Senaste nytt

SAS Go/Plus, meny

Åkte för drygt en vecka sedan Bryssel T/R i SAS Plus. Jag håller med vad de flesta i denna tråd säger, konceptet är ett "lyft" inrikes men ett sänke intra-Europa. Det som servera i PLUS får du i ekonomi med t ex LH. Som tur var blev jag tillskickad en enkät via mail för att ge min feedback på resan och konceptet. Det positiva tillägnades kabinpersonalen och personalen i incheckningen som verkligen behandlade mig som en "värdefull" kund. Det negativa som jag framförde gällde just utbudet och variationen av förnödenheter. Många rader konstruktiv kritik blev det.....

Kommer, när semestern är över, att "uppvakta" lite folk på SAS marknadsavdelning för lite feedback på nya konceptet. Allt är ju inte dåligt men det finns definitivt saker att förbättra. Man spelar ju i samma division som BA, LH, Swiss mfl intra-Europa och att vara sist i det startfältet är inte gynnsamt för överlevnaden.....

För mig är det ganska uppenbart hur förändringen är:

På inrikes fanns tidigare bara Economy, nu finns Economy och Economy Extra. Faktiskt en liten förbättring i service, även om det inte är mycket.

På intrascand fanns tidigare Economy och Economy Extra. Det gör det nu också. I princip neutral service. För ärligt talat, den mat som fanns i Eco Extra tidigare var inte heller mycket att jubla över

På Europa-resor fanns tidigare Economy, Eco Extra och Business. Där finns nu bara Economy och Economy Extra. Definitiv försämring.

I princip är det ju bara ett namnbyte på Eco Extra -> Plus vad gäller servicen ombord på planet. Däremot har ju saker som EB-poäng (yay) och fasttrack + Lounge-access (ugh. ännu mer trångt för oss som har EBG..) förbättrats.

För de som flyger mest inrikes eller intrascand (som jag tex, och säkert en väldigt stor del av SAS kundbas) är förändringen inte speciellt stor. Mindre förbättring på inrikes i de fall man råkade hamna i Plus, men det var/är ju ofta billigare att boka eco low och sedan slänga den och köpa ny om det skulle bli något annat, snarare än att köpa flex-biljett. Iallaflal med det resmönster jag har.

För de som flyger mycket inom Europa och faktiskt betalar för C-biljetter så är det en klar försämring. Jag har dock aldrig varit i läget att jag kunnat göra det själv, annat än i undantagsfall... Och det är något som säkert gäller 95%+ av alla SAS-resenärer.

Frågan är hur stor del av SAS revenue som faktiskt kommer från C-inom-Europa. Det är knappast så mycket. Och där har man kvar fördelen att man har många fler direktrutter från ARN, CPH eller OSL än konkurrerande fullservice-bolag. Visst, om jag måste byta i CPH kan jag lika gärna byta i FRA eller ennu hällre ZRH, men om alternativet står mellan byte och inte byte, så är maten inte avgörande.

Det är nog viktigare att inte tappa i de lägre segmenten, till storkonkrrenten. Ur den synvinkeln vore det snarare viktigt att "öka" utbudet för EB-medlemmar, typ dricka ingår för EBS och EBG får samma tillgång som Plus. Eftersom ingen ändå väljer Plus för matens skull, så skulle man inte tappa intäkter på det, medans säkert några skulle välja bolaget för att "för mig som frekvent resenär ingår maten"...

Däremed inte sagt att man inte borde göra något åt plus-menyn. Det borde gå att göra den ganska mycket roligare till ganska liten kostnad. Men jag har förståelse för att man inte vill göra något där som faktiskt driver några större kostnader.

Personligen känns det som seatblock är den enda allvarliga försämringen för mig. Och det fick man ju ändå inte på intrascand...

För de som flyger mycket inom Europa och faktiskt betalar för C-biljetter så är det en klar försämring. Jag har dock aldrig varit i läget att jag kunnat göra det själv, annat än i undantagsfall... Och det är något som säkert gäller 95%+ av alla SAS-resenärer.

Frågan är hur stor del av SAS revenue som faktiskt kommer från C-inom-Europa. Det är knappast så mycket. Och där har man kvar fördelen att man har många fler direktrutter från ARN, CPH eller OSL än konkurrerande fullservice-bolag. Visst, om jag måste byta i CPH kan jag lika gärna byta i FRA eller ennu hällre ZRH, men om alternativet står mellan byte och inte byte, så är maten inte avgörande.

Många bra punkter men jag bröt ut en intressant del. Det är ytterst få bolag som tjänar pengar på europatrafiken, LH gör det exempelvis inte. Däremot har de hög beläggning i C intra EU pga anslutningslyg.

Med LH Group, BA eller AF/KLM kan du i många fall nå din destination utanför Europa med ett relativt smidigt byte i Europa.

Om du flyger SAS har du bara ett fåtal destinationer och måst därefter göra bytet utanför EU, eller ännu värre både i CPH och utanför EU för de som inte har köravstånd till CPH.
Speciellt om du flyger SAS till Nordamerika så är det ett riktigt segt byte du har att vänta.... då byter jag alltid i Europa om min tidplan tillåter det.

För mig är det ganska uppenbart hur förändringen är:

Jag pratade med en purser häromveckan på CDG-ARN och de snittade tydligen 1,3 betalande C-pax per flygning

Många bra punkter men jag bröt ut en intressant del. Det är ytterst få bolag som tjänar pengar på europatrafiken, LH gör det exempelvis inte. Däremot har de hög beläggning i C intra EU pga anslutningslyg.

Med LH Group, BA eller AF/KLM kan du i många fall nå din destination utanför Europa med ett relativt smidigt byte i Europa.

Om du flyger SAS har du bara ett fåtal destinationer och måst därefter göra bytet utanför EU, eller ännu värre både i CPH och utanför EU för de som inte har köravstånd till CPH.
Speciellt om du flyger SAS till Nordamerika så är det ett riktigt segt byte du har att vänta.... då byter jag alltid i Europa om min tidplan tillåter det.

Ja, men nu har ju SAS uttalat en strategi att det är just Europatrafiken man ska göra något med, och inte som de andra kräva intercontinental. Om det sedan kommer lyckas eller inte får väl framtiden visa. Och ärligt talat, man skulle väl behöva 10-dubbla intercontinental för att på allvar kunna konkurrera där?

Jag flyger oftast SAS när det finns direkt på longhaul från Arlanda. Vilket ju inte är så ofta. Ibland om det finns direkt via CPH, för att bytet där är smidigare än de flesta andra ställen i min mening. Däremot så fort det krävs något mer än det, så tar jag tacksamt emot mina eurobonus-poäng och status-recognition för att flyga LX om det går och LH när man måste.

Just där ligger den enskilt största fördelen SAS har mot Norwegian för mig - Star Alliance. En otroligt bra payoff för något hundratal segment i låga eller mellanhöga klasser per år...

Knappast LH Group eller BA som är SAS faktiska konkurrenter...

Jag pratade med en purser häromveckan på CDG-ARN och de snittade tydligen 1,3 betalande C-pax per flygning

Det stämmer väl i det stora hela. En kabinfaktor på 2-3% i C är vad de hade intraEuropa.
Men ett misstag rättfärdigar inte ett andra. Att ersätta Business med Eflex var inte den rätta vägen.
Som sagt tidigare skulle Eflex avvecklats till förmån för en mer prisflexibel C-kabin.

Bortsett från inrikes i annerledes-landet Norge (där folk för tiden jobbar stenhårt för att uppnå EBG till ett ringa pris) så blir 'Plus'-raderna snabbt allt färre, så långt jag har observerat. Det är en ironi att det är så mycket mer prisvärt att flyga 'Go' genom att köpa med sig egen (goda) mat, och sedan köpa dricka ombord, och likaväl ha sparat tusenlappar. Dessutom sitter man i en trevligare omgivning, än om man skulle sitta och trängas med testosteron-nissarna på de första raderna!

Bortsett från inrikes i annerledes-landet Norge (där folk för tiden jobbar stenhårt för att uppnå EBG till ett ringa pris) så blir 'Plus'-raderna snabbt allt färre, så långt jag har observerat.

Stämmer verkligen detta? Jag har då inte märkt någon som helst skillnad på de 10 flygningar jag har gjort efter införandet av SAS Plus? 23 rader Plus på min senaste flygning ARN-CPH, nästintill helt fullt...

Återigen, jag med flera bokar Plus för flexibiliteten (som man i och för sig kan ifrågasätta ibland med tanke på att det ofta tillkommer mellanskillnad när aktuell bokningsklass är slut).

Som sagt tidigare skulle Eflex avvecklats till förmån för en mer prisflexibel C-kabin.

Mycket bra slutsats. Ska man ha två produkter ombord så bör det faktiskt vara någon skillnad även när man sitter där i stolen. Både BA och LX har lyckats bra med sina "Business Saver" och det hade varit rätt väg om man vill fortsätta vara full-service!

Kan man komma upp med något mer statistiskt irrelevant än CPH-ARN eller CPH-OSL - oavsett riktning?

Tja, ditt påstående var vitt och brett med undantag för "inrikes i annerledes-landet Norge". Jag tog ett annat exempel - som dessutom, som alla vet, är SAS kronjuvellinje. Min sambo har gjort tre T&R CPH-BRU i Plus sedan införandet. Som vanligt packat i Plus. Är dock nyfiken på att veta vilka faktiska observationer du har gjort och på vilka linjer "'Plus'-raderna snabbt [blir] allt färre". Att denna observation skulle vara hänförlig till att SAS tagit bort C (2-3 % e.d.u.) och plockat bort en dålig matlåda i Y och ersatt med en likaledes dålig macka förefaller enligt min mening osannolikt.

Toppen