Det är ju detta som gör det märkligt att ersätta A319 (om det nu blir så) med E295. Det bytet betyder att man med flit urvattnar business-konceptet.
Att det är kortare sträckor gör inte stor skillnad. Jag har rest många gånger med Finnair business GOT-HEL på Embraers. Kort resa och Embraers flyger snabbt och smidigt. Men så fort det är minsta trångt i kabinen märks det väldigt tydligt att det är ett mindre plan än A320-familjen.
Är det två resenärer per rad föredrar jag Embraer, annars Airbus. Jag skulle ha väldigt svårt att motivera mig till business-biljett på Embraers om beläggningen är högre än 50%
Ja det går att vända på allt i det oändliga
(SAS har nu strax över 140 plan i trafik vara av 5 är A319, så att ens pricka in en A319 är en utmaning i sig - med andra ord en sällsynt maskin i flottan)
När SAS beställer nya plan kan de inte enbart ta hänsyn till om det ska vara 2 eller 4 business passagerare/rad. Det är en sammanvägning av en mängd parametrar som påverkar.
Vet vem. Priserna på business på crj900 och Embraer blir kanske något billigare än om flighten går med A320Neo där det är ledigt mittensätte?