Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Jobbigt att drabbas av förserningar pga detta "experiment". Blir ju fel att jämföra villkoren mot SAS i skandinavien, men hur ser de ut om man jämför med tex Easyjet i Storbritannien? Har en bekant som jobbar för dem med bas där, han verkar nöjd med upplägget. Det är väl de SAS Ireland borde matcha?

Hur lång tid tar det att utbilda en pilot efter anställning?
 
Och i min värld är det en korrekt strategi som behöver finputsas (om inte annat kommer marknaden ordna det, eller hur @apknug , när det börjar bli väl svettigt för SAS och SAS Ireland. Det är ju lite chockerande att läsa citaten från ABC Nyheter-artikeln där SAS Ireland sägs ha de sämsta T&Cs på marknaden...
Visst är det så, finputset fixas av marknaden. ( SAS o SAS Irland är ju en del av marknaden så vi får väl se var justeringen sker Adams Smiths osynliga hand har många fingrar)
 
Jobbigt att drabbas av förserningar pga detta "experiment". Blir ju fel att jämföra villkoren mot SAS i skandinavien, men hur ser de ut om man jämför med tex Easyjet i Storbritannien? Har en bekant som jobbar för dem med bas där, han verkar nöjd med upplägget. Det är väl de SAS Ireland borde matcha?

Hur lång tid tar det att utbilda en pilot efter anställning?

Anekdotiskt har easyjet mycket bra villkor.

Man har fackligt anslutna piloter, vettiga löner och fasta scheman. Jag har träffat en hel del piloter på easy och generellt verkar man ganska nöjda, sen finns det alltid några som har klagomål på saker men överlag verkar easy ha bra villkor.

Det finns en del low cost som har kassa villor, ryanair leder väl den gruppen men är inte ensamma, många lowcost/charter har dock mycket bra villkor för sin personal. Det finns t.om. exempel där piloter gått från t.ex. BA till Easyjet för att easy passar bättre. Villkoren på BA är förvisso bra men det finns fördelar med low cost, t.ex. fler nätter i sin egen säng jämfört med en legacy. Samtidigt kan man på en legacy carrier ha en annan livsstil, flög t.ex. häromdagen med en pilot som pendlade till sin bas (med en stor Europeisk flag-carrier). Han sa att han flyger hela tiden på slinga så han kan jobba 5 dagar när alla nätter är på hotell ändå, sen flyge rhan hem och har lediga dagar hemma. Med en low cost är du hemma på basen i slutet på varje dag (generellt) så där kanske ett sånt upplägg inte fungerar).


Oavsett, på det jag hört ryktesvägen är problemet med SAS Irland (SAIL) att man har kassa villkor och helt enkelt inte hittar personal. Erfarna piloter idag rätt lätt att få jobb, och att sitta på low cost är inte idag något som ses som ett problem. Dagarna när en flag-carrier får flockar av erfarna sökande verkar vara över. Har också hört spekulation att om inte SAIL haft flyt och startat precis efter Monarch konkade hade man inte tagit sig så här långt, stora delar av SAIL består av ex. Monarch-piloter.
 
Anekdotiskt har easyjet mycket bra villkor.

Man har fackligt anslutna piloter, vettiga löner och fasta scheman. Jag har träffat en hel del piloter på easy och generellt verkar man ganska nöjda, sen finns det alltid några som har klagomål på saker men överlag verkar easy ha bra villkor.

Det finns en del low cost som har kassa villor, ryanair leder väl den gruppen men är inte ensamma, många lowcost/charter har dock mycket bra villkor för sin personal. Det finns t.om. exempel där piloter gått från t.ex. BA till Easyjet för att easy passar bättre. Villkoren på BA är förvisso bra men det finns fördelar med low cost, t.ex. fler nätter i sin egen säng jämfört med en legacy. Samtidigt kan man på en legacy carrier ha en annan livsstil, flög t.ex. häromdagen med en pilot som pendlade till sin bas (med en stor Europeisk flag-carrier). Han sa att han flyger hela tiden på slinga så han kan jobba 5 dagar när alla nätter är på hotell ändå, sen flyge rhan hem och har lediga dagar hemma. Med en low cost är du hemma på basen i slutet på varje dag (generellt) så där kanske ett sånt upplägg inte fungerar).


Oavsett, på det jag hört ryktesvägen är problemet med SAS Irland (SAIL) att man har kassa villkor och helt enkelt inte hittar personal. Erfarna piloter idag rätt lätt att få jobb, och att sitta på low cost är inte idag något som ses som ett problem. Dagarna när en flag-carrier får flockar av erfarna sökande verkar vara över. Har också hört spekulation att om inte SAIL haft flyt och startat precis efter Monarch konkade hade man inte tagit sig så här långt, stora delar av SAIL består av ex. Monarch-piloter.
Tack! Vet du om easyJets piloter är anställda av easyJet eller om de kör egna bolag/är anställda av bemanningsbolag?
 
Tack! Vet du om easyJets piloter är anställda av easyJet eller om de kör egna bolag/är anställda av bemanningsbolag?

Anställda direkt av easyjet på fasta kontrakt. Tror inte easy använder bemanningsföretag alls men ska inte svära helt säkert för det är ett stort bolag så kan finnas undantag på andra ställen i Europa där jag inte har lika bra koll.
 
Toppen