Senator
Moderator
Visst, det är ju bra med konkurransen för att få ner flygpriser men jag har flugit SAS av några enkla anledningar:
- Bra villkor för personalen.
- Bra erbjudande runt omkring själva flygandet (lounge, fasttrack, intjäning till EB m.m). Som det är på väg nu har jag inga som helst problem att flytta i princip alla resor till DY och skaffa ett PP för lounger.
Jag vågar nästan sätta en 2-4-1 voucher på att vi kan jämföra arvoden/lön/bonus till ledning i år mot förra årsrapporten och inte se något minskande på den posten.
Att flagga ut delar av bolaget och försämra villkor för oss resande och framför allt personalen (pratade senast igår med cabin crew som nyss sagt upp sig av dessa orsaker och känner sedan flygutbildningen flera piloter hos SAS som inte är nöjd med utvecklingen) för att bolaget ska få bättre siffror på sista raden bör inte belönas med bonusar!!
Sänk löner, bonus och gamla skitavtal som SAS och Unionen inte lyckas förhandla bort sedan dakkefejden och vips så har vi lite mer pengar att leka med utan att stänga lounger, fast track och hyra in billig personal från Irland!
Jag gillar SAS mycket, har flugit med dem i jobbet sedan -99.
Tycker helheten oftast varit bra, även om det funnits perioder som varit bättre och sämre för kunderna.
Flyger alltid SAS inrikes med familjen, då jag vet att om vi blir sittandes någonstans är det full service, inget strul med hotell, ersättningar osv.
Däremot tycker jag du sätter huvudet på spiken i ditt inlägg. Bolaget devalverar sig själv till viss del genom de ändringar du beskriver, och jag känner liksom du att mina egna flygningar (i jobbet och privat) kan jag lika gärna flytta till annat bolag. Fast track och lounge går att lösa på annat sätt.
Jag hoppas att man vänder trenden till det bättre, för jag gillar verkligen att flyga med SAS.
Världen sätt från SAS ögon hade nog varit bättre om flera hade tänkt som ni gör. Men vår lilla community är nog inte representativt för den stora kundgruppen där ute. Så SAS, som många andra bolag, måste anpassa sig den verklighet som marknaden representerar. Mina två referenspunkter i alla dessa diskussioner är:
En resa till Denver kostar samma idag som när jag började åka dit 1993
I 2002 kostade en dagsresa till Oslo eller Köpenhamn 5.200kr med SAS
Om vi spinner vidare på just den stora massan, så skulle jag gissa att just Eurobonuspoäng är av mindre vikt. Pris, och håll i hatten, direktflight är mycket viktigare. Jag rekommenderar alla att göra sin egen empirisk studie av sitt sociala umgänge och fråga på vilka kriterier de väljer att flyga utan att se världen genom våra egna (optimerade) ögon. Jag har själv en handfull eller två av EBG/EBD vänner som har noll koll i mina ögon, och de bryr sig inte.
Jag tycker SAS är någon form av lagom, klassiskt Skandinaviskt som en form av mellanmjölk som skall passa många. Jag tycker SAS har gjort en del satsningar som är värda att lyfta fram: SAS Business long-haul, ny lounge i Köpenhamn, nya A320Neo, utöka EuroBonuspartners. Men samtidigt behöver SAS som andra verksamheter lönsamhet för att satsa vidare. Glöm inte nu bland ett antal flygbolagskonkurser att det är "bara" sex år sedan SAS var nära.... å så nära..
Amerikanerna säger att "There are only two certainties in life: Death and Taxes". Jag anser att det finns en tredje: "change" eller förändring. SAS har visat sig vara som modell-lera, nämligen formbart och förändringsbenäget. Det tycker jag är bra.