväg väskorna. Hur som helst har jag varje gång varit förberedd på att behöva packa om alternativt betala övervikt. Man kan ju inte räkna med att de ska tänja på sina bagageregler.

Om man är missnöjd med SAS bagageregler och reser mycket på USA så vill jag gärna slå ett slag för mitt favoritflygbolag när det kommer till bagage: United!! De tillåter hela 3 väskor á 32kg som UA*G i EKONOMI!! och 4 väskor á 32kg i business/First! Självklart gäller bagagereglerna även på eventuella anslutningsflyg med t.ex. SAS inom Europa. Med de generösa gränserna har inte ens jag lyckats uppnå övervikt i monkey class. :eek:

Samma här, har checkat bagage 35-39 kg hur många gånger som helst på SAS också utan en enda kommentar.
 
Om man är missnöjd med SAS bagageregler och reser mycket på USA så vill jag gärna slå ett slag för mitt favoritflygbolag när det kommer till bagage: United!! De tillåter hela 3 väskor á 32kg som UA*G i EKONOMI!! och 4 väskor á 32kg i business/First! Självklart gäller bagagereglerna även på eventuella anslutningsflyg med t.ex. SAS inom Europa. Med de generösa gränserna har inte ens jag lyckats uppnå övervikt i monkey class. :eek:

United hade generösa bagageregler, men det är ändrat från 12 dec 2013.
Nu är det som *G economy 2x23 kg, *G businessfirst/business/first 2x32 kg.
https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/BaggageChecked.aspx.
 
Idag undrar jag lite hur SAS behandlar sina kunder...

Kom nyss till incheckning HEL-ARN med två väskor på 34 kg som jag naturligtvis fick ta ur 2kg var i (även om AA skitit i att de vägde för mycket - vilket förvånade mig!). Noll flexibilitet, så måste betala, vilket naturligtvis är enligt reglerna, även om jag tycker att det är ganska småaktigt och irriterande. Har åkt så många gånger med BA utan status i ekonomi med vikt 23-32kg och aldrig behövt betala. Med SAS har jag tidigare aldrig överskridit med mer än något kilo (så alltså lätt kunnat plocka ur om de vill ha betalt).

Efter detta så ber hon att få väga mitt handbagage (vilket naturligtvis är extremt överviktigt med sina 21kg men stämmer med dimensionerna), så jag får checka in detta också. Jag får betala €280.

Om jag inte missar något så bör detta kosta €80x2 för överviktiga bagage och €40 för extra väska. Det blir €240. Det står ju iaf på den svenska hemsidan att extra bagage kostar 350 för SE/NO/FI/DK och 700 för övervikt.



Jag vet att avgifter är enligt reglementet, men tycker att det är klart småaktigt att väga handbagage för att kunna tvinga någon att checka in en väska som väger 13kg istället för 8kg (i mitt fall var det mer, men med denna persons flexibilitet hade nog allt över 10kg ledit till incheckning) och sen är antingen prislistan fel eller så tar de fel betalt!

Å den positiva sidan flög min kollega i ekonomi igår med United för anslutning med SAS till ARN med två väskor a 30kg och fick endast betala för ett extra bagage till normalvikt - vilket är i linje med den typen av flexibilitet jag är van vid då man åker reguljära seriösa bolag.

Jag flyger sällan med checkat bagage, men när jag gör det är det ofta tungt eftersom det innehåller varor eller utställningmaterial i jobbet.
Om jag förstår det rätt så hade du två väskor som du plockade ur 2 kg vardera ur, för att komma ner till 32 kg. Var lade du det du plockade ur väskorna? Det låter ju inte jättekonstigt att de väljer att väga även ditt handbagage då båda dina incheckade väskor väger så mycket.

Sen att förstå att detta är reglerna, men ändå klaga över det, på grund av att det inte är "praxis". Det är ungefär som att gnälla över att man får en fortkörningsbot på motorvägen. Ty polisen står ju nästan aldrig där, så varför skall de få lov att göra stickprovskontroller?
 
Toppen