Senaste nytt

SAS Go/Plus, meny

Så var det även min tur att testa SAS Plus, ARN-OSL tor. Det som förvånade mig mest var att personalen knappade in vad man beställt, på sin bärbara terminal. Att sedan batteriet tog slut var att de fick ännu kortare tid på sig för serveringen. Hann knappt dricka upp det mouserande vinet och den "berömda" mackan, innan det var dags för landning!

Håller helt med Roger J på sidan 17. Flyger interskandinavsikst några gånger per vecka. Är redan nu urless på smörgåsarna. Smaken på skinkan och kalkonen är exakt densamma och getost tål jag inte.
Blickar nostalgiskt tillbaks till 80-talet då SAS skiftade menyerna veckovis tror jag att det var, för att de som resependlade skulle slippa samma få mat.
Undrar när de ändrar i SAS Go menyn. Kanske till jul, då med julskinka på mackan som spännande alternativ.

Hvor mange av SAS' totale prosentandel passaserer flyr et par ganger i uken?
Hvor mye tror du SAS sparer på å ha den løsningen de har i dag?

Vi er ikke på 80-tallet lengre. Vi lever i en tid hvor Ryanair, Easyjet og Norwegian er konkurrenter. Hvis SAS skal fortsette å eksistere uten å hente sine ansatte fra Latvia og Thailand, uten å la sine ansatte jobbe på vikarkontrakter og betale skatt via ei øy i karibien samt spare pensjon selv - så må kanskje du og kanskje 100-150 andre av de totalt titalls (hundre?) tusener av mennesker de flyr intra-skandinavisk leve med å spise kalkunsmørbrød flere gang i uka hvis dere absolutt skal ha mat ombord som ikke er laget selv. Her tror jeg man lider av "aldri fornøyd" syndromet.

Jeg tror menyen vil endres på sikt, men det skjer ikke i morgen. Det skjer ikke i overmorgen heller. Det er enda mange ting som skjer intra SAS, flyttinger, innsparinger og tiltak for å spare penger er enda ikke 100% gjennomført. Skal vi se realistisk på dette, og ikke med magen, ser man jo logikken i at menyen kan endres når det begynner å bli roligere bak kulissene og økonomien er sikret. Det er ikke logisk å endre maten midt i tiltak for å hindre at skuta synker.

Hvor mange av SAS' totale prosentandel passaserer flyr et par ganger i uken?
Hvor mye tror du SAS sparer på å ha den løsningen de har i dag?

Vi er ikke på 80-tallet lengre. Vi lever i en tid hvor Ryanair, Easyjet og Norwegian er konkurrenter. Hvis SAS skal fortsette å eksistere uten å hente sine ansatte fra Latvia og Thailand, uten å la sine ansatte jobbe på vikarkontrakter og betale skatt via ei øy i karibien samt spare pensjon selv - så må kanskje du og kanskje 100-150 andre av de totalt titalls (hundre?) tusener av mennesker de flyr intra-skandinavisk leve med å spise kalkunsmørbrød flere gang i uka hvis dere absolutt skal ha mat ombord som ikke er laget selv. Her tror jeg man lider av "aldri fornøyd" syndromet.

Jeg tror menyen vil endres på sikt, men det skjer ikke i morgen. Det skjer ikke i overmorgen heller. Det er enda mange ting som skjer intra SAS, flyttinger, innsparinger og tiltak for å spare penger er enda ikke 100% gjennomført. Skal vi se realistisk på dette, og ikke med magen, ser man jo logikken i at menyen kan endres når det begynner å bli roligere bak kulissene og økonomien er sikret. Det er ikke logisk å endre maten midt i tiltak for å hindre at skuta synker.

Ja du norrbagg vi är faktiskt ganska många som reser en hel del. T.ex veckopendlare. Jag liksom övriga frequent flyers har valt ett yrke med mycket resande alldeles frivilligt både på gott och ont, men då det blir en del av mitt liv så tillåter jag mig ha krav och synpunkter på det.
Vad skulle du säga om det vid din lunsj kantin serverades enbart karbonade och pölser fem dagar i veckan månad ut och in?

Slutligen vad jag är ute efter är valuta för pengarna.
Ta en t.o.r. CPH-HEL över dagen. (Ganska vanlg trip för min del)
Betalar jag 1.500 för resan är jag helt nöjd. Sätter mig på 18A och somnar sött in 1 1/2 timme. Förväntar mig ingenting för övrigt
Tvingas jag däremot betala över 10.000 sek, vid sen bokning t.ex ( se exempel nedan) så kräver jag förbaske mig något bättre än en kalkonsandwich och kaffe ur pappmugg. Det må det finnas ekonomiskt utrymme för bättre mat o/b oavsett om det är thailänska invandrare till Lettland som serverar eller någon överbetald och överårig norsk flygvärdinna.

Pris och information

Köpenhamn (CPH) - Helsingfors (HEL)

on 10 jul 2013 (SAS Plus Full Flex)
Vuxen 5516 SEK

Helsingfors (HEL) - Köpenhamn (CPH)
on 10 jul 2013 (SAS Plus Full Flex)
Vuxen 5439 SEK
Serviceavgift 30 SEK

Totalpris: 10984 SEK

Varav skatter, avgifter
och tillägg: 1071 SEK

(se alla skatter, avgifter och tillägg)

Ja du norrbagg vi är faktiskt ganska många som reser en hel del. T.ex veckopendlare. Jag liksom övriga frequent flyers har valt ett yrke med mycket resande alldeles frivilligt både på gott och ont, men då det blir en del av mitt liv så tillåter jag mig ha krav och synpunkter på det.
Vad skulle du säga om det vid din lunsj kantin serverades enbart karbonade och pölser fem dagar i veckan månad ut och in?

Slutligen vad jag är ute efter är valuta för pengarna.
Ta en t.o.r. CPH-HEL över dagen. (Ganska vanlg trip för min del)
Betalar jag 1.500 för resan är jag helt nöjd. Sätter mig på 18A och somnar sött in 1 1/2 timme. Förväntar mig ingenting för övrigt
Tvingas jag däremot betala över 10.000 sek, vid sen bokning t.ex ( se exempel nedan) så kräver jag förbaske mig något bättre än en kalkonsandwich och kaffe ur pappmugg. Det må det finnas ekonomiskt utrymme för bättre mat o/b oavsett om det är thailänska invandrare till Lettland som serverar eller någon överbetald och överårig norsk flygvärdinna.

Jeg pendler selv med SAS både intra Norge og intra Skandinavisk. Tar det jeg får, men jeg er jo "bare" 25 år og vant med studentmat - det hjelper kanskje på. Blir alltid like glad når jeg får reise Plus og faktisk får mat inkludert.

I kantinen der jeg jobbet før var det samme antall mennesker som var garantert innom på dagene gjennom uka. Kantina hadde en garanti for inntekt hver dag. Hvordan kan SAS ha en garanti for at det blir solgt så-så mange billetter til gitt pris HVER flight? Nå har SAS innlemmet en ny meny som har gjort kostnadsstrukturen annerledes. I en periode vil det være slik, til den økonomiske situasjonen bedrer seg. 10,000kr betales jo i all hovedsak for fleksibiliteten, ikke for maten. Hvis SAS skulle gjort unntak for deg og hentet inn spesialmat for deg og de andre som dette går utover ville dette åpenbart være en utfordring og kostnad. Selv jeg - teknologen (ergo økonomens største frykt) - skjønner økonomien i det.

I kantina der jeg jobbet var det den samme salatbaren med den samme yogurten og samme eplejuicen som var tilgjengelig hver dag. Annenhver dag var det varmmat, ofte ting jeg måtte stå over fordi kokken skulle være kreativ og puttet sennep i stedet for ketchup på pizza (for eksempel). Da ble det mye varmmat igjen. Sløs med penger. Hvis det er slik at din arbeidsgiver benytter SAS som transportprodukt OG lunchsted vil jeg kanskje ha spurt arbeidsgiver om det var mulig å få en hundrings ekstra per dag til mat slik at du slipper å KUN spise SAS-mat. Du må jo nødvendigvis passere mange spennende matsteder på reisen fra A => B, både med take away og det som er :)

Jeg skjønner selvsagt hva du mener, 10,000 kronor er mye når du "bare" får det samme. Men men jeg håper du skjønner hva jeg mener med at SAS må forsøke å "hang in there" for å overleve markedet. Jeg tror ting vil bedre seg, men det skjer ikke med en gang. For at SAS skal bestå må "vi" passasjerer ofre noe i en periode.

Egennyttan är inte det väsentliga i denna sak, i vart fall inte för mig. Problemet är att jag, och nog många med mig, befarar att det här blysänket till koncept kan komma att sänka SAS. Det är så tydligt otillräckligt och jag väljer numera bort SAS på intraEuropa om jag kan. Jag är säkert inte ensam. Låt vara att 'maten' och servicen har försämrats väsentligt men det värsta är det fyllda klämsätet. Detta håller inte, och man märker det också på personalen. De förstår vart det här är på väg.

Efter ett par resor med Lufthansa ekonomi, kan jag knapert konstatera jag föredrar detta framför SAS plus...väsentligt bättre dryckesutbud, maten hit or miss..

Jag tycker att diskussionen ovan pekar i samma riktning som vi varit inne på förut: SAS har aldrig varit tydliga med om de ska fortsätta vara ett fullservicebolag eller low-cost utan försöker hoppa mellan alternativen utan att tänka på hur vi kunder uppfattar utvecklingen.

Ju mer man lägger tyngdpunkten på low-cost så kommer de som har ett val mellan bolag lika gärna kunna välja Ryan eller Norwegian som SAS. Det skiljer ju inget i produkten - i alla fall inte i det som syns på ytan. De som inte kan välja själva kommer att fortsätta få biljetter med det bolag som råkar vara billigast just den dagen. Enda möjligheten som jag ser det är att SAS istället inriktar sig på att vara riktig fullservice men med kostnadsmedveten produktion och kombinerar det med lojalitetsbyggande kringprodukter kopplade till t ex Eurobonus.

För att återknyta till trådens ämne: För mig är mat och dryck på flygresan inte bara själva måltiden i sig, utan framför allt en möjlighet för mig att planera arbetsdagen (eller privatresan) så effektivt som möjligt. Dessutom bidrar det starkt till min upplevelse av resan, tillsammans med kabin/stol och personalen ombord. När man nu totalsågat maten och trycker in folk på mittplatserna så att till och med personalen ombord känner sig obekväma med sin produkt, då är man riktigt illa ute.

Egennyttan är inte det väsentliga i denna sak, i vart fall inte för mig. Problemet är att jag, och nog många med mig, befarar att det här blysänket till koncept kan komma att sänka SAS. Det är så tydligt otillräckligt och jag väljer numera bort SAS på intraEuropa om jag kan. Jag är säkert inte ensam. Låt vara att 'maten' och servicen har försämrats väsentligt men det värsta är det fyllda klämsätet. Detta håller inte, och man märker det också på personalen. De förstår vart det här är på väg.

Tyvärr får jag kanske säga så är Swedes analys klockren. För att resonera som norrbagg i sann protektionistisk anda är det nog inte många av oss som ställer upp på. "For at SAS skal bestå må "vi passasjer ofre noe i en periode". Många av oss arbetar säkert inom en konkurrensutsatt branch. Kundnytta till lägsta möjliga kostnad, annars är man ute ur leken. Konstaterar med nostalgiskt beklagande att SAS inte är något undantag.

For meg er det så enkelt som at jeg ikke kommer meg rundt om ikke SAS består. Det finnes ikke toglinjer til Nord-Norge, fly er eneste mulighet. Og jeg flyr ikke Norwegian, så enkelt er det. Da får jeg begynne å sykle, eller kjøre over til Kiruna for å ta tog ned til Stockholm.

Med det i tankene er det er klart jeg da er villig til å spise kyllingsmørbrød i stedet for f.eks den kalde laksen man fikk på eco extra før, eller den skikkelig heslige varme laksen på risotto-bedding som jeg fikk på business før. For de spiste jeg ikke. Med side-dishes av forskjellige varianter ost jeg aldri spiste. Disse matrettene var direkte sløs med penger for SAS, fordi det var store måltider som gikk rett i søpla. At ting forenkles og åpenbart fører til innsparing for selskapet, samtidig som det er både spisende og godt. Ser overhodet ingen ting galt i det i en periode, det vi ikke være slik for evig og alltid.

Toppen