Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Verkar som det händer lite för SAS i Norge.
Att SAS skulle lägga ner linjen till Molde var känt sedan tidigare men nu skriver också check-in.dk att man också lägger ner Bardufoss och Lakselv.

Man säger också upp avtalet med Widerøe Ground Handling på 6st platser i Norge.
(Låst artikel)

Om Norwegian vann försvarsavtalet nu igen så gissar jag på att Bardufoss är en av de linjer som är svårt att få lönsam. Som lite extra kuriosa kan jag berätta att min första flygning någonsin var FBU-BDU med SAS
 
Verkar som det händer lite för SAS i Norge.
Att SAS skulle lägga ner linjen till Molde var känt sedan tidigare men nu skriver också check-in.dk att man också lägger ner Bardufoss och Lakselv.

Man säger också upp avtalet med Widerøe Ground Handling på 6st platser i Norge.
(Låst artikel)

Bardufoss er en rute som kun er økonomisk drivbar hvis du har kontrakt med forsvaret. Norwegian la ned ruten når SAS vant kontrakten for fire år siden og SAS gjør nå det samme. Kan være det samme for Lakselv.
 
Hmm, en mulighet jeg ikke har tenkt på før, men kan det tenkes at Virgin (med Delta og evt andre) har sett på caset? SAS kan jo være en god feeder til Virgin på Heathrow og har jo også en base på Heathrow som evt kan utvides litt. Delta er vel heller ikke fremmed for sameierskap..

Vel, vel, ikke mange dager til at vi vet at svaret blir et konsortium med Apollo i lead.
 
Hmm, en mulighet jeg ikke har tenkt på før, men kan det tenkes at Virgin (med Delta og evt andre) har sett på caset? SAS kan jo være en god feeder til Virgin på Heathrow og har jo også en base på Heathrow som evt kan utvides litt. Delta er vel heller ikke fremmed for sameierskap..

Vel, vel, ikke mange dager til at vi vet at svaret blir et konsortium med Apollo i lead.

Det var väl det där med utom-EU ägandeskap då.
 
Det var väl det där med utom-EU ägandeskap då.
Ja, men Virgin er fortsatt 51% eid av Virgin Group, så de har trikset det til før selv om Delta i praksis driver selskapet.

Noe sånt:
51% Virgin
30% Danske stat
19% Air France-KLM
tror jeg ville passert. Finansiert via et lån fra Delta til Virgin.
 
Ja, men Virgin er fortsatt 51% eid av Virgin Group, så de har trikset det til før selv om Delta i praksis driver selskapet.

Noe sånt:
51% Virgin
30% Danske stat
19% Air France-KLM
tror jeg ville passert. Finansiert via et lån fra Delta til Virgin.
Skulle vara synd om en av grundarna för Star Alliance går över till SkyTeam, men bättre än att lägga ner SAS totalt såklart.
 
Ja, men Virgin er fortsatt 51% eid av Virgin Group, så de har trikset det til før selv om Delta i praksis driver selskapet.

Noe sånt:
51% Virgin
30% Danske stat
19% Air France-KLM
tror jeg ville passert. Finansiert via et lån fra Delta til Virgin.

Jo, men Virgin Group är väl Storbritannien och är därmed utanför EU?
 
Ja, men Virgin er fortsatt 51% eid av Virgin Group, så de har trikset det til før selv om Delta i praksis driver selskapet.

Noe sånt:
51% Virgin
30% Danske stat
19% Air France-KLM
tror jeg ville passert. Finansiert via et lån fra Delta til Virgin.
Varför skulle det funka med en majoritetsägare som är icke-EU när reglerna tydligt säger att ägare EU/EES ska vara majoritetsägare och ha kontroll över bolaget?
Men en intressant tanke att slottarna på Heathrow skulle kunna dra till sig tillräckligt mycket intresse för att någon skulle vilja gå in som stor ny ägare i SAS. Menar du då att SAS Connect skulle minska trafiken på Skandinavien och istället flyga t.ex. LHR-Tyskland som codeshare för Virgin? För fler slottar på LHR är väl inget man får bara sådär?
Head for Points hade en sammanställning bara för några dagar sedan, SAS är 7:e största flygbolag på LHR mätt i antal slots.
 
Varför skulle det funka med en majoritetsägare som är icke-EU när reglerna tydligt säger att ägare EU/EES ska vara majoritetsägare och ha kontroll över bolaget?
Men en intressant tanke att slottarna på Heathrow skulle kunna dra till sig tillräckligt mycket intresse för att någon skulle vilja gå in som stor ny ägare i SAS. Menar du då att SAS Connect skulle minska trafiken på Skandinavien och istället flyga t.ex. LHR-Tyskland som codeshare för Virgin? För fler slottar på LHR är väl inget man får bara sådär?
Head for Points hade en sammanställning bara för några dagar sedan, SAS är 7:e största flygbolag på LHR mätt i antal slots.

Nå er ikke dette en gjennomtenkt tanke, trodde ownership inntil videre gjalddt EU/EEA/UK, men mulig det ikke er tilfelle.

Når det gjaldt Heathrow så er jeg enig og det var vel ikke hovedpoenget, det ville neppe blitt en stor short haul operasjon, men det ville gitt Virgin en mulighet til å benytte eventuelle ukurante (for Long Haul) slots på enkelte feeders.
 
Nå er ikke dette en gjennomtenkt tanke, trodde ownership inntil videre gjalddt EU/EEA/UK, men mulig det ikke er tilfelle.
Nej, Boris såg till att Storbritannien lämnade EES såväl som EU, så flygbolag med säte inom EU/EES får inte vara brittiskägda. Bl.a. införde Ryanair regler gällande aktieägare utanför EU för att inte riskera problem med reglerna, eftersom de tidigare hade en hög andel brittiska aktieägare.
 
Toppen