Senaste nytt

SAS Go/Plus, meny

Måste säga att jag inte alls är så negativ längre till SAS nya koncept. Vissa klagar på att mackan är liten - men så be om en till då.. Andra klagar på att det inte är någon riktig mat - men så ät lite i loungen då.. Jag var väldigt negativ i början men har helt klart ändrat min uppfattning och tycker det är okay om jag inte ska flyga någon lång sträcka. Smörgåsarna är dessutom goda, salladerna och laxen likaså. Den lila chokladen - den är riktigt god den!

Allas åsikter äro giltiga i Sverige, så länge det nu varar, men hur står sig din SAS-macka mot det LX erbjuder mellan ARN och ZRH. eller motsatt väg om du så önskar?

SWEDE, tyvärr kan jag inte svara på det.. Både ett ben och bolag jag inte flyger.. Du får gärna beskriva utbudet..

Andra klagar på att det inte är någon riktig mat - men så ät lite i loungen då..

Jag hade gärna ätit lite i loungen istället för salladen utan sallad eller de torra trista mackorna ombord. Problemet är bara att även SAS lounger (möjligtvis CPH undantaget) har ett minst sagt sparsmakat utbud av något nyttigt. Riktig mat är det sällan man ser. Om man nu inte klassificerar mackor, salladsblad och potatissallad som riktig mat.

Jag hade gärna ätit lite i loungen istället för salladen utan sallad eller de torra trista mackorna ombord. Problemet är bara att även SAS lounger (möjligtvis CPH undantaget) har ett minst sagt sparsmakat utbud av något nyttigt. Riktig mat är det sällan man ser. Om man nu inte klassificerar mackor, salladsblad och potatissallad som riktig mat.

Då kan man ju också säga - vill du ha riktig mat, ät på en restaurang innan du flyger... Eftersom SAS alltid poängterar att resandet ska vara snabbt, smidigt och effektivt så vill jag spendera minsta möjliga tid på flygplatsen och därmed inte lägga till extra-stopp i loungen för mat.

Efter att nu provat Plus några gånger så är min åsikt fortfarande att produkten är helt undermålig. Det saknas all premiumkänsla, både i produkt, presentation och totalupplevelse. En sak som verkar variera är om man går igenom Plus en eller två gånger med erbjudande om något från vagnen. Första gången fick jag därför inget kaffe eftersom jag inte beställde det direkt... Andra gången så kom en uppföljningsrunda då man kunde beställa mer om man ville.

Sedan har vi en central fråga till: Hur ofta kommer man byta ut menyn? Nog för att lådorna bjöd på repriser, men det här är ännu värre!

Då kan man ju också säga - vill du ha riktig mat, ät på en restaurang innan du flyger... Eftersom SAS alltid poängterar att resandet ska vara snabbt, smidigt och effektivt så vill jag spendera minsta möjliga tid på flygplatsen och därmed inte lägga till extra-stopp i loungen för mat.

Jag tycker nog att det resonemanget haltar lite. Har man ont om tid blir ju ett restaurangbesök ännu mer tidsödande. SAS flyger mig veterligen vare sig snabbare, smidigare eller mer effektivt från A-B än vad konkurrenterna gör. Så behovet av vettig mat torde vara detsamma oavsett vilket flygbolag man reser med.

Det mest tidsoptimala är ju såklart vettig mat ombord. Något SAS förkastat trots att de säger sig prioritera resenärernas tid.

Jag håller med om att Pluskonceptet är helt undermåligt. Lite trist eftersom idén som sådan med att välja från ett "cafékoncept" hade kunnat varit riktigt bra om de bara hade haft något vettigt på vagnen. Men så var ju i ärlighetens namn inte SAS business class något att skriva hem om den heller.

Måste säga att jag inte alls är så negativ längre till SAS nya koncept. Vissa klagar på att mackan är liten - men så be om en till då.. Andra klagar på att det inte är någon riktig mat - men så ät lite i loungen då.. Jag var väldigt negativ i början men har helt klart ändrat min uppfattning och tycker det är okay om jag inte ska flyga någon lång sträcka. Smörgåsarna är dessutom goda, salladerna och laxen likaså. Den lila chokladen - den är riktigt god den!

Vad har de mutat EBP:arna med för att säga så? ;)
Skämt å sido, ska testa om två timmar.... därefter får vi se vad jag verkligen anser.

Har förätit mig på mackorna nu. Gillar "salladen" dock, lite coolt att den inte har någon - sallad. Blue1 är de enda som lyckats få till lite premiumkänsla eftersom de har kvar korgarna och inte går ut med samma vagn som i Go. Först en runda med korgar fyllda med mackor, sedan en runda med korgar fyllda med choklad, muffins etc.

Glömde skriva att wrapsen med pizzafyllning är ett riktigt lågvattenmärke. De måste fixas till.

En annan STOR försämring med det nya konceptet har inte med maten att göra utan med incheckade väskor. Det spelar ingen roll att du har C-klass och ska flyga vidare från t.ex. Frankfurt eller London i Business eller First; du får ändå bara checka in max 23 kg. :mad:

När det kommer till bagage så är det oftast biljettregeln som gäller. Dvs har du bokat en biljett i First där det står 3 x 32kg, så är det den vikten som gäller, oavsett vad SAS har för regler.

När det kommer till bagage så är det oftast biljettregeln som gäller. Dvs har du bokat en biljett i First där det står 3 x 32kg, så är det den vikten som gäller, oavsett vad SAS har för regler.

Riktigt så enkelt är det inte. Det är IATA resolution 302 som i de allra flesta fall avgör vilka bagageregler som ska tillämpas. T.ex. listar SAS detta mycket snyggt och tydligt på svenska på sin hemsida:

http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/incheckat-bagage/IATA-resolution-302/

Toppen