Senaste nytt

SAS har köpt 45+10 nya Embraer, leverans från 2027

Det är ju detta som gör det märkligt att ersätta A319 (om det nu blir så) med E295. Det bytet betyder att man med flit urvattnar business-konceptet.
Att det är kortare sträckor gör inte stor skillnad. Jag har rest många gånger med Finnair business GOT-HEL på Embraers. Kort resa och Embraers flyger snabbt och smidigt. Men så fort det är minsta trångt i kabinen märks det väldigt tydligt att det är ett mindre plan än A320-familjen.

Är det två resenärer per rad föredrar jag Embraer, annars Airbus. Jag skulle ha väldigt svårt att motivera mig till business-biljett på Embraers om beläggningen är högre än 50%

Ja det går att vända på allt i det oändliga :)

(SAS har nu strax över 140 plan i trafik vara av 5 är A319, så att ens pricka in en A319 är en utmaning i sig - med andra ord en sällsynt maskin i flottan)

När SAS beställer nya plan kan de inte enbart ta hänsyn till om det ska vara 2 eller 4 business passagerare/rad. Det är en sammanvägning av en mängd parametrar som påverkar.

Vet vem. Priserna på business på crj900 och Embraer blir kanske något billigare än om flighten går med A320Neo där det är ledigt mittensätte? :)
 
Ja det går att vända på allt i det oändliga :)

(SAS har nu strax över 140 plan i trafik vara av 5 är A319, så att ens pricka in en A319 är en utmaning i sig - med andra ord en sällsynt maskin i flottan)

När SAS beställer nya plan kan de inte enbart ta hänsyn till om det ska vara 2 eller 4 business passagerare/rad. Det är en sammanvägning av en mängd parametrar som påverkar.

Vet vem. Priserna på business på crj900 och Embraer blir kanske något billigare än om flighten går med A320Neo där det är ledigt mittensätte? :)
Självklart är det så. Men själv tänker jag lika -inte en chans att jag skulle betala många kronor extra för Business om sätet bredvid inte är tomt. Då är skillnaden till economy flex alldeles för liten.

Det riktigt sura blir ju om man bokar på en a320 och den senare byts till regional. Eftersom båda produkterna kallas Business lär man inte få någon ersättning för det som i praktiken är en nedgradering.

Men - om ganska mycket av Business trafiken ändå handlar om connections så blir vikten av det såklart mindre. Där är det ju det långa benet som är viktigt.
 
Självklart är det så. Men själv tänker jag lika -inte en chans att jag skulle betala många kronor extra för Business om sätet bredvid inte är tomt. Då är skillnaden till economy flex alldeles för liten.

Det riktigt sura blir ju om man bokar på en a320 och den senare byts till regional. Eftersom båda produkterna kallas Business lär man inte få någon ersättning för det som i praktiken är en nedgradering.

Men - om ganska mycket av Business trafiken ändå handlar om connections så blir vikten av det såklart mindre. Där är det ju det långa benet som är viktigt.

Japp vi tycker alla olika :) En passagerare som flyger business med en kollega vill kanske sitta jämte istället för en varsin sida av gången. En annan som flyger business med sitt barn vill garanterat ha barnet jämte sig :)

Sen inte är det så att 99,5 % av alla passagerare vet inte vilket flygplan de åker med. A380 går ju tydligen på de flesta av världens flyglinjer då och då ;) ;)
 
Du får gärna utveckla ditt resonemang kring detta? Varför måste affärsresande med flyg öka?
Vill man ha tillgänglighet och fler linjer så måste folk resa mer. Affärsresenärer är viktigt för det. Det va ett ganska bra panelsamtal i Almedalen för någon vecka sedan angående precis detta med politiker representanter från SAS, Norwegian och BRA. Fler företag vill ha fler specifika linjer till Arlanda, men samtidigt så har dom i sin resepolicy att inte flyga.
 
Vill man ha tillgänglighet och fler linjer så måste folk resa mer. Affärsresenärer är viktigt för det. Det va ett ganska bra panelsamtal i Almedalen för någon vecka sedan angående precis detta med politiker representanter från SAS, Norwegian och BRA. Fler företag vill ha fler specifika linjer till Arlanda, men samtidigt så har dom i sin resepolicy att inte flyga.

Jag förstår ändå inte resonemanget. Man har tagit beslutet att inte flyga, vilket verkar funka bra och man behöver inte flyget visar det sig. Företagen sparar tid och pengar och anställda slipper resa

Därför ska man uppfinna ett behov man inte har för att man någon gång skulle vilja flyga direkt. Jag förstår att flygbranschen tycker det men jag har väldigt svårt att tänka mig att näringslivet håller med om att man ska lägga pengar på saker man inte behöver.
 
Jag förstår ändå inte resonemanget. Man har tagit beslutet att inte flyga, vilket verkar funka bra och man behöver inte flyget visar det sig. Företagen sparar tid och pengar och anställda slipper resa

Därför ska man uppfinna ett behov man inte har för att man någon gång skulle vilja flyga direkt. Jag förstår att flygbranschen tycker det men jag har väldigt svårt att tänka mig att näringslivet håller med om att man ska lägga pengar på saker man inte behöver.
Jag tror det handlar mer om att vilja ha kakan utan att betala för den. Min arbetsgivare föredrar också annat än flyg, numera så att antalet flyg är begränsad av ett ESG mål. Dessutom ska lågprisbolagen undvikas pga deras arbetsvillkor osv (gäller även Uber mfl). Flera LCC går såklart inte att boka överhuvudtaget. Det blir problem när man till exempel ska åka Stockholm-Gdansk. Numera endast lågprisflyg på linjen, så då tvingas man till byte pga regel 2 men det strider med regel 1 (så få flyg som möjlig). Sedan har man varit stor och trogen SAS kund i många år, så kan absolut tänka mig att man har lagt fram önskemål om ARN-GDN.
 
Japp vi tycker alla olika :) En passagerare som flyger business med en kollega vill kanske sitta jämte istället för en varsin sida av gången. En annan som flyger business med sitt barn vill garanterat ha barnet jämte sig :)

Sen inte är det så att 99,5 % av alla passagerare vet inte vilket flygplan de åker med. A380 går ju tydligen på de flesta av världens flyglinjer då och då ;) ;)

Så länge sätet bara är blockerat i bokningssystemen så att det inte går att boka sätena bredvid varandra, men ingen fysisk block av något slag, så lär det ju inte vara något problem att boka förälder och barn på varsin sida gången eller raderna efter varandra och bara flytta så att man faktiskt sitter på sätena bredvid varandra när man väl är ombord.
 
Jag tror det handlar mer om att vilja ha kakan utan att betala för den. Min arbetsgivare föredrar också annat än flyg, numera så att antalet flyg är begränsad av ett ESG mål. Dessutom ska lågprisbolagen undvikas pga deras arbetsvillkor osv (gäller även Uber mfl). Flera LCC går såklart inte att boka överhuvudtaget. Det blir problem när man till exempel ska åka Stockholm-Gdansk. Numera endast lågprisflyg på linjen, så då tvingas man till byte pga regel 2 men det strider med regel 1 (så få flyg som möjlig). Sedan har man varit stor och trogen SAS kund i många år, så kan absolut tänka mig att man har lagt fram önskemål om ARN-GDN.

Fast om det inte finns något direktflyg så är ju två flyg så få flyg som möjligt. :)

Det är klart att alla vill ha direktflyg till just sina destinationer. Och alla alternativ utreds då och då. Men jag är ganska säker på en sak, om det finns pengar att tjäna så kommer linjer att köras.
 
Ja det går att vända på allt i det oändliga :)

(SAS har nu strax över 140 plan i trafik vara av 5 är A319, så att ens pricka in en A319 är en utmaning i sig - med andra ord en sällsynt maskin i flottan)

När SAS beställer nya plan kan de inte enbart ta hänsyn till om det ska vara 2 eller 4 business passagerare/rad. Det är en sammanvägning av en mängd parametrar som påverkar.

Vet vem. Priserna på business på crj900 och Embraer blir kanske något billigare än om flighten går med A320Neo där det är ledigt mittensätte? :)
Ja, det är inte många A319. Men det är ändå en försämring, eller hur?

Att sitta tillsammans med en kollega, vän eller ett barn måste inte betyda att man vill och uppskattar att sitta trångt i business och skava armbågar med varandra?
Och även de som reser i par har kanske väskor? Min erfarenhet är att om bolaget säljer 4 av 4 säten per rad i en Embraer, så blir det en utmaning med carry-on i business.

Tänk om SAS verkligen trodde så mycket på sitt nya business-koncept att man tog tillfället som nu ges att konfigurera nya plan med en business-kabin? Dvs inte som one-class med samma pitch rakt över. Kanske t.om. våga sig på att konfigurera business som 1+2 platser per rad, à-la Embraers standard?

Här kommer 55 nya plan med räckvidd på 5500 km, helt oskrivna blad. Och så ska de flygas som om det vore ATR42 fast med jet-motor?
 
Toppen