Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Läs EU261/2004 i länken ovan, där finns även ett stycke om downgrade.

Jo, men jag undrar ju alltså hur man ska tolka det m.h.t min Plusgrade - den är ju en extra kostnad i poäng utöver det ursprungliga biljettpriset. Tycker inte det är självklart hur den regeln i så fall skulle tillämpas.

Nej, varför skulle det finnas det? Du har ju gått med på den här ombokningen och får då anses ha accepterat de tider som kommer med sagda ombokning. Du kunde ha valt att vänta tills det fanns en stol ledig på någon flygning som passade dig bättre men det valde du att inte göra. Här är en god anledning till att alltid ha minst en backup flight, med routing och tider som man föredrar, om nu ens bokade förstahandsval går bort av någon anledning.

Tack, då vet jag det!

Jo, men jag undrar ju alltså hur man ska tolka det m.h.t min Plusgrade - den är ju en extra kostnad i poäng utöver det ursprungliga biljettpriset. Tycker inte det är självklart hur den regeln i så fall skulle tillämpas.

Om du tittar i Terms and Conditions för Plusgrade hos SAS på
https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-en-201808.pdf
så kan du läsa:

SAS skrev:
• If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid.

Du kommer alltså att få tillbaka poängen, men ingen ytterligare kompensation.

Om du tittar i Terms and Conditions för Plusgrade hos SAS på
https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-tc-en-201808.pdf
så kan du läsa:

Du kommer alltså att få tillbaka poängen, men ingen ytterligare kompensation.
Hm, kan SAS verkligen göra så? Det vore intressant att se det prövat juridiskt, alternativt kommenterat av någon med bra juridisk kunskap. Visserligen ingår du ett avtal med SAS, men avtalslagen reglerar samtidigt vad man kan avtala bort och inte. Väldigt fult gjort av SAS att godkänna, avbryta och sen boka om, istället för att boka om i den nya klassen som de sålt.

under förutsättning att vi landar i rimlig tid kan jag som sagt inte få EU-ersättning.

Vid just inställt flyg har man ändå rätt till 50% ersättning (EU261) fast man kommer fram i tid, t o m om man skulle komma fram tidigare än den ursprungliga flighten. Sen är det upp till var och en om man vill begära den ersättningen, men i ditt fall med nedgradering och allt strul hade jag gjort det. Självklart får det inte vara inställt pga "extraordinära orsaker" som vanligt.

• Gilla
Reactions: Gus
Vid just inställt flyg har man ändå rätt till 50% ersättning (EU261) fast man kommer fram i tid, t o m om man skulle komma fram tidigare än den ursprungliga flighten. Sen är det upp till var och en om man vill begära den ersättningen, men i ditt fall med nedgradering och allt strul hade jag gjort det. Självklart får det inte vara inställt pga "extraordinära orsaker" som vanligt.

Nja, det gäller väl fortfarande bara om man måste åka mer än en timme tidigare eller komma fram mer än två timmar senare än originalbokningen?

Nu ska vi nog sluta vara religösa och istället läsa innantill i lagen. Läser man lagtexten och låter bli att göra egna antaganden framgår vad som gäller rätt tydligt.

Nja, det gäller väl fortfarande bara om man måste åka mer än en timme tidigare eller komma fram mer än två timmar senare än originalbokningen?

Om du blir ombokad pga att flyget är inställt har du ändå alltid rätt till 50% av ersättningen oavsett försening eller ej.

Regeln om 50% ersättning är endast tillämpbar vid ombokning pga inställd flight, inte vid försening av den ursprungliga flighten. Återigen, förutsatt att det inte blivit inställt pga extraordinära orsaker förstås.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked

(a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or

(b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or

(c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),

the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.

Om du blir ombokad pga att flyget är inställt har du ändå alltid rätt till 50% av ersättningen oavsett försening eller ej.

Nja, läs den del av förordningen som @Berglund citerar några inlägg upp: (min fetning)

"The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
. . .
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled
  • the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure."

Om man inte behöver åka mer än en timme tidigare än planerat och inte kommer fram senare än två timmar försenat, så blir det alltså ingen kompensation.

Om man inte behöver åka mer än en timme tidigare än planerat och inte kommer fram senare än två timmar försenat, så blir det alltså ingen kompensation.

Jo, faktiskt. Det framgår tydligt av det jag citerade i mitt inlägg ovan och jag har hjälpt en kollega få ersättning enligt detta.
Detta passar kanske bättre i den särskilda tråden om EU261.

Toppen