SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

marbe166 skrev:Transportstyrelsen har inget med saken att göra. SAS talar inte om för Transportstyrelsen anledningen till varför de ställer in enstaka avgångar.Klicka för att utvidga...


De talar om för Swedavia väl? Tyvärr är det ett bolag och lyder inte under offentlighetsprincipen.
 
Skärmdump av DN-artikeln som länkas ovan, tyvärr låst artikel.

//uploads.tapatalk-cdn.com/20230904/6c2b10f64dfb38f6333326a62a7e41ea.jpg
 
Ska man ta detta som en hint om att även inte bara SAS ledning utan även konsulternainomCh-11 tror på ett lyckat resultat?



"SAS utser Ginger Hughes till Chief Transformation Officer. Hughes har lång erfarenhet från sin rådgivande roll på Seabury, där hon har guidat SAS genom Chapter 11-processen i över ett år."






ginger-hughes-aspect-ratio-1294-566.jpg




SAS rekryterar rekonstruktionschef

Hughes tillträdde sin roll i fredags. Det framgår av ett pressmeddelande. – Det är med stor förväntan och glädje jag..


favicon-32x32.png


www.realtid.se
 
Cristoffer Cedergren skrev:Skärmdump av DN-artikeln som länkas ovan, tyvärr låst artikel.Klicka för att utvidga...


I det här fallet har TS i så fall gjort en kontroll av loggboken i efterhand, vilket de kan göra inom ramen för sin tillsyn av SAS. Det är inte samma sak som att SAS automatiskt skickar loggboken till TS och att den därigenom blir en offentlig handling.
 
igelkotten skrev:Ur artikeln:SAS svar är ju ganska störigt. De borde ju rimligtvis undersöka om det är så att andra passagerare har sökt komp för den flighten men nekats med hänvisning till blixten. Det kan ju inte ankomma på kunderna att höra av sig igen när de redan gjort ett krav där de faktiskt hade rätt till komp men SAS helt felaktigt nekade med hänvisning till extraordinära omständigheter.Klicka för att utvidga...


Det är precis detta jag hävdat hela tiden. SAS nekar systematiskt och hoppas på att folk inte läser på.
 
marbe166 skrev:I det här fallet har TS i så fall gjort en kontroll av loggboken i efterhand, vilket de kan göra inom ramen för sin tillsyn av SAS. Det är inte samma sak som att SAS automatiskt skickar loggboken till TS och att den därigenom blir en offentlig handling.Klicka för att utvidga...
Okej, lärorikt! Tack//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji846.png
 
Nytt pressmeddelande. En vecka(!).



Förlänger tidsfristen för kapitalanskaffningsprocess

11 sep 2023. 1825.

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Flygbolaget SAS förlänger tidsfristen för sin kapitalanskaffningsprocess med en vecka "på begäran av en eller flera budgivare".



Det framgår av ett pressmeddelande.



Den förlängda tidplanen innebär att tidsfristen för investerare att ge in slutliga bud löper ut den 25 september 2023.



"SAS har noterat stort intresse från potentiella investerare som deltar i processen", skriver bolaget i pressmeddelandet.



Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion



Nyhetsbyrån Direkt
 
I morgon är deadline för slutgiltiga bud på SAS. Blir spännande att se om det blir några publika intressenter (att det förhoppningsvis finns någon!) eller om det fortsatt kommer att vara en hemlig process.



Någon som vågar sig på en spekulation?
 
Tillbaka på förlustbanan och inget nytt gällande nytt kapital. Fortsatt rysare och man sitter själv på alldeles för mycket poäng, resor och engagemang. Dock är väl allt förhoppningsvis bara svårtolkat och del i någon större plan (greppar efter konspiratonsteorier) men de massiva förlusterna sedan, och under, pandemin är nästan faschinerande för att inte säga en bedrift. Framförallt när konkurrenter visar på det motsatta senaste året.




fca48034-d61e-44fa-9601-1237bf16f241.jpeg




Efter kvartalsvinsten: SAS vände till förlust i augusti

Efter vinsten i sommarkvartalet maj – juli som höjde aktien och av vd beskrevs som en milstolpe eftersom det var den första kvartalsvinsten sedan 2019 är nu…


apple-touch-icon-180x180.png


www.di.se
 
ARN01 skrev:Tillbaka på förlustbanan och inget nytt gällande nytt kapital. Fortsatt rysare och man sitter själv på alldeles för mycket poäng, resor och engagemang. Dock är väl allt förhoppningsvis bara svårtolkat och del i någon större plan (greppar efter konspiratonsteorier) men de massiva förlusterna sedan, och under, pandemin är nästan faschinerande för att inte säga en bedrift. Framförallt när konkurrenter visar på det motsatta senaste året.Efter kvartalsvinsten: SAS vände till förlust i augustiEfter vinsten i sommarkvartalet maj – juli som höjde aktien och av vd beskrevs som en milstolpe eftersom det var den första kvartalsvinsten sedan 2019 är nu…www.di.seKlicka för att utvidga...


Så vinsten var med andra ord bara en blipp. Fint att lyckas med förlust mitt i högsäsongen. Som du säger verkligen en bedrift!
 
En rejäl förlust under augusti enligt det man kan beräkna genom att ta skillnaden mellan senaste månadsredovisning (nov-aug) och kvartalsrapporten (nov-juli) avseende "periodens resultat", 1005 mnkr! De senaste månadssiffrorna varierar upp och ner på ett sätt som inte riktigt ser ut att matcha trenden i månadernas intäkter. Maj och augusti har större förluster än man kanske kunde vänta från de övriga månadssiffrorna, och juli en större vinst. Juni ser mer rimligt ut.



Augusti - intäkter 4065 mnkr (RPK * yield = 3562 mnkr, kabinfaktor 78,8%), resultat -1005

Juli - intäkter 4880 (RPK * yield = 4261, kabinfaktor 85,7%), resultat +1363

Juni - intäkter 4457 (RPK * yield = 3897, kabinfaktor 80,5%), resultat +161

Maj - intäkter 3836 (RPK * yield = 3146, kabinfaktor 77,1%), resultat -694

Apr - intäkter 3334 (RPK * yield = 2607, kabinfaktor 75,8%), resultat -227

Mars - intäkter 3145 (RPK * yield = 2459, kabinfaktor 75,7%), resultat -406

Feb - intäkter 2476 (RPK * yield = 1959, kabinfaktor 70,8%), resultat -892

Jan - intäkter 2427 (RPK * yield = 1898, kabinfaktor 67,5%), resultat -1230

Dec 2022 - intäkter 2617 (RPK * yield = 2003, kabinfaktor 71,7%), resultat -975

Nov 2022 - intäkter 2852 (RPK * yield = 2256, kabinfaktor 68,7%), resultat -504



En gissning är att månadssiffrorna inte är periodiserade på samma sätt som en regelrätt års- eller halvårsredovisning, d.v.s. betalningar som sker kvartalsvis/halvårsvis/årsvis är inte "utjämnade" mellan månaderna. Förmodligen är siffrorna i kvartalsredovisningarna mer pålitliga än det som går att räkna ut från Ch 11-månadsredovisningarna.



Uppenbart är att det fortfarande inte är klart hur det kommer att gå för SAS. Jag är fortfarande något mer optimistisk än jag var före sommaren, men jag har inte sett några besked som övertygat mig varken om att SAS garanterat är räddat eller garanterat är kört. Men det kan komma snart. Tyvärr lär vi väl inte få några sådana besked på torsdagens Diamond/Pandion-event, för SAS lär inte få lämna ut kurspåverkande information den vägen.
 
Hachans skrev:Så vinsten var med andra ord bara en blipp. Fint att lyckas med förlust mitt i högsäsongen. Som du säger verkligen en bedrift!Klicka för att utvidga...
Nu vet vi ju inte varför det är en stor förlust just i högsäsongen. Kan ju vara så att de valt att bokföra en massa kostnader just då av någon anledning som påverkar resultatet negativt av den anledningen.
 
Smartlynx räkning för hela vårens och sommarens WET-lease kom i augusti? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.png
 
palmen skrev:Nu vet vi ju inte varför det är en stor förlust just i högsäsongen. Kan ju vara så att de valt att bokföra en massa kostnader just då av någon anledning som påverkar resultatet negativt av den anledningen.Klicka för att utvidga...
Jag tror som sagt tidigare att det är svårt att dra bra slutsatser om kostnaderna efter/om rekonstruktionen blir klar från siffrorna som presenteras nu. Lån, leasing, och jurister hamnar på en annan nivå efteråt. Om det blir tillräckligt mycket bättre för att genera långsiktig vinst har jag ingen aning om, men vi märker väl om en stund om minst en (grupp) investerare tror på det. Intäkter, kabinfaktor, etc däremot borde vara överförbara.
 
palmen skrev:Nu vet vi ju inte varför det är en stor förlust just i högsäsongen. Kan ju vara så att de valt att bokföra en massa kostnader just då av någon anledning som påverkar resultatet negativt av den anledningen.Klicka för att utvidga...


Visst, men vore ju märkligt när många andra bolag redovisar vinster över sommaren.
 
Verkar som det händer lite för SAS i Norge.

Att SAS skulle lägga ner linjen till Molde var känt sedan tidigare men nu skriver också check-in.dk att man också lägger ner Bardufoss och Lakselv.




shutterstock_2112073442-scaled.jpg




SAS lukker tre indenrigsruter i Norge - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme


check-in_favicon_white.png


check-in.dk






Man säger också upp avtalet med Widerøe Ground Handling på 6st platser i Norge.




img_5615860801566220648.jpg




SAS skifter fra WGH til Aviator i seks lufthavne - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme


check-in_favicon_white.png


check-in.dk




(Låst artikel)
 
Hachans skrev:Visst, men vore ju märkligt när många andra bolag redovisar vinster över sommaren.Klicka för att utvidga...
Om andra bolag inte skriver av förluster dessa månader så skiljer det sig ju markant om det är vad sas gjort.



När vi inte vet exakt hur siffrorna är och vad som ligger bakom ska man nog vara försiktig att dra förhastade slutsatser. Kan ju ha varit katastrof, eller bra siffror om tyngts ner av engångsposter osv.
 
Back
Top