Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Således tror jag inte att det är en lönefråga.
Det är väl anställningsvillkoren som sådana. Lön är en beståndsdel men det finns ju många andra viktiga faktorer där CAE Parc uppenbarligen inte heller erbjuder tillräckligt konkurrenskraftiga villkor. När en pilot säger "den laveste T/C (betingelser og vilkår, red. anm) på markedet" och att "uniformen kun passer dersom du er desperat eller masochist" så säger det ju något.

På denna marknad där det redan finns två stora välkända aktörer kanske SAS Ireland borde profilera sig annorlunda.
Ja, men det går ju emot hela tanken med utflaggningen. Här vill man ju vara som de andra "helgonen", varken mer eller mindre.

Nja, tanken har väl ändå varit att sänka kostnaderna och det tror jag att man hade gjort ganska rejält ändå, utan att behöva kopiera allt.
Jag tror inte på halvmesyrer, absolut ingenting talar för att konkurrensen på flygmarknaden kommer att minska. SAS har ju ägnat sig åt halvmesyrer tidigare, typ Snowflake. Det blev inte lyckat. Nej, modus operandi här talar för att man tänkt sig kopiera konkurrenterna rakt av och låta sig LCC-anpassas. Använder sig av bemanningsföretag för att slippa overhead och arbetsgivaransvar osv., låter bemanningsföretaget sätta villkoren osv. RG snackade ju om att konkurrenterna hade en kostnadsfördel på 35 % jämfört med SAS och det snackades ju för något år sedan om att 60-70 % av SAS ASK stod i konkurrens med LCC. Det är ganska lätt att förstå att man gör det ordentligt.

Jag tror inte på halvmesyrer, absolut ingenting talar för att konkurrensen på flygmarknaden kommer att minska. SAS har ju ägnat sig åt halvmesyrer tidigare, typ Snowflake. Det blev inte lyckat. Nej, modus operandi här talar för att man tänkt sig kopiera konkurrenterna rakt av och låta sig LCC-anpassas. Använder sig av bemanningsföretag för att slippa overhead och arbetsgivaransvar osv., låter bemanningsföretaget sätta villkoren osv. RG snackade ju om att konkurrenterna hade en kostnadsfördel på 35 % jämfört med SAS och det snackades ju för något år sedan om att 60-70 % av SAS ASK stod i konkurrens med LCC. Det är ganska lätt att förstå att man gör det ordentligt.

Vi har ju uppenbarligen olika syn på detta. Om man ska in och konkurrera på samma arbetsmarknad så måste man också skapa incitament för att vara first/preferred choice och det är mycket svårt om man bara kopierar rakt av. Om man väljer att kopiera så måste man också förbättra, dvs man gör samma sak men bättre.

Jag skulle vilja påstå att halvmesyren är just att man försökt att göra det "lätt" för sig genom att "bara" kopiera. Kanske trodde man att varumärket skulle räcka för att attrahera personal?

Vi har ju uppenbarligen olika syn på detta. Om man ska in och konkurrera på samma arbetsmarknad så måste man också skapa incitament för att vara first/preferred choice och det är mycket svårt om man bara kopierar rakt av. Om man väljer att kopiera så måste man också förbättra, dvs man gör samma sak men bättre.

Jag skulle vilja påstå att halvmesyren är just att man försökt att göra det "lätt" för sig genom att "bara" kopiera. Kanske trodde man att varumärket skulle räcka som
Du kan ju kopiera upplägget men erbjuda bättre (eller mindre dåliga kanske) anställningsvillkor. Det är ju just det man inte verkar göra.

Hmmm...Det hela verkar sluta med att vi trots allt tycker samma sak....;)
Visst, men upplägget är alltjämt en rak LCC-kopia av värsta arten. Att man sedan måste ge anställda en extra fridag eller vad det nu kan vara som driver flygande personal är väl en självklarhet. Än så länge har man inte gjort det vilket förstås resulterat i den situation SAS Irland nu befinner sig i.

Jag tror inte ett dugg på mjuka värden/gott rykte här. Upplägget är det rakt motsatta.

Det har jag aldrig förnekat. Jag sa väl snarare att det var fel av SAS att kopiera rakt av.
Och i min värld är det en korrekt strategi som behöver finputsas (om inte annat kommer marknaden ordna det, eller hur @apknug , när det börjar bli väl svettigt för SAS och SAS Ireland. Det är ju lite chockerande att läsa citaten från ABC Nyheter-artikeln där SAS Ireland sägs ha de sämsta T&Cs på marknaden...

Toppen