Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Visst, det är ju bra med konkurransen för att få ner flygpriser men jag har flugit SAS av några enkla anledningar:
- Bra villkor för personalen.
- Bra erbjudande runt omkring själva flygandet (lounge, fasttrack, intjäning till EB m.m). Som det är på väg nu har jag inga som helst problem att flytta i princip alla resor till DY och skaffa ett PP för lounger.

Jag vågar nästan sätta en 2-4-1 voucher på att vi kan jämföra arvoden/lön/bonus till ledning i år mot förra årsrapporten och inte se något minskande på den posten.

Att flagga ut delar av bolaget och försämra villkor för oss resande och framför allt personalen (pratade senast igår med cabin crew som nyss sagt upp sig av dessa orsaker och känner sedan flygutbildningen flera piloter hos SAS som inte är nöjd med utvecklingen) för att bolaget ska få bättre siffror på sista raden bör inte belönas med bonusar!!

Sänk löner, bonus och gamla skitavtal som SAS och Unionen inte lyckas förhandla bort sedan dakkefejden och vips så har vi lite mer pengar att leka med utan att stänga lounger, fast track och hyra in billig personal från Irland!

Jag gillar SAS mycket, har flugit med dem i jobbet sedan -99.
Tycker helheten oftast varit bra, även om det funnits perioder som varit bättre och sämre för kunderna.
Flyger alltid SAS inrikes med familjen, då jag vet att om vi blir sittandes någonstans är det full service, inget strul med hotell, ersättningar osv.
Däremot tycker jag du sätter huvudet på spiken i ditt inlägg. Bolaget devalverar sig själv till viss del genom de ändringar du beskriver, och jag känner liksom du att mina egna flygningar (i jobbet och privat) kan jag lika gärna flytta till annat bolag. Fast track och lounge går att lösa på annat sätt.

Jag hoppas att man vänder trenden till det bättre, för jag gillar verkligen att flyga med SAS.

Världen sätt från SAS ögon hade nog varit bättre om flera hade tänkt som ni gör. Men vår lilla community är nog inte representativt för den stora kundgruppen där ute. Så SAS, som många andra bolag, måste anpassa sig den verklighet som marknaden representerar. Mina två referenspunkter i alla dessa diskussioner är:
En resa till Denver kostar samma idag som när jag började åka dit 1993
I 2002 kostade en dagsresa till Oslo eller Köpenhamn 5.200kr med SAS

Om vi spinner vidare på just den stora massan, så skulle jag gissa att just Eurobonuspoäng är av mindre vikt. Pris, och håll i hatten, direktflight är mycket viktigare. Jag rekommenderar alla att göra sin egen empirisk studie av sitt sociala umgänge och fråga på vilka kriterier de väljer att flyga utan att se världen genom våra egna (optimerade) ögon. Jag har själv en handfull eller två av EBG/EBD vänner som har noll koll i mina ögon, och de bryr sig inte.

Jag tycker SAS är någon form av lagom, klassiskt Skandinaviskt som en form av mellanmjölk som skall passa många. Jag tycker SAS har gjort en del satsningar som är värda att lyfta fram: SAS Business long-haul, ny lounge i Köpenhamn, nya A320Neo, utöka EuroBonuspartners. Men samtidigt behöver SAS som andra verksamheter lönsamhet för att satsa vidare. Glöm inte nu bland ett antal flygbolagskonkurser att det är "bara" sex år sedan SAS var nära.... å så nära..

Amerikanerna säger att "There are only two certainties in life: Death and Taxes". Jag anser att det finns en tredje: "change" eller förändring. SAS har visat sig vara som modell-lera, nämligen formbart och förändringsbenäget. Det tycker jag är bra.

Spontant låter det ju bra, men!

Det enda (tror jag) problemet jag har med detta är ju hur jag enklast kan få ihop 37500 poäng för 6500kr, vilket man inte kan (utan att MÖJLIGEN harva runt i massa AVIS bilar) och därmed betalar jag hellre 6500 kr mer i skatter för en C resa med familjen än att betala de extra 37500 poängen. Men det är min egna personliga åsikt och tanke, som jag inte ens vet om jag håller med mig själv om just nu. :)
Billhop till ditt skattekonto ;)

Spontant låter det ju bra, men!

Det enda (tror jag) problemet jag har med detta är ju hur jag enklast kan få ihop 37500 poäng för 6500kr, vilket man inte kan (utan att MÖJLIGEN harva runt i massa AVIS bilar) och därmed betalar jag hellre 6500 kr mer i skatter för en C resa med familjen än att betala de extra 37500 poängen. Men det är min egna personliga åsikt och tanke, som jag inte ens vet om jag håller med mig själv om just nu. :)

Du kan köpa poäng hos SAS. Minns jag rätt så får du 32500 poäng för 6500 kr

• Gilla
Reactions: Gus
Detta är en bra förändring rent kostnadsmässigt.

Bokade nu på morgonen om en resa för hela familjen till Thailand i mars 2019.

Blev 37 500 dyrare i poäng,

Men vi fick över 6500 kr tillbaka i skatter och avgifter.

På temat även fantastik hjälp av Tallin som rekommendera mig att lägga upp en helt ny bokning och bara cancellera den gamla för att inte åka på avgifter för ombokning, utan att jag behövde nämna det ett dugg.

Jag var inne på samma sak. Jag har två bokningar CPH-SIN i First och har betalt ca 7000kr i skatter. Jag skulle hellre ta lite mer poäng men jag misstänker att det inte funkar på min resa. Det är ju total endast 4 platser på SQ från CPH, av dessa är max två platser award biljetter. Då skulle man först boka av dessa och sedan försöka boka dessa på nytt. Verkar som en tokig chansning. På hemresan är det bara en plats ledig så det lär ju inte gå att boka upp två platser innan man avbokar det man har. Någon som vet hur det fungerar, verkar dumt att chansa för några tusenlappar.

Lite OT, när jag skulle boka om och letade så hittade jag ett gäng Thai airways flighter i vår med 6 platser tillgängliga i business. Aldrig sett tidigare. Så ska ni till Thailand i vår så kolla extra. Dessa biljetter är släppa rätt nyligen då jag tittar hyfsat regelbundet för att kunna optimera vår resa i vår :)

Jag var inne på samma sak. Jag har två bokningar CPH-SIN i First och har betalt ca 7000kr i skatter. Jag skulle hellre ta lite mer poäng men jag misstänker att det inte funkar på min resa. Det är ju total endast 4 platser på SQ från CPH, av dessa är max två platser award biljetter. Då skulle man först boka av dessa och sedan försöka boka dessa på nytt. Verkar som en tokig chansning. På hemresan är det bara en plats ledig så det lär ju inte gå att boka upp två platser innan man avbokar det man har. Någon som vet hur det fungerar, verkar dumt att chansa för några tusenlappar.
Lägg på ett extra segment efter sista fighten hem som går dagen efter ankomst. Då kan du vaska den flighten.
Gör du detta kommer man räkna om priset och debiteras efter nuvarande taxa. Kan vara bra att poängtera flera ggr att de inte får röra dina F flighter så ingen gör något dumt.

Lägg på ett extra segment efter sista fighten hem som går dagen efter ankomst. Då kan du vaska den flighten.
Gör du detta kommer man räkna om priset och debiteras efter nuvarande taxa. Kan vara bra att poängtera flera ggr att de inte får röra dina F flighter så ingen gör något dumt.
Det lät ju som en kreativ lösning. Om någon försöker sig på detta så återrapportera gärna hur det gick.

• Gilla
Reactions: Gus

Tack för tipset, fungerade bra för mej. La till en fiktiv resa från ARN-LLA på hemresan. Det blev 3650 kr tillbaka på två biljetter. Inga problem med ombokningen som gjordes av proffset Kristina. Hon rörde inte ursprungsbiljetten så det blev samma bokningsnummer och våra seatingar finns kvar som bokat.

Sedan kan man diskutera om det är värt de ytterligare poäng för den kostnad man tjänar. I mitt fall har jag ganska gott om poäng så det spelar ingen roll. Nu räcker återbäringen till flera trevliga restaurantbesök eller shopping.

Tack för tipset, fungerade bra för mej. La till en fiktiv resa från ARN-LLA på hemresan. Det blev 3650 kr tillbaka på två biljetter. Inga problem med ombokningen som gjordes av proffset Kristina. Hon rörde inte ursprungsbiljetten så det blev samma bokningsnummer och våra seatingar finns kvar som bokat.

Sedan kan man diskutera om det är värt de ytterligare poäng för den kostnad man tjänar. I mitt fall har jag ganska gott om poäng så det spelar ingen roll. Nu räcker återbäringen till flera trevliga restaurantbesök eller shopping.
Skönt att det fungerade, alla värderar vi poäng/cash olika så blir väldigt individuellt, huvudsaken är att du känner att du gjort en bra deal.

Toppen