Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

En del ondgör sig över att denna tråd redan är uppe i 20 sidor. Jag hoppas den blir 100 sidor så stt SAS fattar vilket korkat förslag man inför. Att referera till semesterresenärer är ju också lite diskriminerande.

Jag reste förra sommaren ARN-AGP, flygtid 4:15 tim. Bokade Plus för lite extra lyx. Men vad är lyxen, samma avstånd mellan stolarna, inget blockat mittsäte men fria drinkar. Inte så mycket att lyxa till det med.
Drinkintag, aptitretare=bloody mary, till maten=två rödvin till kaffet=irish creme, efter maten=GT ( går inte längre att få en Hiller, dvs GT med gin och campari). summa = 5 drinkar. Detta enorma intag är således numera förbjudet med risk att jag skall gå bärsärkagång. På hemresan intogs två vatten och två juice eftersom blen fanns på Arlanda.

Föreslår därför SAS att man inför stämpelkort, modell OK där man får en stämpel för varje kaffe man köper. Stämpelkort bör även utdelas för hemresan så man kan tulla av denna ranson om man tänker avstå från alkohol på hemresan. Kortet stämplas noggrant av ansvarig personal så man har full koll på det aktuella intaget.

Detta alkokort skall naturligtvis medtagas till loungen så att inga icke registrade drinkar slinker ner innan resan påbörjas.

Lycka till SAS med nya förmynderiet och införande av flygets motbok. Ni kan säkert låta någon PR byrå designa detta motbokskort för ett antal miljoner.

En del ondgör sig över att denna tråd redan är uppe i 20 sidor. Jag hoppas den blir 100 sidor så stt SAS fattar vilket korkat förslag man inför. Att referera till semesterresenärer är ju också lite diskriminerande.
Tydligen så har vi alla olika prioriteringar, men att denna tråd skall komma upp i 100sidor för något sådant & tro att det skall ha impact är jag tveksam till, men jag kan ta fel.
Jag reste förra sommaren ARN-AGP, flygtid 4:15 tim. Bokade Plus för lite extra lyx. Men vad är lyxen, samma avstånd mellan stolarna, inget blockat mittsäte men fria drinkar. Inte så mycket att lyxa till det med.
Drinkintag, aptitretare=bloody mary, till maten=två rödvin till kaffet=irish creme, efter maten=GT ( går inte längre att få en Hiller, dvs GT med gin och campari). summa = 5 drinkar. Detta enorma intag är således numera förbjudet med risk att jag skall gå bärsärkagång. På hemresan intogs två vatten och två juice eftersom blen fanns på Arlanda.
Nu vet jag ju inte vad du förväntade dig, men att tro att PLUS skulle vara lite extra lyx var nog en besvikelse de lux är jag rädd för!
Föreslår därför SAS att man inför stämpelkort, modell OK där man får en stämpel för varje kaffe man köper. Stämpelkort bör även utdelas för hemresan så man kan tulla av denna ranson om man tänker avstå från alkohol på hemresan. Kortet stämplas noggrant av ansvarig personal så man har full koll på det aktuella intaget.

Detta alkokort skall naturligtvis medtagas till loungen så att inga icke registrade drinkar slinker ner innan resan påbörjas.

Lycka till SAS med nya förmynderiet och införande av flygets motbok. Ni kan säkert låta någon PR byrå designa detta motbokskort för ett antal miljoner.
Om det vore en principsak mot förmynderi så kunde jag ha sympatisera i högre grad, men det är ju knappast förmynderiet som kommer i första rummet utan det är mängden alkohol & den är för mig irrelevant!

Tydligen så har vi alla olika prioriteringar, men att denna tråd skall komma upp i 100sidor för något sådant & tro att det skall ha impact är jag tveksam till, men jag kan ta fel.

Nu vet jag ju inte vad du förväntade dig, men att tro att PLUS skulle vara lite extra lyx var nog en besvikelse de lux är jag rädd för!

Om det vore en principsak mot förmynderi så kunde jag ha sympatisera i högre grad, men det är ju knappast förmynderiet som kommer i första rummet utan det är mängden alkohol & den är för mig irrelevant!

OK, den kanske är irrelevant just för dig, men uppenbarligen inte för alla? Själva irritationsmomentet är väl omyndighetsförklarandet kombinerat med ren snålhet i deras "top-segment" (i Europa)

Ju mer jag tänker på detta, desto mer irriterad blir jag.

Som jag skrivit tidigare i tråden dricker jag i princip aldrig mer än tre enheter i Plus (och då åker jag främst plus på semestern). Det är alltså inte den faktiska inskränkningen som är problemet, vilket också bekräftas av de flesta andra skribenter på detta forum.

Problemet är att man successivt drar in på den "lyxiga" känslan (som redan är minimal i Plus) och att man sedan använder löjeväckande ursäkter för att förklara sitt agerande.
Att man av huvud taget har mage att påstå att inskränkningarna görs för att hindra att resenärer blir för berusade är upprörande. Hade detta varit den faktiska anledningen hade man såklart skrivet en generell kommentar för hela kabinen, inte begränsat sig till Plus. Dessutom har jag mycket svårt att tro att det är resenärerna i Plus som är de värsta suputerna, även när de är på semester - och även om de skulle vara det ligger inte det primära bekymret på planet utan i loungen.

Detta är definitionen av "dumsnål" och kommentarerna från SAS är, i mitt tycke, patetiska.

Ni får ursäkta den något hårda tonen, men tycker detta är riktigt dåligt.

Vi har definitivt olika prioriteringar så det är inget att fortsätta diskutera, det är fritt att tycka vad man vill.

Jag förväntade mej inget speciellt i Plus eftersom jag vet vad Plus är och vad jag förväntas erhålla för service där. Jag vet också att Plus tidigare var bättre och det var det jag refererade till att någon som inte flyger så ofta kanske trodde att Plus var som business förr i tiden hos SAS. Tyvärr är den tiden förbi. Det kanske du tycker är bra men det gör inte jag.

Jag tycker fortfarande att SAS restriktioner är förmynderi oavsett om jag tänker inta alkoholhaltiga drycker eller inte. Vi är ju vana vid detta både i Sverige och Norge. Jag är som du en vuxen människa och kan själv avgöra om jag vill inta något alkoholhaltigt till maten eller snacksen och hur mycket.

Verkligen? Tror du på fullt allvar att den här diskussionen handlar om att få en GT till? Att det skulle vara ok om SAS sa att de kör på 4? Det som genomsyrar den här tråden är ju hur fånigt det blir med alla regler och avsteg som leder till godtyckliga beslut. Chips, vatten, alkohol i Go för Diamond, smoothies hit och dit. Man har ingen aning om vad man köpt, skall jag be om en öl till eller blir det en scen då, eftersom personalen uppenbarligen inte heller har en aning om vad som gäller.

För mig personligen som mest sover på flygplan är det egentligen irrelevant också, men jag blir lite trött på alla konstiga ideer och kommunikationer och framförallt när det får personalen att hamna i försvarsställning av och till. Att de blir osäkra skapar friktion, och det stör mig.

Nu ska ni höra! Till och med SAS egen personal börjar få nog. Pratade långt och gediget med en flygvärdinna i SAS C idag mellan PEK-CPH, som hade en sådär 25 års erfarenhet i bolaget. Hon visste nada om denna förändring och tyckte mest att det var helt sjukt. Ännu mer förtvivlad blev hon när jag påtalade om smoothie historien! Hennes svar var kort o gott "men allt ska ju ingå?"
Till och med den mest inbitna personalen börjar få nog av bravaderna.....

Meanwhile in Japan...
drink_buffet02-jpg.8690

beer_server01-jpg.8688

Alkoholdrinkbuffé i Japan | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Toppen