För mig är det ganska uppenbart hur förändringen är:
På inrikes fanns tidigare bara Economy, nu finns Economy och Economy Extra. Faktiskt en liten förbättring i service, även om det inte är mycket.
På intrascand fanns tidigare Economy och Economy Extra. Det gör det nu också. I princip neutral service. För ärligt talat, den mat som fanns i Eco Extra tidigare var inte heller mycket att jubla över
På Europa-resor fanns tidigare Economy, Eco Extra och Business. Där finns nu bara Economy och Economy Extra. Definitiv försämring.
I princip är det ju bara ett namnbyte på Eco Extra -> Plus vad gäller servicen ombord på planet. Däremot har ju saker som EB-poäng (yay) och fasttrack + Lounge-access (ugh. ännu mer trångt för oss som har EBG..) förbättrats.
För de som flyger mest inrikes eller intrascand (som jag tex, och säkert en väldigt stor del av SAS kundbas) är förändringen inte speciellt stor. Mindre förbättring på inrikes i de fall man råkade hamna i Plus, men det var/är ju ofta billigare att boka eco low och sedan slänga den och köpa ny om det skulle bli något annat, snarare än att köpa flex-biljett. Iallaflal med det resmönster jag har.
För de som flyger mycket inom Europa och faktiskt betalar för C-biljetter så är det en klar försämring. Jag har dock aldrig varit i läget att jag kunnat göra det själv, annat än i undantagsfall... Och det är något som säkert gäller 95%+ av alla SAS-resenärer.
Frågan är hur stor del av SAS revenue som faktiskt kommer från C-inom-Europa. Det är knappast så mycket. Och där har man kvar fördelen att man har många fler direktrutter från ARN, CPH eller OSL än konkurrerande fullservice-bolag. Visst, om jag måste byta i CPH kan jag lika gärna byta i FRA eller ennu hällre ZRH, men om alternativet står mellan byte och inte byte, så är maten inte avgörande.
Det är nog viktigare att inte tappa i de lägre segmenten, till storkonkrrenten. Ur den synvinkeln vore det snarare viktigt att "öka" utbudet för EB-medlemmar, typ dricka ingår för EBS och EBG får samma tillgång som Plus. Eftersom ingen ändå väljer Plus för matens skull, så skulle man inte tappa intäkter på det, medans säkert några skulle välja bolaget för att "för mig som frekvent resenär ingår maten"...
Däremed inte sagt att man inte borde göra något åt plus-menyn. Det borde gå att göra den ganska mycket roligare till ganska liten kostnad. Men jag har förståelse för att man inte vill göra något där som faktiskt driver några större kostnader.
Personligen känns det som seatblock är den enda allvarliga försämringen för mig. Och det fick man ju ändå inte på intrascand...