Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

Nu börjar detaljerna sippra ut.

Det kommer gälla från och med oktober 2012 i Belgien, Danmark, Finland, Tyskland, Irland, Holland, Norge, Schweiz och Storbritannien. Detta skall finnas på SASSalesinfo. I Sverige gäller detta om resan påbörjas i Danmark, Norge eller Finland i enlighet med svensk lag.

Avgiften skall visst vara beroende på GDS och variera mellan länderna. För Amadeus gäller 1,8% i Danmark och 2,2% i Norge och Sverige (om resan påbörjas i DK, NO eller FI).
För bokning via Sabre var det en fast avgift tror jag.Vet inte avgifterna för de andra länderna.

Som jag antog tidigare kommer avgiften läggas på den totala avgiften inklusive skatter och avgifter och är inte återbetalningsbar annat än vid inställt flyg eller avbokning inom 24h. :mad:

Gäller ALLA kreditkort, så vi kan anta att det även gäller kort som är SAS-märkta

Antar att mer information kommer (inklusive officiell information) snart

:mad:

Gäller ALLA kreditkort, så vi kan anta att det även gäller kort som är SAS-märkta

Antar att mer information kommer (inklusive officiell information) snart
Om det gäller även SAS-märkta kreditkort så måste detta vara något utav århundrates största PR-tabbar. SAS gör allt de kan för att marknadsföra dessa SAS-märkta kreditkort, men hur ska detta gå till nu? "Det är helt gratis för dig som kund att använda våra SAS-kreditkort nästan överallt. Utom om du köper en resa utav oss förstås, då kostar det mer än vad det gör någon annan stans"

Det är troligen bara SAS som besitter en så monumental inkompetens och dålig fingertoppskänsla inom marknadsföring och PR att man kan komma med en sån här idé.

Last edited:
Ytterligare uppdatering kring den nya kreditkortsavgiften.

The SAS Group Airlines, Scandinavian Airlines System, Blue1 and Wideroes Flyveselskap AS, have decided to introduce an Optional Payment Charge (OPC) for customers using a credit card as Form of Payment, valid for both SK/117-documents and for WF/701-documents.

Optional Payment Charge (OPC) will be introduced in Belgium, Germany, Ireland, Netherlands, Switzerland and United Kingdom. It will be effective 16OCT12.

Optional Payment Charge (OPC) will apply regardless of sales channel and only when the SAS card acceptance agreement (Merchant agreement) is used.

Om det gäller även SAS-märkta kreditkort så måste detta vara något utav århundrates största PR-tabbar. SAS gör allt de kan för att marknadsföra dessa SAS-märkta kreditkort, men hur ska detta gå till nu? "Det är helt gratis för dig som kund att använda våra SAS-kreditkort nästan överallt. Utom om du köper en resa utav oss förstås, då kostar det mer än vad det gör någon annan stans"

Det är troligen bara SAS som besitter en så monumental inkompetens och dålig fingertoppskänsla inom marknadsföring och PR att man kan komma med en sån här idé.

För varje dag blir jag mer och mer övertygad att mitt beslut att övergå till BA/Finnair för mina normala flighter var helt rätt beslut, överge Star Allaince till förmån för Oneworld. Inte för att man slipper avgifter eller får en macka, utan för att SAS gång på gång misslyckas med grundläggande saker, som ovan ger besked på

Optional Payment Charge (OPC) will be introduced in Belgium, Germany, Ireland, Netherlands, Switzerland and United Kingdom.
Vad betyder detta? Menar de att kreditkortsavgiften enbart kommer att införas i ovan nämnda länder? Har SAS insett att de kommer att förlora tusentals av företagskunder om detta införs även i Norden? Med tanke på hur genom-usel "fingerspitzengefühl" SAS har i absolut allt de gör nuförtiden så tvivlar jag starkt på det, men man brukar ju säga att hoppet är det sista som överger människan...

Last edited:
För varje dag blir jag mer och mer övertygad att mitt beslut att övergå till BA/Finnair för mina normala flighter var helt rätt beslut, överge Star Allaince till förmån för Oneworld. Inte för att man slipper avgifter eller får en macka, utan för att SAS gång på gång misslyckas med grundläggande saker, som ovan ger besked på
Tyvärr, Finnair inför också kreditkortsavgift på vissa marknader.

Som vanligt med flygbolagsmarknadsförning har man hittat på detta som något halvpositivt: Optional payment charge.

Undrar hur stor del av försäljningen som betalas via kreditkort? Om det är en övervägande del är det väl bättre att baka in kostnaden i biljett priset?

Det känns otidsenligt att ta betalt för att ta betalt. Vad vill man styra konsumenterna mot? Kontantbetalning? Användande av SAS-brandade kort?

Tyvärr, Finnair inför också kreditkortsavgift på vissa marknader..

Vi har av praktiska skäl bokat resor via vårt företags resebyrå i Finland (kostnaden ska ändå till Finland i slutändan), där har Finnair tagit ut avgift hela tiden på "kreditkort" (vilket väl vårt travel account är antar jag). Så det känns som dom gjort det ganska länge? Brukar iofs inte vara många kronor, så det kanske är något fast belopp och inte %?

Nu bekräftas det att kreditkortsavgifterna skjuts upp för de nordiska länderna:

SAS udsætter kreditkortgebyr

"Vi kunne ikke indenfor det ellers planlagte tidsrum implementere en løsning, som var enkel og gennemskuelig for kunderne. Derfor har vi valgt at udsætte implementeringen, og vi er endnu ikke klar til at melde en ny dato ud," siger pressechef Trine-Kromann Mikkelsen fra SAS i Danmark.
Frågan är om det verkligen är detta som är orsaken till att det skjuts upp, eller den massiva kritik SAS fått för denna idiotiska avgift....

Eftersom marknadsföringen i Norden fokuserat på två saker; punktlighet och att allt ingår i priset, verkar det dumt att. a) börja med förseningar. b) införa kreditkortsavgift, checkin-avgift osv...

Toppen