Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Är väl rätt tidstypiskt att ropa både krona och klave...

Och i det här fallet så har man ju både varnat personalen för att det kommer att gå åt fanders, och samtidigt talat om för investerarna att det inte gör det. Brilliant *obs ironi*
 
  • Gilla
Reactions: hco
I DI idag går det att läsa: Facket om SAS-ordförandens plan B "Helt oacceptabelt".

Det är en låst artikel (antar jag). I korthet uttalar sig pilotfackets Martin Lindgren på SAS-ordförandens uttalande att det finns en plan B.

Det underhållande eftersom det är oklart vad plan B är. Det är inte uttalat varken i artikeln eller av ordförande Carsten Dilling vad plan B är. Så hur kan något okänt vara "helt oacceptabelt"?

Hänvisningen till Ådalen 1931 som Martin Lindgren gör i artikeln tycker jag känns ganska överdriven.

1931 handlade det om okvalificerad arbetskraft som inte kunde försörja sig på sin fabrikslön, då det dessutom saknades arbetslöshetsunderstöd och en allmän depression rådde. Då har jag förståelse för protester om arbetsgivaren tar in annan arbetskraft till en lägre lön.

Nu handlar det om SAS-piloter som har en utbildning och valt en specialiserad tjänst. De kan rimligen försörja sig även om de skulle få lönesänkningar. Om de blir av med jobbet finns ett socialt skyddsnät. Rimligen kan en pilot söka sig till andra företag/yrken som alla andra som också blir påverkade av den ständiga förändringen i världen.

Martin Lindgren nämner ofta den svenska modellen och att piloterna använder lagliga metoder för att kämpa för sina villkor. Det må vara lagligt att strejka varje gång som piloternas avtal går ut, men är det moraliskt försvarbart? Den svenska modellen är nog inte tänkt att användas för att en liten grupp ska kunna utpressa sig till löner som riskerar hela bolagets existens.

Det vore väldigt intressant att få se vad piloterna tjänar på SAS inklusive förmåner/tillägg. Vad har de för ersättning? Är det en "lyx-strejk" eller inte? Har de så låga löner att de inte kan försörja sig? Jag vet inte, men jag känner poliser som har ungefär lika lång utbildning och en otroligt låg lön. De kan försörja sig och de motiverar sitt yrkesval med alla andra fördelar som finns i det yrket.

Sorry, men det är ingen mänsklig rättighet att vara pilot. Är det för dåligt betalt och din arbetsgivare misshandlar dig? Sluta var pilot.

Det vore intressant att veta om SAS kan driva runt verksamheten någorlunda med SAS Link och SAS Connect. Då skulle de kunna vänta ut de strejkande piloterna tills deras strejkkassa är slut. Det vore en plan B värd namnet! Kanske inte den moraliskt snyggaste lösningen, men kanske laglig på samma sätt som piloternas strejkande?
 
I DI idag går det att läsa: Facket om SAS-ordförandens plan B "Helt oacceptabelt".

Det är en låst artikel (antar jag). I korthet uttalar sig pilotfackets Martin Lindgren på SAS-ordförandens uttalande att det finns en plan B.

Det underhållande eftersom det är oklart vad plan B är. Det är inte uttalat varken i artikeln eller av ordförande Carsten Dilling vad plan B är. Så hur kan något okänt vara "helt oacceptabelt"?

Hänvisningen till Ådalen 1931 som Martin Lindgren gör i artikeln tycker jag känns ganska överdriven.

1931 handlade det om okvalificerad arbetskraft som inte kunde försörja sig på sin fabrikslön, då det dessutom saknades arbetslöshetsunderstöd och en allmän depression rådde. Då har jag förståelse för protester om arbetsgivaren tar in annan arbetskraft till en lägre lön.

Nu handlar det om SAS-piloter som har en utbildning och valt en specialiserad tjänst. De kan rimligen försörja sig även om de skulle få lönesänkningar. Om de blir av med jobbet finns ett socialt skyddsnät. Rimligen kan en pilot söka sig till andra företag/yrken som alla andra som också blir påverkade av den ständiga förändringen i världen.

Martin Lindgren nämner ofta den svenska modellen och att piloterna använder lagliga metoder för att kämpa för sina villkor. Det må vara lagligt att strejka varje gång som piloternas avtal går ut, men är det moraliskt försvarbart? Den svenska modellen är nog inte tänkt att användas för att en liten grupp ska kunna utpressa sig till löner som riskerar hela bolagets existens.

Det vore väldigt intressant att få se vad piloterna tjänar på SAS inklusive förmåner/tillägg. Vad har de för ersättning? Är det en "lyx-strejk" eller inte? Har de så låga löner att de inte kan försörja sig? Jag vet inte, men jag känner poliser som har ungefär lika lång utbildning och en otroligt låg lön. De kan försörja sig och de motiverar sitt yrkesval med alla andra fördelar som finns i det yrket.

Sorry, men det är ingen mänsklig rättighet att vara pilot. Är det för dåligt betalt och din arbetsgivare misshandlar dig? Sluta var pilot.

Det vore intressant att veta om SAS kan driva runt verksamheten någorlunda med SAS Link och SAS Connect. Då skulle de kunna vänta ut de strejkande piloterna tills deras strejkkassa är slut. Det vore en plan B värd namnet! Kanske inte den moraliskt snyggaste lösningen, men kanske laglig på samma sätt som piloternas strejkande?

Vi kan inte ta bort människors rättigheter för att vi råkar tycka de redan tjänar för mycket eller använder dem för mycket. Jag tycker byggbranschen är brutalt överbetald och att det är helt orimligt att någon med enbart gymnasieutbildning ska ha så mycket betalt men jag tänker inte försöka ta bort deras strejkrätt eller förmåner för det.

Låt piloterna strejka ihjäl sina bolag. Jag har sagt det förut att det finns inget självändamål med att SAS ska överleva. Så låt det gå omkull och låt något annat ta över istället. Jag har absolut nada problem med det, och jag tror de allra flesta struntar fullständigt i vad det står på stjärten på flygplanen så länge de kommer dit det ska med en acceptabel servicenivå.
 
I DI idag går det att läsa: Facket om SAS-ordförandens plan B "Helt oacceptabelt".

Det är en låst artikel (antar jag). I korthet uttalar sig pilotfackets Martin Lindgren på SAS-ordförandens uttalande att det finns en plan B.

Det underhållande eftersom det är oklart vad plan B är. Det är inte uttalat varken i artikeln eller av ordförande Carsten Dilling vad plan B är. Så hur kan något okänt vara "helt oacceptabelt"?

Hänvisningen till Ådalen 1931 som Martin Lindgren gör i artikeln tycker jag känns ganska överdriven.

1931 handlade det om okvalificerad arbetskraft som inte kunde försörja sig på sin fabrikslön, då det dessutom saknades arbetslöshetsunderstöd och en allmän depression rådde. Då har jag förståelse för protester om arbetsgivaren tar in annan arbetskraft till en lägre lön.

Nu handlar det om SAS-piloter som har en utbildning och valt en specialiserad tjänst. De kan rimligen försörja sig även om de skulle få lönesänkningar. Om de blir av med jobbet finns ett socialt skyddsnät. Rimligen kan en pilot söka sig till andra företag/yrken som alla andra som också blir påverkade av den ständiga förändringen i världen.

Martin Lindgren nämner ofta den svenska modellen och att piloterna använder lagliga metoder för att kämpa för sina villkor. Det må vara lagligt att strejka varje gång som piloternas avtal går ut, men är det moraliskt försvarbart? Den svenska modellen är nog inte tänkt att användas för att en liten grupp ska kunna utpressa sig till löner som riskerar hela bolagets existens.

Det vore väldigt intressant att få se vad piloterna tjänar på SAS inklusive förmåner/tillägg. Vad har de för ersättning? Är det en "lyx-strejk" eller inte? Har de så låga löner att de inte kan försörja sig? Jag vet inte, men jag känner poliser som har ungefär lika lång utbildning och en otroligt låg lön. De kan försörja sig och de motiverar sitt yrkesval med alla andra fördelar som finns i det yrket.

Sorry, men det är ingen mänsklig rättighet att vara pilot. Är det för dåligt betalt och din arbetsgivare misshandlar dig? Sluta var pilot.

Det vore intressant att veta om SAS kan driva runt verksamheten någorlunda med SAS Link och SAS Connect. Då skulle de kunna vänta ut de strejkande piloterna tills deras strejkkassa är slut. Det vore en plan B värd namnet! Kanske inte den moraliskt snyggaste lösningen, men kanske laglig på samma sätt som piloternas strejkande?
Ja att skrika ”En plan B hade arbetsgivarsidan vid Ådalen 1931 också”.

Som om Piloterna riskerar att bli skjutna av militär?

Ett riktigt lågvattenmärke.

Undrar om ens Nooshi Dagostar kommer ställa sig på barrikaderna och försvara piloterna?

Mest intressant är om det blir en strejk innan förhandlingarna är klara i domstol vs avtals rörelsen vs SAS Forward dock.
 
Det vore intressant att veta om SAS kan driva runt verksamheten någorlunda med SAS Link och SAS Connect. Då skulle de kunna vänta ut de strejkande piloterna tills deras strejkkassa är slut. Det vore en plan B värd namnet! Kanske inte den moraliskt snyggaste lösningen, men kanske laglig på samma sätt som piloternas strejkande?

Link och Connect med lite mer Air Baltic skulle ju teoretiskt kunna lösa stora delar av kortdistansflyget. Undra om Finnair skulle vara intresserade av att ställa upp med lite wetlease av långdistansflyg som de har problem att skicka till östra asien just nu...
 
...

Martin Lindgren nämner ofta den svenska modellen och att piloterna använder lagliga metoder för att kämpa för sina villkor. Det må vara lagligt att strejka varje gång som piloternas avtal går ut, men är det moraliskt försvarbart? Den svenska modellen är nog inte tänkt att användas för att en liten grupp ska kunna utpressa sig till löner som riskerar hela bolagets existens.
...
En del av den svenska modellen är väl att strukturomvandling ska påskyndas. Arbetare ska inte konkurrera med lönesänkningar, eftersom det tillåter att olönsamma företag överlever. Det kommer väl från en tid när arbete stod mot kapital. Om arbete (dvs arbetskraft) var billigt, fanns det ingen anledning för fabriksägaren att använda kapital (dvs investera i maskiner som effektiviserade verksamheten). Men företag som pressade ner löner hamnade ändå efter eftersom de i grunden var olönsamma, och krävde då ännu billigare arbetskraft för att överleva. Den onda spiralen var nödvändig att bryta, och därför är den en gamal princip att inte acceptera sänkta löner.

I praktiken ingår alltså i modellen att arbetstagare visst ska kunna pressa arbetsgivaren till en lönekostnad som riskerar bolagets existens, eftersom man i en industriell era ville tvinga fram kapital som effektiviserade bolaget utan sänkta löner. Och i det ingår också att bolag som inte effektiviserades skulle gå omkull. För att skydda arbetstagare infördes arbetslöshets ersättning, omställningsbidarg mm.
Nu är vi inte längre i en industriell era och vissa delar av modellen haltar. Men vi har modellen och det är så den är tänkt att fungera.


...
Låt piloterna strejka ihjäl sina bolag. Jag har sagt det förut att det finns inget självändamål med att SAS ska överleva. Så låt det gå omkull och låt något annat ta över istället. Jag har absolut nada problem med det, och jag tror de allra flesta struntar fullständigt i vad det står på stjärten på flygplanen så länge de kommer dit det ska med en acceptabel servicenivå.

Problemet är här att ägarna än så länge inte tillåter bolaget att gå omkull, och därmed öppnar för hur höga lönekrav som helst. SAS ägare har visat att man i slutändan alltid kommer att skjuta till pengar för att täcka en olönsam verksamhet.

Vi har alltså på ena sidan arbetstagarorganisationer som arbetar fullt ut efter fackliga principer från den industriella eran och en arbetsgivare/ägare som förhindrar effektivisering och strukturomvandling. Det är det som driver cirkusen framåt.
 
Toppen