Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

Du får ta med 4x32 kg totalt. Som Guld/Diamant.

Guld - SAS
Nja, det som ingar I biljetten ar 2x32 kg, sedan har du 2x32 kg till sa totalt far du ta med 4x32 kg...

Tack för era svar.

Man blir inte klok av SAS inkonsistenta information beroende på vilket lands webbsida man går i.

På svenska (från @SAS404 s inlägg)

SAS skrev:
Bagage
  • I SAS Go, 3x23 kg kostnadsfritt bagage på flygningar med SAS, Wideroe (Economy) och Estonian Air** (Economy).
  • I SAS Plus, 4x23 kg kostnadsfritt bagage på flygningar med SAS, Wideroe (Flex) och Estonian Air** (Flexible Economy).
  • I SAS Business, 4x32 kg kostnadsfritt bagage på flygningar med SAS, Wideroe (Full Flex) och Estonian Air** (Business).
  • Du får ta med 20 kg extra incheckat bagage när du flyger med Aeroflot*.
  • Mer om bagage

När det ska va 23 kg, dvs om man är EBG och åker Go/Plus, går det oftast bra med mer - någon här som fått betala? MEN kombinationen regelstyrd kultur och att SAS har outsourcat all markservice på flygplatsen kan skapa problem. På Narita/Tokyo hade jag för några månader sedan svåra problem med mina 32kg-väskor men fick till slut ta med dem trots att jag bara fick ha 23 kg/väska.

Jag har gått på en liten nit här. Bokade SAS Plus från Göteborg till Reykjavik och fick mailet med bokningen:

SK6153 med bokningklass SAS Plus. När jag checkade in så var det Icelandair och opererade och dom är inte med i Star Alliance så det blev inga väskor på guldkortet alls. Är det inte lite konstigt att manens säljer resor på SAS hemsida där inte ens kunders kort är värt något.... Surt

Jag har gått på en liten nit här. Bokade SAS Plus från Göteborg till Reykjavik och fick mailet med bokningen:

SK6153 med bokningklass SAS Plus. När jag checkade in så var det Icelandair och opererade och dom är inte med i Star Alliance så det blev inga väskor på guldkortet alls. Är det inte lite konstigt att manens säljer resor på SAS hemsida där inte ens kunders kort är värt något.... Surt
Just det där fallet är lite surt och jag tycker (åsikt) att SAS borde ge EB på just deras codeshare med bolag utanför *A, tex Etihad och Icelandair.

SK6135 där borde du ha reagerat.

Vad blev det för klass ombord på Icelandair med en SAS Plus biljett? Har inte de en mellanklass mellan Business och vanlig ekonomi?

Förhoppningsvis framgick det i a) bokningsdialogen och b) i kvittot att flygningen skulle utföras av Icelandair. Om inte har du ett case mot SAS att de inte offentliggjort utförande bolag. OBS! Det behöver inte vara jättetydligt skrivet men det skall stå där.

SK6135 där borde du ha reagerat.

Nej det skulle SAS göra, eller i alla fall SK IT göra. Om jag bokar på hemsida och jag knappar in mitt EBG så borde de sägat till att det inte gäller på just dessa flighter. Varför ska man som kund hålla reda på ngt som i vanliga fall gäller, en extra väska.

Om du hade tittat ordentligt när du bokade så hade det framgått att det var Iceland Air som körde CPH-KEF. Det är trist att man ska behöva lära sig den hårda vägen, men jag misstänker att vi nu har ytterligare en medlem som förstår varför man inte ska boka codeshare. Det är mycket som inte alltid blir som man tänkt sig när man gör det...

Om du hade tittat ordentligt när du bokade så hade det framgått att det var Iceland Air som körde CPH-KEF. Det är trist att man ska behöva lära sig den hårda vägen, men jag misstänker att vi nu har ytterligare en medlem som förstår varför man inte ska boka codeshare. Det är mycket som inte alltid blir som man tänkt sig när man gör det...
Ja, det påminner mig om min tråd: Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Toppen