Ricci
Medlem
Precis, lite av min tanke också när SAS ledning spelat CH-11 kortet (vilket jag tycker fortfarande är rätt).Jag har möjligen redan skrivit tillräckligt många "jag förstår överhuvudtaget inte hur pilotfacket tänker när..."-inlägg, men jag tycker ändå att utvecklingen med Chapter 11-rekonstruktion gör vissa saker ännu lite märkligare. Vad jag förstår innebar originalversionen av SAS Forward att SAS vile minska sin long haul-flotta något men i övrigt förmodligen inte banta flottan så mycket. Då hoppades de på att leasingbolag skulle omvandla lån till SAS-aktier, som väl får betraktas som något slags "monopolpengar". Det verkar ju ha gått sisådär, så gissningarna nu verkar ju vara att flottan kommer att minska ganska markant, när leasingbolagen tar en del av sina flygplan (de modernaste) och går, eftersom det finns andra kunder som kan betala. I juni var SAS uppe på 71% av 2019 års siffror avseende ASK och 69% avseende RPK, så SAS behöver för all del inte lika många flygplan som de hade 2019. Men det är väl långt från omöjligt att deras flotta minskar så mycket att de måste kapa i linjenätet och turtätheten för att anpassa sig till den flotta de råkar bli sittande med, när processen är klar. Förutsatt att det inte blir konkurs och likvidation. Men det lär rimligen vara en ganska annorlunda version av SAS Forward som SAS nu måste gå mot.
Färre flygplan betyder ju behov av färre piloter. (Ja, såvida man inte går tillbaka till Jan Carlzons glada dagar då piloterna hade betydligt färre arbetstimmar per år, men tanken är ju inte att öka kostnaderna...)
Det finns knappast på kartan att pilotfacket kan få gehör för åsikten att lägga ner SAS Link och SAS Connect, och gå tillbaka till ett läge från före 2017 då SAS Ireland (nuvarande Connect) tillkom. Koncernstrukturen är inte en löneförhandlingsfråga, och ett företag som står inför en drastisk omstöpning för att undvika konkurs kan inte frånsäga sig handlingsfrihet. Tvister kring återanställning hör hemma i AD och inte i en löneförhandling. Däremot gissar jag att det möjligen finnas ett visst utrymme för att förhandla om fördelning av pilotantal mellan SAS Scandinavia och SAS Connect/SAS Link i utbyte mot ett mer långsiktigt löneavtal med längre fredsplikt än annars. Ja, såvida SAS låter bli att direkt gå mot noll piloter i Scandinavia, "må det bära eller brista", som den enda lösningen på sitt pilotfackliga problem.
Men som jag ser det, kan SAS i nuläget omöjligen veta hur många piloter de behöver om ett halvår eller ett år, eftersom de inte vet hur stor flotta de kommer att ha. Så jag kan inte se att de kan utlova ett visst antal återanställningar, utan bara något i stil med att x% av de eventuella återanställningarna under y år framåt kommer att bli i SAS Scandinavia. Det bör ju rimligen betyda att förhandlingarna nu har andra ingångsvärden än de hade för några veckor sedan. Frågan är om pilotfacket tar till sig det?
Fixa ett snabbt stopp på strejken och stoppa åderlåtningen, om t ex 6 månader finns kanske inte flygplan eller piloter kvar i SAS Scandinavia när CH-11 är klar.