Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Det som kvarstår är om staterna går in och säkrar nya lån till SAS. I dessa tider så kan man göra ett hyffsat starkt argument att det är en säkerhetspolitisk styrka att ha ett Skandinaviskt flygbolag.

Mest av allt så hoppas jag att man bara skulle riva av plåstret på SAS någon gång... deja vu känslan är uppe på halvt dussin vid det här laget.

Bör man undvika boka SAS ett tag framåt pga strejkrisk eller finns det några indikationer på när det kan bryta ut? Gäller det både kort- och långdistans?

Bör man undvika boka SAS ett tag framåt pga strejkrisk eller finns det några indikationer på när det kan bryta ut? Gäller det både kort- och långdistans?
Blir det strejk är det mainland sas personal det gäller och de flyger väl alla longhaul och en del shorthaul.

I dagsläget har de ju inte börjat veva allt för mycket men helt klart finns risk för strejk. Om det sker om 1 vecka, 1 månad, mitt i sommaren eller senare är svår att sia om.

Blir det sympatistrejk från SAS Ground Handling så lär det bli svårt för SAS att flyga med något av deras bolag.

Jag skulle bli ganska förvånad om övriga personalen på SAS sluter upp så att piloterna ska kunna köpa sig en fjärde porsche. Ok, det sista där var lite överdrivet, men kunde inte låta bli. :)
Om jag förstår det rätt så är det inte bara piloternas avtal som går ut, vilket kommer vara en utmaning för SAS ledning närmaste tiden.

Vad jag läst mig till är ingångslönerna numera ganska låga samtidigt som SAS blivit av med ett antal “miljonare” under coronan. Borde inte detta då lösa sig med tiden?

Betalar SAS för lite söker sig väl många nyexaminerade till konkurrenter som betalar bättre? Marknaden borde egentligen bestämma pilotlönen då deras arbetsmarknad är global. Tröttsamt med detta strejkhot år efter år.

Toppen