Senaste nytt

SAS Gold Smart Pass

...Då är frågan om telefonen bara fungerar som en passiv antenn, eller om man kan
öka läsavståndet så att man inte ens behöver ta upp den ur fickan/väskan?

En av poängerna med NFC är att räckvidden skall vara begränsad så att du vet vad som händer (dvs undvika ofrivillig scanning). Så om du lyckas föra över taggen till telefonen behöver du "toucha" med den istället.

Fick mitt chip igår! Brevet var daterat 120222 och exp datumet stämde. jag kommer inte använda mig av chippet eftersom jag tycker att det är extremt fult att ha på telefonen. Följer tråden med spänning om alternativa ställen... Armen är bäst hittills :)

Vill man ha lite roligt i security och gate så stoppar man alltså in chippet i något helt annat.
Undrar vad personalen skulle säga om jag lägger den här på läsaren;

skallra.jpg

Kortutgivarna i Sverige och faktiskt övriga Europa har varit väldigt kyliga när det gäller införandet utav NFC och dylikt. Har fått höra att de gått så långt som att säga att de inte kommer införa detta i Europa/Sverige. De verkar dock ha fått ändra lite på sina tankesätt då Chip & Pin lösningarna som ska ersätta alla gamla magswipe lösningar inte fungerar tillfredställande (snabbt nog) i vissa miljöer, såsom väldigt transaktionstäta barer t.ex. Där kan det faktiskt bli aktuellt med en annan lösning som sen kan sprida sig.

Men det lär dröja. Med tanke på att Diners inte ens kommit ut med chip på sina kort och att långt ifrån alla lösningar tar amex med chip än.

Har prövat att lägga min på ett antal ställen, t.ex inuti claspen på armbandsuret, på en nyckelring, på almanackan... Inget har känts självklart och smidigt. Det som gav den största höjdskillnaden mellan ögonbrynen på gatepersonalen var när jag slängde upp slipsen på läsaren.

Hej SAS. Jag är jätteglad att ni skickar mig dessa små finurliga chip som det står Smart Pass på - men jag blir en smula förvirrad. Det började i februari då jag med entusiasm öppnade ett trevligt brev från er, särskilt med tanke på att mitt första chip bar informationen "EXPIRES 02-12"...
Det trillade in ett brev med SMART PASS. Expires 7/12. Så poänglöst. Förvisso har jag inte fått nästa kort ännu, men jag har ju flugit ihop två EBG bara med SK redan och har två månader kvar på året. De kunde ju sparat en slant på att skicka ut en bricka med längre hållbarhet eller bara väntat. Här finns det pengar att spara.

Mitt smart pass gick ut 10-11, det fungerar dock utmärkt ändå, senast i fredags, så giltighetstiden verkar inte vara något att bry sig om.

Toppen