Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Om jag den femtonde juni får veta hur jag ska jobba den första juli finns det inget sätt att lägga fram det som för mig betyder något annat än två veckors framförhållning.
SPF lägger ju fram "worst case" hela tiden. Lite som att piloter "kan" jobba 7 av 8 helger, det är dock något son typ 90% av piloterna aldrig gör.

Man skulle kunna säga att i snitt får piloter veta 1 månad innan hur de ska jobba (dvs 2-6 veckor innan). SPF väljer att lägga fram att det bara är 2 veckor innan när sanningen är att schemat kommer 2 veckor innan första arbetsdagen i perioden (som är en månad).

Tycker personligen att detta är uselt av SAS, det måste vara fullt möjligt att lägga detta 3 månader framåt i tiden och sen göra mindre justeringar.
 
SPF lägger ju fram "worst case" hela tiden. Lite som att piloter "kan" jobba 7 av 8 helger, det är dock något son typ 90% av piloterna aldrig gör.

Man skulle kunna säga att i snitt får piloter veta 1 månad innan hur de ska jobba (dvs 2-6 veckor innan). SPF väljer att lägga fram att det bara är 2 veckor innan när sanningen är att schemat kommer 2 veckor innan första arbetsdagen i perioden (som är en månad).

Tycker personligen att detta är uselt av SAS, det måste vara fullt möjligt att lägga detta 3 månader framåt i tiden och sen göra mindre justeringar.
Hur är det för de som jobbar i kabinen? Är det samma framförhållning där?
 
När man diskuterar schema för crew inom flyg/tåg brukar man normalt skilja på roster och duty, där roster är vilka dagar man ska jobba respektive vara ledig och detta får man normalt veta lång tid i förväg (upp till ett år?), medan duty är exakt vilka tider man ska jobba de dagar man ska jobba och detta får man normalt veta närmare inpå.

Vet inte om det är så det funkar på SAS, men om det är det så är det alltså de exakta arbetstiderna de dagar de redan vet att de ska jobba som de får veta två veckor i förväg.
 
När man diskuterar schema för crew inom flyg/tåg brukar man normalt skilja på roster och duty, där roster är vilka dagar man ska jobba respektive vara ledig och detta får man normalt veta lång tid i förväg (upp till ett år?), medan duty är exakt vilka tider man ska jobba de dagar man ska jobba och detta får man normalt veta närmare inpå.

Vet inte om det är så det funkar på SAS, men om det är det så är det alltså de exakta arbetstiderna de dagar de redan vet att de ska jobba som de får veta två veckor i förväg.

Så fungerar det inte på SAS :). Vet varken dagar eller tider. Samma för flight deck som kabin. Nu vet jag hur jag jobbar i juli. Om två veckor vet jag vilka dagar och tider jag jobbar i augusti.
 
Numera är det i alla fall mer sällan man hör: ”Välkommen ombord på denna flygning med SAS och Star Alliance. Det är kapten, mitt namn är XX och till höger om mig sitter kapten NN.”
 
Toppen