Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

Vad påverkar jobbet? Du kan ju knappast hävda att en försenad avgång påverkar ditt arbete.
Det kan ju absolut påverka jobbet om det är så att man kommer fram sent till destinationen och då kanske missar ett möte eller något liknande. Men kan inte se att det är relevant i detta case.

Det kan ju absolut påverka jobbet om det är så att man kommer fram sent till destinationen och då kanske missar ett möte eller något liknande. Men kan inte se att det är relevant i detta case.
Fast det har vi inte pratat om här. Nu var det en försenad avgång och det behöver inte alls innebära en försenad ankomst.

Fast det har vi inte pratat om här. Nu var det en försenad avgång och det behöver inte alls innebära en försenad ankomst.

Nja, om man har ett jobb där man ska vara på plats och inte kan jobba on the road så påverkar väl det. Sen tror jag han syftade på att den försenade avgången innebar en försenad ankomst...

Hej alla

Vad tänker ni runt denna händelse

Jag hade bokat följande resa för att maxa chansen till Lufthansa First

Måndag Arn – Muc
Tisdag Muc-Fra-Lax-Las

alltså aldrig nån tanke att åka denna rutt utan att sen ändra för smidigare resa beroende på om det skulle bli Muc eller Fra som avreseort. Nu dök det inte upp några bra LH-F med ok byten till västkusten så jag och sonen ( som också är flygfreak ) bestämde oss för att testa nya Swiss Business och bokade om till Arn-Zrh-Lax med hotell och middag på favvo restaurangen i Zurich. Jag dubbelkollade med SAS att allt var lugnt med bokningen dom sa JA, fick biljett-nr och bokref, fick upp bokningen i app, sas.se, swiss.com mm inga problem

Dan efter kunde jag inte välja säten på swiss.com ringde då SAS och valde säten – inga problem, dom sa att allt var ok och att dom skulle göra refound på biljettpris skillnad på cash och alltså nu också poäng då eftersom jag bokat F på hemresan

Swiss planet skulle gå kl15 en timme tidigare än LH planet. Vid lunch på väg mot Arlanda så ser jag att LH planet är sent , skämtar med sonen att det var ju skönt att vi slapp det där, och då kommer det ett mail från sas som säger

***Observera att denna e-post inte kan besvaras***
Hej Christoffer,
Tyvärr var det inte möjligt att boka om din resa med bokingsreferens XXXXXXX. Vi fick svar idag att det inte fanns eurobonus-platser tillgängliga på flighterna via Zurich.
Din bokning ARN-MUC-FRA-LAX-LAS med avresa idag ligger fortfarande kvar på samma bokningsreferens.

Jag slängde mig på luren till SAS som bad om ursäkt för det hela, tyckte det var konstigt, såg att det fortfarande fanns eurobonusplatser kvar på dom aktuella rutterna och sa att det löser vi nog. Jag såg fortfarande min Zurich resa online mm

Säkert 10 samtal senare när vi är på Arlanda så kommer dom fram till att dom hade glömt att stänga bokningen på rätt sätt därför plockade Swiss bort bokningen och att det nu är försent att göra nåt, sorry typ

Jag sa att då får SAS pröjsa min Swiss bokning mm att jag har hotell i Zurich och inte i Munchen haha osv osv men dom var inte så sugna på det. Samtalet slutade med att vi var överens om att det var deras fel och jag sa att vi får höras vidare om detta. Sen satt vi 5 timmar på Arlanda och väntade in det sena LH planet

Vad anser ni om ersättning för detta? Är ju lite olika delar

1) Hotell mm
2) Skatteskillnad på biljetterna
3) Poängskillnad på resan
4) Semestern började med kaos, hotellbokningar mm
5) Utebliven middag
6) En väldigt mycket sämre resväg med tidig avfärd på den helt onödiga resan Munchen – Frankfurt innan lång resa till Los Angeles och sen Las vegas
7) Och för oss det viktigaste att inte få testa ett nytt flyg mm

Hej alla

Vad tänker ni runt denna händelse

Jag hade bokat följande resa för att maxa chansen till Lufthansa First

Måndag Arn – Muc
Tisdag Muc-Fra-Lax-Las

alltså aldrig nån tanke att åka denna rutt utan att sen ändra för smidigare resa beroende på om det skulle bli Muc eller Fra som avreseort. Nu dök det inte upp några bra LH-F med ok byten till västkusten så jag och sonen ( som också är flygfreak ) bestämde oss för att testa nya Swiss Business och bokade om till Arn-Zrh-Lax med hotell och middag på favvo restaurangen i Zurich. Jag dubbelkollade med SAS att allt var lugnt med bokningen dom sa JA, fick biljett-nr och bokref, fick upp bokningen i app, sas.se, swiss.com mm inga problem

Dan efter kunde jag inte välja säten på swiss.com ringde då SAS och valde säten – inga problem, dom sa att allt var ok och att dom skulle göra refound på biljettpris skillnad på cash och alltså nu också poäng då eftersom jag bokat F på hemresan

Swiss planet skulle gå kl15 en timme tidigare än LH planet. Vid lunch på väg mot Arlanda så ser jag att LH planet är sent , skämtar med sonen att det var ju skönt att vi slapp det där, och då kommer det ett mail från sas som säger

***Observera att denna e-post inte kan besvaras***
Hej Christoffer,
Tyvärr var det inte möjligt att boka om din resa med bokingsreferens XXXXXXX. Vi fick svar idag att det inte fanns eurobonus-platser tillgängliga på flighterna via Zurich.
Din bokning ARN-MUC-FRA-LAX-LAS med avresa idag ligger fortfarande kvar på samma bokningsreferens.

Jag slängde mig på luren till SAS som bad om ursäkt för det hela, tyckte det var konstigt, såg att det fortfarande fanns eurobonusplatser kvar på dom aktuella rutterna och sa att det löser vi nog. Jag såg fortfarande min Zurich resa online mm

Säkert 10 samtal senare när vi är på Arlanda så kommer dom fram till att dom hade glömt att stänga bokningen på rätt sätt därför plockade Swiss bort bokningen och att det nu är försent att göra nåt, sorry typ

Jag sa att då får SAS pröjsa min Swiss bokning mm att jag har hotell i Zurich och inte i Munchen haha osv osv men dom var inte så sugna på det. Samtalet slutade med att vi var överens om att det var deras fel och jag sa att vi får höras vidare om detta. Sen satt vi 5 timmar på Arlanda och väntade in det sena LH planet

Vad anser ni om ersättning för detta? Är ju lite olika delar

1) Hotell mm
2) Skatteskillnad på biljetterna
3) Poängskillnad på resan
4) Semestern började med kaos, hotellbokningar mm
5) Utebliven middag
6) En väldigt mycket sämre resväg med tidig avfärd på den helt onödiga resan Munchen – Frankfurt innan lång resa till Los Angeles och sen Las vegas
Mitt tips är, skit i allt detta nu. Ägna inte en sekund mer åt detta förrän du kommit hem igen. Ta det då med sas.

Om sas medger att de gjort bort sig lär du kunna få kompensation. Det troliga är att de aldrig biljetterade, pnr räcker inte utan du måste även ha ticket number som man får när det är biljetterat och biljetter brukar kunna ligga 24-72h utan detta innan de automatiskt avbokas om man inte biljetterar (tid beror på flygbolag).

1 bör ni få ersättning för utlägget
2-3 ska ni få mellanskillnaden tillbaka (skatter kan dock vara dyrare)
4-5 ingen ersättning om inte sas vill ge någon form av goodwill
6 ni fick väl det ni faktiskt bokar från början så lär inte få något om de inte vill ge goodwill
7 flygbolag garanterar aldrig viss flygolanstyp utan bara att ta er från A till B. Detta lär ni inte få något för alls.

Vad är då rimligt? Förhoppningsvis finns det bandinspelningar på era samtal som styrker din version. Sas borde betala ut någon form av goodwill pga deras klantighet. Störst chans är nog eurobonuspoäng, vilken summa låter jag vara osagt men troligtvis mellan 10-50k. Gå ut högt i anspråk på ersättning men ta det inte till obscena nivåer, då lär de inte lyssna på er alls.

Nu framgår det inte hur länge ni är borta men om det finns bandinspelningar på samtal kan det vara bra att de sparar dessa då de tas bort efter ett tag. Be att få det skriftligt bekräftat att de har sparat ner dessa.

Så varför bokade du en helt annan resa från början då? Du kan ju knappast få kompensation för att du får resa så som du bokat från början...

Du hade några relativt giltiga punkter i början, men det spårade ju ur rätt snabbt.

Hävda kanske är en sak men påverka arbetet kan en försening absolut göra.
En del är egna företagare.
Förklara gärna hur en försenad avgång påverkar en egenföretagare. Försenad ankomst kan göra det, men det har vi inte pratat om - det har bara konstaterats att det var en försenad avgång.

Förklara gärna hur en försenad avgång påverkar en egenföretagare. Försenad ankomst kan göra det, men det har vi inte pratat om - det har bara konstaterats att det var en försenad avgång.
En försenad avgång på 70 minuter på ARN-OSL kommer innebära en försenad ankomst till Oslo. Åker man då över för ett möte man missar kan man lika gärna stanna kvar och jobba hemma för att inte spilla onödig tid på något. Bättre avboka i tid för båda parter i de fallen.

Ok. Försenad ankomst påverkar naturligtvis. Avgång är oväsentligt naturligtvis.

Toppen