Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Man kanske borde byta ut (läs SPARKA) ansvarig för service uppläggen och ersätta med The Swedish chef från the Muppet show......dvs det kan nu inte bli sämre.....
Just nu ser jag SAS lite som en parodi tyvärr....

Parodi, JA, verkligen.
Samtidigt känns det som en ickefråga, crew har väl alltid rätt att neka alkoholservering om någon resenär är för glad i hatten ;)

Finns ju en anledning till varför jag reser i Go numera som Diamond ;) :)

Parodi, JA, verkligen.
Samtidigt känns det som en ickefråga, crew har väl alltid rätt att neka alkoholservering om någon resenär är för glad i hatten ;)

Precis, CC har alltid en rätt att neka PAX alkohol (med all rätt....;))om de är för berusade, men SAS väljer ändå att sätta en begränsning......
Har nu pratat med 2 st CC som har 2 olika uppfattningar hur alkoholserveringen skall gå till i Plus men även för oss Diamantkunder som reser i PLUS och "Minus".

Hvis det er berusede passagerer som er årsagen forstår jeg det slet ikke! Kabinepersonalet har jo altid haft mulighed for ikke at servere alkohol til passagerer som har fået "rigeligt".
Nej, och om nu 3 st ingår innebär väl det att man kan köpa fler sedan??? Och hur är det i Go? Kan man inte köpa 7 vin om man nu skulle önska?

Hela idén är idiotisk, men logiken bakom att det skulle ha något att göra med berusade passagerare är kraftigt haltande. Det gäller ju i så fall bara att ha välinstruerad kabinpersonal som ska göra såsom de alltid har gjort; inte överservera passagerare till den grad att de blir en fara eller störande för sig själva eller andra.

Om det nu är så att SAS anser att det konsumeras för mycket 'gratis' alkohol på längre semesterrutter är en enkel lösning att öka priset på Plus-biljetter med någon hundring.

Det kanske vore bäst för SAS att höja priserna på PLUS biljetter till semesterdestinationerna. 9 rader PLUS till Mallorca är väl knappast motiverat i synnerhet inte med dagens prissättning där priserna oftast bara ligger en hundralapp över GO. Jag ser det snarare som rena förluster för SAS där man väljer att ge bort spriten helt gratis och går miste om eventuella intäkter från utebliven försäljning. Man slipper ju dessutom undan eventuellt odrägligt beteende från passagerare som inte kan hantera sitt alkoholintag, alternativt försöka stå ut med dem och få betalt för det. Men å andra sidan säger det väl något om inkompetensen hos SAS revenue management.

SAS närmar sig LCC mer och mer, vilket är fruktansvärt tråkigt men kanske är det rätt väg att gå. Personligen kommer jag inte bli nämnvärt drabbad över detta då jag sällan dricker på mina intraeuropa flygningar, men ogillar principen.

Ni som blir så upprörda, handen på hjärtat. Hur ofta dricker Ni fler än 3 drinkar? Personligen så har detta absolut ingen effekt på mig eller hur jag ser på SAS. Dock så skall jag villigt erkänna att jag är totalt ointresserad av drinkar ombord! 99% av mina resor intra EU innebär att jag har ett möte i andra ändan, antingen familjen vid hemkost eller ett affärsmöte på utresan & vem f*n vill då lukta alkohol? Så vad är problemet?
Jag kan kanske se problemet i förmynderiet & att ha det som en uttalad policy för att begränsa, men det är fortsatt inte ett stort problem på något sätt för mig & jag gissar att de flesta har en samsyn då de tänker efter, dvs att kröka ombord är inget som vi normalt förlustar oss med, eller?
Nog för att det i de flesta fall inte påverkar mig - men jag kan garantera att det påverkar ibland! På en 3-5 timmars flygning till södra Europa för weekend eller semester är det inte några större svårigheter att få i sig mer än tre alkoholenheter. Likaledes på en hemresa efter en lång arbetsdag i London kan jag mycket väl tänka mig en fördrink, vin till maten, en cognac följt av något mer.
Många gånger flyger jag utan (eller med mycket begränsat) alkoholintag, emedan jag ett fåtal gånger tar lite extra att dricka.

Den nya policyn kommer i mitt fall att leda till att jag bokar andra bolag om det inte är Plus-biljettens flexibilitet jag är ute efter. De tar undan för undan bort andra eventuella användbarheter med konceptet.

Min tolkning av "uppstyrningen" är att det inte föreligger något annat hinder än egen berusning att få ytterligare dopningsmedel under flygningen. Begränsningen tolkar jag som ett argument för kabinpersonalen att stödja sig på när någon passagerare blir lite småstökig och vill ha mer. Uppträder man städat så skulle det förvåna mig om man inte blir serverad GT nr 4 på väg ut/hem om det är det viktigaste

Toppen