Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

agehall

Medlem
Jag har aldrig varit med om att något flygbolag faktiskt kontrollmätt. Om den inte ser ut att vara gigantiskt mycket större än tillåtet mått skulle jag inte tro det är något problem.
 

fcx

Medlem
Hur pass noggrannt kollar SAS eller andra flygbolag att en väska inte överskrider 158cm?
Finns det någon flexibilitet om väskans totalmått överskrider 158cm med några får centimeter. Jag har kollat in en Samsonite som har totalmåttet 162cm. Är det bara att glömma att köpa en sådan väska och hålla sig strikt till max 158cm?
Vore intressant att höra vad ni har för erfarenhet av hur noggrant flygbolagen kollar upp väskmåtten.

Jag reser ofta med udda (och mycket) bagage inom Europa och har aldrig varit med om att någon mätt någonting.

Skulle du dock råka ut för någon grinig typ med måttband är du ju körd. Är väskan för tung kan man ju packa om, men det är svårt att göra något åt att den är för stor (förutom agentroulette).
 

FF#1

Medlem
Det verkar ju som att de har tagt bort de flesta avgifterna för specialbagage och inkluderat dem i extra kvoten för statuspassagerare.
Förutom för vapen som fortfarande kostar en hel del...:(

avgift: 219 SEK (inrikes) eller 539 SEK (utrikes) per enhet som innehåller vapen, vapendelar och ammunition. Du betalar avgiften vid incheckningen på flygplatsen

För nått år sen så kostade det inte nått för EBG, så har man tur i dag så slipper man eller att det räcker med att betala för ett kolli trots att det måste delas på två.
 

Coco

Medlem
Tack det förklarar det hela. Jag flyttade faktiskt hem från Malta igår med rejäl övervikt och flög SAS Plus. Imponerande hur tillmötesgående personalen är. En extra incheckad väska utan kostnad och den vägde dessutom 31,4 kg. De andra två pendlade på ca 25 kg.
 

Coco

Medlem
Hur pass noggrannt kollar SAS eller andra flygbolag att en väska inte överskrider 158cm?
Finns det någon flexibilitet om väskans totalmått överskrider 158cm med några får centimeter. Jag har kollat in en Samsonite som har totalmåttet 162cm. Är det bara att glömma att köpa en sådan väska och hålla sig strikt till max 158cm?
Vore intressant att höra vad ni har för erfarenhet av hur noggrant flygbolagen kollar upp väskmåtten.

Jag pratade med min bror som ofta reser med två Cosmolite Spinner 75 från Samsonite som är totalt 170. Och han har inte varit med om några måttbandsfascister som han kallade dem.
 

perhall

Medlem
Jag frågade chatten (haha) om en bagagefråga vid codeshare idag, och fick ett helt annat svar än vad som står på hemsidan. Blir spännande att se vad som händer vid incheckningen senare i veckan :)

I den här branschen tolkas alla oklarheter till kundens fördel. Det är ju inte Bredbandsbolaget eller Telenor...
 

Dr. Miles

Expert
I SAS EuroBonus webbsidan står det så här för SAS EuroBonus Gold förmån för incheckat bagage.
SAS skrev:
Baggage
  • In SAS Go, 2x23kg baggage without charge on SAS, Wideroe (Economy) and on Estonian Air* (Economy).
  • In SAS Plus 3x23 baggage without charge on SAS, Wideroe (Flex) and on Estonian Air* (Flexible Economy).
  • In SAS Business, 3x32kg baggage without charge on SAS, Wideroe (Full Flex) and on Estonian Air* (Business).
  • You can bring 10kg extra checked baggage on Aeroflot**.
Källa: EuroBonus Gold membership level - SAS

Min fråga är, får jag 3 st x 32 kg incheckade väskor när jag reser i SAS Business (long haul) utöver det som ingår i biljettpriset? Eller är de siffrorna inkl. det som ingår i biljettpriset?
 
D

Deleted member 4971

Guest
I SAS EuroBonus webbsidan står det så här för SAS EuroBonus Gold förmån för incheckat bagage.

Källa: EuroBonus Gold membership level - SAS

Min fråga är, får jag 3 st x 32 kg incheckade väskor när jag reser i SAS Business (long haul) utöver det som ingår i biljettpriset? Eller är de siffrorna inkl. det som ingår i biljettpriset?

Du får ta med 4x32 kg totalt. Som Guld/Diamant.

Guld - SAS Den du kollar på är fel. Det är 2 väskor + statusen som ger 2 väskor.
 

NotRyan

Medlem
I SAS EuroBonus webbsidan står det så här för SAS EuroBonus Gold förmån för incheckat bagage.

Källa: EuroBonus Gold membership level - SAS

Min fråga är, får jag 3 st x 32 kg incheckade väskor när jag reser i SAS Business (long haul) utöver det som ingår i biljettpriset? Eller är de siffrorna inkl. det som ingår i biljettpriset?

Nja, det som ingar I biljetten ar 2x32 kg, sedan har du 2x32 kg till sa totalt far du ta med 4x32 kg...
 
Toppen