Anekdotiskt har easyjet mycket bra villkor.
Man har fackligt anslutna piloter, vettiga löner och fasta scheman. Jag har träffat en hel del piloter på easy och generellt verkar man ganska nöjda, sen finns det alltid några som har klagomål på saker men överlag verkar easy ha bra villkor.
Det finns en del low cost som har kassa villor, ryanair leder väl den gruppen men är inte ensamma, många lowcost/charter har dock mycket bra villkor för sin personal. Det finns t.om. exempel där piloter gått från t.ex. BA till Easyjet för att easy passar bättre. Villkoren på BA är förvisso bra men det finns fördelar med low cost, t.ex. fler nätter i sin egen säng jämfört med en legacy. Samtidigt kan man på en legacy carrier ha en annan livsstil, flög t.ex. häromdagen med en pilot som pendlade till sin bas (med en stor Europeisk flag-carrier). Han sa att han flyger hela tiden på slinga så han kan jobba 5 dagar när alla nätter är på hotell ändå, sen flyge rhan hem och har lediga dagar hemma. Med en low cost är du hemma på basen i slutet på varje dag (generellt) så där kanske ett sånt upplägg inte fungerar).
Oavsett, på det jag hört ryktesvägen är problemet med SAS Irland (SAIL) att man har kassa villkor och helt enkelt inte hittar personal. Erfarna piloter idag rätt lätt att få jobb, och att sitta på low cost är inte idag något som ses som ett problem. Dagarna när en flag-carrier får flockar av erfarna sökande verkar vara över. Har också hört spekulation att om inte SAIL haft flyt och startat precis efter Monarch konkade hade man inte tagit sig så här långt, stora delar av SAIL består av ex. Monarch-piloter.