Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Ungefär samma tankegång har diskuterats ganska flitigt på flyprat.no

Om nu SAS behöver mer pengar på grund av dessa fruktansvärt dyra kreditkorten så borde de ju naturligtvis gjort något i den här stilen:

• Behåll priserna på de allra billigaste biljetterna, så at de fortfarande kan konkurrera med Norwegian om de allra priskänsligaste kunderna. Evt kan man också minska antalet biljetter i de billigaste bokningsklasserna.
  • Öka priserna på alla andra bokningsklasser så at det motsvarar det SAS betalar i kreditkortsavgifter. Det innebär med all sannolikhet en prisökning på betydligt mindre än 2.2 % och folk hade knappt märkt det.
  • Inför en rabatt för betalning med alla typer av betalkort, Paypal och direkta bankbetalningar. Betalning med "vanliga" kreditkort (ej co-branded) får ej denna rabatt.
  • Ge precis samma rabatt för betalning med SAS co-branded kreditkort. Med tanke på hur mycket SAS marknadsför dessa kreditkort så måste ju SAS tjäna pengar på dessa och detta blir därför en "win-win"-situation för SAS, eftersom det ger kunderna ytterligare ett motiv för att skaffa dessa kort.
Rent psykologiskt så upplevs det också som mer positivt att få en rabatt istället för att slippa en avgift, även om det i pricip är samma sak.

Men vad gjorde SAS? Jo, de valde den allra sämsta lösningen man kan tänka sig ur ett marknadsföringsperspektiv. De måste verkligen vara marinerade i inkompetens...
Instämmer! Det pyr i mina marknadsstrategiska nerver! :cool:

Randy Mash..
Det här förslaget tycker jag du borde posta på my sas idees :)
Den praktiska betallösningen är väl inte offentliggjord ännu?

Det enda offentliga uttalande jag läst från SAS i detta ämne sofar är att det inte blir några kreditkortavgifter i Sverige.

Randy Mash..
Det här förslaget tycker jag du borde posta på my sas idees :)
Den praktiska betallösningen är väl inte offentliggjord ännu?

Det enda offentliga uttalande jag läst från SAS i detta ämne sofar är att det inte blir några kreditkortavgifter i Sverige.
Hehe, kanske man kan prova det. Jag jobbar som civilingenjör och håller överhuvudtaget inte på med marknadsföring, men till och med jag verkar förstå detta område bättre än SAS ;)

Eftersom de säger att de inte har mer info för tillfället och inte kan svara på frågor, så tycks det ju som att allt inte är spikat ännu. Dvs det kanske fortfarande finns en möjlighet att påverka.

Eftersom de säger att de inte har mer info för tillfället och inte kan svara på frågor, så tycks det ju som att allt inte är spikat ännu. Dvs det kanske fortfarande finns en möjlighet att påverka.
Vi får hoppas det, att ta betalt för att ta betalt är otroligt konsumentovänligt.

Homer, det var min första tanke när jag läste det, men det kändes lite elakt att skriva så...

Håller för övrigt med om att höja de icke lika priskänsliga biljetterna 2,2% hade varit en mycket smart lösning. :)

Toppen