Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Ser gärna att SAS lever kvar, så att de får högre intäkter medan kostnaden för kund faktiskt går ner känns helt okej.

Att likställa ökade intäkter för bolaget och ökade intäkter för ledningen är dessutom fel. Hur vet du att ökad intäkt för SAS innebär att ledningen kommer få mer betalt? Och om de gör det, är bonus inte helt ovanligt ifall man faktiskt gör bolaget mer profitable.

Visst, det är ju bra med konkurransen för att få ner flygpriser men jag har flugit SAS av några enkla anledningar:
- Bra villkor för personalen.
- Bra erbjudande runt omkring själva flygandet (lounge, fasttrack, intjäning till EB m.m). Som det är på väg nu har jag inga som helst problem att flytta i princip alla resor till DY och skaffa ett PP för lounger.

Jag vågar nästan sätta en 2-4-1 voucher på att vi kan jämföra arvoden/lön/bonus till ledning i år mot förra årsrapporten och inte se något minskande på den posten.

Att flagga ut delar av bolaget och försämra villkor för oss resande och framför allt personalen (pratade senast igår med cabin crew som nyss sagt upp sig av dessa orsaker och känner sedan flygutbildningen flera piloter hos SAS som inte är nöjd med utvecklingen) för att bolaget ska få bättre siffror på sista raden bör inte belönas med bonusar!!

Sänk löner, bonus och gamla skitavtal som SAS och Unionen inte lyckas förhandla bort sedan dakkefejden och vips så har vi lite mer pengar att leka med utan att stänga lounger, fast track och hyra in billig personal från Irland!
 
Visst, det är ju bra med konkurransen för att få ner flygpriser men jag har flugit SAS av några enkla anledningar:
- Bra villkor för personalen.
- Bra erbjudande runt omkring själva flygandet (lounge, fasttrack, intjäning till EB m.m). Som det är på väg nu har jag inga som helst problem att flytta i princip alla resor till DY och skaffa ett PP för lounger.

Jag vågar nästan sätta en 2-4-1 voucher på att vi kan jämföra arvoden/lön/bonus till ledning i år mot förra årsrapporten och inte se något minskande på den posten.

Att flagga ut delar av bolaget och försämra villkor för oss resande och framför allt personalen (pratade senast igår med cabin crew som nyss sagt upp sig av dessa orsaker och känner sedan flygutbildningen flera piloter hos SAS som inte är nöjd med utvecklingen) för att bolaget ska få bättre siffror på sista raden bör inte belönas med bonusar!!

Sänk löner, bonus och gamla skitavtal som SAS och Unionen inte lyckas förhandla bort sedan dakkefejden och vips så har vi lite mer pengar att leka med utan att stänga lounger, fast track och hyra in billig personal från Irland!
Jag gillar SAS mycket, har flugit med dem i jobbet sedan -99.
Tycker helheten oftast varit bra, även om det funnits perioder som varit bättre och sämre för kunderna.
Flyger alltid SAS inrikes med familjen, då jag vet att om vi blir sittandes någonstans är det full service, inget strul med hotell, ersättningar osv.
Däremot tycker jag du sätter huvudet på spiken i ditt inlägg. Bolaget devalverar sig själv till viss del genom de ändringar du beskriver, och jag känner liksom du att mina egna flygningar (i jobbet och privat) kan jag lika gärna flytta till annat bolag. Fast track och lounge går att lösa på annat sätt.

Jag hoppas att man vänder trenden till det bättre, för jag gillar verkligen att flyga med SAS.
 
Detta är en bra förändring rent kostnadsmässigt.

Bokade nu på morgonen om en resa för hela familjen till Thailand i mars 2019.

Blev 37 500 dyrare i poäng,

Men vi fick över 6500 kr tillbaka i skatter och avgifter.

På temat även fantastik hjälp av Tallin som rekommendera mig att lägga upp en helt ny bokning och bara cancellera den gamla för att inte åka på avgifter för ombokning, utan att jag behövde nämna det ett dugg.
 
Detta är en bra förändring rent kostnadsmässigt.

Bokade nu på morgonen om en resa för hela familjen till Thailand i mars 2019.

Blev 37 500 dyrare i poäng,

Men vi fick över 6500 kr tillbaka i skatter och avgifter.

På temat även fantastik hjälp av Tallin som rekommendera mig att lägga upp en helt ny bokning och bara cancellera den gamla för att inte åka på avgifter för ombokning, utan att jag behövde nämna det ett dugg.

Spontant låter det ju bra, men!

Det enda (tror jag) problemet jag har med detta är ju hur jag enklast kan få ihop 37500 poäng för 6500kr, vilket man inte kan (utan att MÖJLIGEN harva runt i massa AVIS bilar) och därmed betalar jag hellre 6500 kr mer i skatter för en C resa med familjen än att betala de extra 37500 poängen. Men det är min egna personliga åsikt och tanke, som jag inte ens vet om jag håller med mig själv om just nu. :)
 
Spontant låter det ju bra, men!

Det enda (tror jag) problemet jag har med detta är ju hur jag enklast kan få ihop 37500 poäng för 6500kr, vilket man inte kan (utan att MÖJLIGEN harva runt i massa AVIS bilar) och därmed betalar jag hellre 6500 kr mer i skatter för en C resa med familjen än att betala de extra 37500 poängen. Men det är min egna personliga åsikt och tanke, som jag inte ens vet om jag håller med mig själv om just nu. :)

Värva sin man/fru till Amex Elite och sedan köpa resten av poängen från SAS blir billigare än 6500:-
Den värvade kan ju sedan säga upp kortet inom 3 månader utan kostnad ifall det inte kändes som ett bra kort.
 
Toppen