Senaste nytt

SAS Gold Smart Pass

Ramlade över den här intressanta artikeln, då är ju frågan om det bara gäller betalningar

GSM SIM Embedded With NFC Circuitry: Supports Transactions Any GSM Phone

You can now enable NFC based payment and transaction on any GSM handset without requiring any additional hardware requirements. The good news came after 45 of the world’s largest mobile operators have extended their support for the GSM Association’s standard.

Agreement over the GSMA will lead to embedding of the NFC hardware right on the small GSM SIM cards which you use on your handset regardless of operating system and manufacturer.

GSM SIM Embedded With NFC Circuitry: Supports Transactions Any GSM Phone | areacellphone.com

Hej SAS. Jag är jätteglad att ni skickar mig dessa små finurliga chip som det står Smart Pass på - men jag blir en smula förvirrad. Det började i februari då jag med entusiasm öppnade ett trevligt brev från er, särskilt med tanke på att mitt första chip bar informationen "EXPIRES 02-12". Tänkte att jag skulle få en förlängning av giltigheten. Men icke. Även det nya kortet skulle upplösas i grå rök vid månadens slut, varför jag kontaktade medlemsservice. Det var någon form av känt IT-problem (say again!) så jag uppmanades att vänta på nytt utskick.

Nu har det gått en månad och jag har fått inte mindre än tre identiska brev med nya klisterlappar att besudla mobilen med. Kanske ni tror att jag byter mobil tre gånger per månad, men inte ens jag som jobbar med telekom håller det tempot. Giltighetstid och allt annat är också exakt lika i breven och jag funderar på vad det kan kosta med dessa utskick... Känns lite onödigt liksom. Eller kan det vara så att jag, hustrun och en son kan ha var sin lapp och resa "three for one"? Nej. Tror inte det.

Hur som helst ber jag att få tacka för uppmärksamheten och ser fram emot en liten samling av Smart Pass att ha i byrålådan! ;) I övrigt är det en trevlig innovation.

Last edited:
Du tror väl inte händelsevis att du är den enda som fått 3st :)
Mitt gamla pass gick dessutom ut i februari så den som hade 02-12 som utgångsdatum
var riktigt, riktigt onödig.

Snacka om att kasta pengar i sjön. Tillkortakommanden i IT-systemen som genererar massa extra utskick av chip (vi har nog alla fått massa extra chip i brevlådan)... som dessutom irriterar guldmedlemmarna alternativt får dessa att tycka Eurobonus är oproffsiga.
Jag håller dock med Malu om att chipen i sig är trevliga, jag har ett fäst bak på en namnbricka på min handbagageväska, bara att hålla upp väskan varje gång man ska passera. Bättre än telefonen.

Fel datum, defekta kort, bevisar bara hur dålig idén är att man ska klistra dem på mobilen.
Gjut in antennen i medlemkortet som många kreditkortsföretag gör, för kortet måste man
ju ändå ha.

Jag fick ett nytt idag. Det står "expires 03-13" på det (vilket är helt korrekt), så allt väl så långt. Återstår att se om det dimper ner fler i brevlådan...

Snacka om att kasta pengar i sjön. Tillkortakommanden i IT-systemen som genererar massa extra utskick av chip (vi har nog alla fått massa extra chip i brevlådan)... som dessutom irriterar guldmedlemmarna alternativt får dessa att tycka Eurobonus är oproffsiga.
Jag håller dock med Malu om att chipen i sig är trevliga, jag har ett fäst bak på en namnbricka på min handbagageväska, bara att hålla upp väskan varje gång man ska passera. Bättre än telefonen.
Ni är såååå fåfänga ;) . Roger, lägg upp en fråga, hur vill vill vi ha våra Smart pass, i telefonen, i kortet, ovanpå mobilen, chippat i armen?

Jag har, som jag tror jag har sagt, tänkt sy in en liten ficka i ärmen på kavajen, så att man bara håller änden på ärmen över läsaren. Det vore givetvis supercoolt att ha chippet i armen, men vi är inte riktigt där än.

Toppen