Mattias Holmén
Medlem
...allt kommer lös sig med kommande pilotstrejk ändå 
...allt kommer lös sig med kommande pilotstrejk ändå![]()
Jag vill bara belysa att som bosatt i norra Sverige så handlar det inte om att byta i Stockholm ELLER Köpenhamn, utan om att byta i Stockholm eller Stockholm OCH Köpenhamn. Eller tänker du att en ny ”närverksprincip” skulle innebära utökade (nya) direktlinjer mellan tex UME/SFT/KRN/LLA-CPH?
Det alternativet låter inte som ett sätt att spara pengar, men jag kan ha fel. Jag är för dåligt insatt.
Det största problemet med att dela upp flygen från de Norrländska städerna mellan Arlanda och Köpenhamn är att vi får bara hälften så många avgångar till varje. Så det blir betydligt större risk att det blir dålig anslutning till Geneve-flyget och 6 timmar i loungen. Och då blir Lufthansa via München plötsligt ett mycket attraktivare val.
Ett annat problem (som förvisso helt ligger hos SAS att lösa) är att de verkar inte särskilt villiga att sälja biljetter med mer än 3 segment. Det betyder ju redan idag att lonhaul via Köpenhamn är uteslutet om det behövs ett anslutningsflyg på bortre sidan.
Tycker att Anko låter samlad och tydlig i sina svar. Får känslan av att det förekommit många och långa diskussioner redan med stake holders. Possitivt med Eurobonus att man ser det som viktig att ha den kvar och vårda för att behålla oss som är lojala mot SAS redan. Blir spännande att följa denna utvecklingen och vart den tar vägen framåt. Att men har lyckats spara hälften av dom 4 miljarder man sa i 2020 tyder ändå på att innan Omicron var man lite på rätt spår framåt.För ni som har DI så kan jag tipsa om en intervju nu under förmiddagen med CEO Anko van der Werff. Ett par saker kommer fram:
1. Kvartalet var bra i november, men Omikron ställde till det i december. Man hann helt enkelt inte dra ner kapaciteten i tid
2. Han vill se framåt "Forward"
3. Kostnadsstrukturen innan pandemin var ca. 46mrd SEK per år
4. April 2020 annonserade man besparingar på 4mrd SEK (halva sparat så långt)
5. Dessa 7,5mrd är inte inkrementella. Det är 3,5mrd över det som annonserades i april 2020
6. Ändringar i resande är vad man ser
7. Inga planer att sälja Eurobonus. 6,5 - 7m medlemmar ses som en fördel
Flyttar du trafik till de här bolagen, så innebär det i slutändan att du får en de facto flytt av linjerna. Och du har helt rätt i att personalkostnaderna är höga. Det är därför det inte kommer gå att rättfärdiga att ha tekniker, piloter, besättning, catering på standby etc för A330 på Arlanda för en avgång om dagen. Koncentrerar du de flygningarna till Köpenhamn så får du bättre valuta för pengarna. Flyttar du de linjerna till Köpenhamn, Stockholms resterande flygningar till Connect eller Link eller vad det nu heter, så blir du av med jobbiga kollektivavtal pga arbetsbrist och kan återanställa med andra villkor i de fall du vill.
Ja, de fortsätter med sina tidigare stämningar om brutna kontrakt i alla länderna och är rädda att SAS kommer att skynda på bytet med gamla piloter till nya som är i lägen där de inte kan agera kollektivt. Artikeln avslutas med att de förstår den situationen som ledningen står för, men hänvisar också att det är upp till dom att lösa det.Är tyvärr inte prenumerant, de står fast antar jag...
Svensk Pilotförening om SAS sparpaket: Vi kommer att agera